Idag verkar 2700k vara ett referensvärde för val av lampor som ger ett lite varmare, rödare ljus.
Om man jämför det med solljus som är någonstans runt 5000-6500k så är det ganska dåligt.
Varför är det då inte så populärt med ljuskällor med högre Kelvin? Typ 3000-3500 som idag kan köpas lätt.
 
3K-3,5K är fortfarande pissgult ljus.

MEN allt högre kelvin på ljuskällorna känner många att ljuset blir för ljust/stark/kallt

jag som akvarist vill ha ett "krispigt" ljus, och väljer då ett kelvin så nära 6500 som jag kan (eller tom. 10000 om jag vill) ...

men många vill inte ha det så, min sambo hon vill ha pissgult :/.
 
Måste vara något vi inte ser eller uppfattar i Kelvinskalan?
För inte tycker jag dagsljus ser speciellt kallt eller blått ut?
Eller det är bara som man upplever det?
 
2700 K är en "kulturellt betingat" ljusfärg. Det har alltid varit så. Tradition. Inget fel i det. Vi nordbor uppskattar att kura skymning i varmtonat ljus. Det är dessutom väldigt nära 60-100W glödljus som vi haft under väldigt lång tid. Vår hjärna är helt enkelt präglad av den här ljusfärgen. Kallt ljus (3400+K) mer påminner om semestervistelsen på Karon Beach, Phuket. :)
 
Redigerat:
Kanske det är så men det är precis som det saknas färger i spektrat då för inte tycker jag det ser kallt ut ute när solen lyser som bäst oavsett årstid.
 
Solen är en rätt mycket starkare ljuskälla än innebelysningen. Dominans! ;)
 

Stämmer

Och jag skulle vilja ha så nära dagsljus som möjligt hemma. Tror det är bästa terapin under vintern :)
Därför behöver jag ljuskällor som kan ge så högt RA värde som möjligt + över 4000k, gärna 5000k.

Eller tror ni det blir tokigt?
 
Jag tror det blir fel men det beror nog mest på fel i Kelvinskalan egentligen eller nåt som har med mätvärdena att göra.
 
Blindnit skrev:
Måste vara något vi inte ser eller uppfattar i Kelvinskalan?
För inte tycker jag dagsljus ser speciellt kallt eller blått ut?
Eller det är bara som man upplever det?
Om du står i dagljus är det rent vitt. Om du står i glödljus är det rent vitt. Det beror hela tiden på vad du har som referens.
Kör man igenom en villaområde kvällstid och en villägare har bytt glödljus mot "varmvita" LED på 3000K ser det bara löjligt ut. Hade samtliga bytt till likadan ljuskälla skulle man inte ens märka det.
 
eikido skrev:

Stämmer

Och jag skulle vilja ha så nära dagsljus som möjligt hemma. Tror det är bästa terapin under vintern :)
Därför behöver jag ljuskällor som kan ge så högt RA värde som möjligt + över 4000k, gärna 5000k.

Eller tror ni det blir tokigt?
Lysrör med 950-färg blir perfekt. Gärna Philips som har Ra:98 och 5400K. Det är nästan den färgtemperatur du har kl. 12 på dagen vid helmulet väder sommartid (5500K). 6500K används i grafiska branschen eftersom ICC-standarden är definierad runt detta. Lite kallare än dagsljus.
 
Redigerat:
  • Gilla
frimson
  • Laddar…
Finns 950 med högt ra värde i e27 sockel?
 
eikido skrev:
Finns 950 med högt ra värde i e27 sockel?
Inte vad jag vet. Någon annan kanske vet?
 
Johan Gunverth skrev:
Om du står i dagljus är det rent vitt. Om du står i glödljus är det rent vitt. Det beror hela tiden på vad du har som referens.
Kör man igenom en villaområde kvällstid och en villägare har bytt glödljus mot "varmvita" LED på 3000K ser det bara löjligt ut. Hade samtliga bytt till likadan ljuskälla skulle man inte ens märka det.
Undrar hur folk upplever mina 2x400watt halogen på baksidan?
Med rörelsedetektor då men det lyser fint :)
 
om du går till en akvarieaffär och kollar så kan dom säkert hjälpa dig få "rätt" ljus,
Aquarelle lysrör från philips är bra MEN på utfasning..., Philips 865 (eller 965) rör skall man nog kunna beställa hem i 20 pack från valfri ljusaffär.... :) men dom kostar lite mer än vanliga lysrör...

kanske att Biltemas kalla lysrör kan vara något för dig....
 
Jag hittade 865 lågenergi e27 på hornbach. Det ljuset gillade jag :)
Ska även testa 840 och 855
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.