nikasp
Nu blev det en Bosch PBH 2100 SRE (den med extra chuck). Bauhaus hade 20% på ordinare pris 1495 kr så det blev 1196 spänn. Ringde till Hornbach som var på hemvägen men de hade bara 2100 RE utan chuck så jag kunde inte pressa ännu mer.

Klart nöjd men inte helt nöjd med informationsdisken på Bauhaus. Jag var lur på att SDS Quick-borr, som det var gödslat med bland Boschmaskinerna, inte passar i SDS Plus och ställde kontroll fråga. Fick efter ett tel.samtal ett tveksamt "jo, men det ska passa". Frågade två andra i personalen precis innan jag skulle betala om de kunde ta gift på att det var rätt och fick då höra "nej fan, du ska ha de i gula förpackningarna!".

bosch_pbh_2100_sre_13354505907005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var ju inte blå Bosch-feeling men det får räcka med en blå skruvdragare.
 
SDS quick passar även i vanliga chuckar, betongborren blir värdelös där eftersom du inte ska använda slagfunktionen med exrachucken.

Hör jag gärna av dig här om du märker att maskin börjar läcka fuckta olja, då det verkar rätt vanligt på bosch speciellt deras gröna serie.
 
nikasp
Vad menar du med "inte ska"? Jag har ju vanliga betongborrar från tiden före SDS. Varför skulle man inte kunna använda dem i chucken? Inget jag planerar då jag har flera dimensioner SDS Plus nu.
 
Anslagsenergin är så hög att man slår sönder mekanismen i chucken.
Så visst, nödfall går det, men jag skulle inte basera en investering på den tanken.
Dessutom är dom så glappa att precisionen blir lidande.
 
nikasp
Det kan jag förstå men ett hål i nödfall då och då borde den överleva. Men jäklar vilket drag med rätt borr i rätt chuck!
 
Glöm inte att borren har en avgörande effekt på resultatet!
 
nikasp
Nästa grej på listan blir någon slags regelsökare. Prickade mitt på två armeringsjärn sist. Så jäkla irriterande när man "jag ska bara".
 
Ett armeringsjärn är inget hinder för en bra maskin och ett bra borr
 
nikasp
Blåser du bara på med betongborr eller byter du till metallborr? Blev minimalt lite för grunt så det gick bra men ändå störande.

Nimajneb skrev:
Ett armeringsjärn är inget hinder för en bra maskin och ett bra borr
 
Bra borr så kör man vidare. Sliter lite såklart men det går.
 
nikasp
OK, måste flytta nånstans snart så man får testa att bila eller mejsla kakel i nåt litet badrum också :)
 
Bäst är att byta om till metallborr och köra utan slag om det är möjligt, särskilt om det är armeringsjärn som ligger för nära ytan. För vibrationen från slaget kommer att vandra igenom armeringsjärnet vilket är mindre bra för betongen.
 
Hejsan.
Tråden verkar vara död sedan länge, men jag provar att skrämma liv i den.
Har sett att både boschs gröna borrhammare 2100re och 2100sre har nämnts i tråden. Jag är på jakt efter en borrhammare för att borra lite i källaren, lär väl förmodligen inte användas varje vecka precis. Har sneglat lite åt de gröna.
Om jag förstår det rätt är det samma maskin men SRE har extra chuck? Är detta något som försvarar att jula begär 1495 eller något sådant för den samtidigt som jag sett 2100re säljas för 890 på dina ställen? Inbillar mig att en extra chuck borde gå att införskaffa billigare än den mellanskillnaden.
 
Toolab tar 1229 för SRE-modellen. En utbytes chuck går att beställa för ca 200-250kr på Amazon plus ev frakt(en snabb koll på art Nr), så om du behöver chucken så är merkostnaden på 339kr på Toolab helt ok......
 
Okej, tål att funderas på då.
Effekten på boschen är ju rätt låg om man jämför med de billiga Kinamaskinerna typ meec, är den för klen eller är det tillräckligt för den genomsnittliga husägaren att borra lite hål och sådär med? Jag har aldrig kört någon borrhammare. Inbillar mig åtminstone att en bosch är något mer kvalitativ än tex en biltema eller en meec, om man tänkt ha den några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.