Hej,
Jag var idag och köpte en poolvärmepump av märket Luxlama LX09H.
Jag hade läst på om den lite innan, bla att den drog 6,7A.
Min tanke var att låta den matas från en egen grupp/säkring (dvärgbrytare C10A) som redan är förberedd och dragen dit där jag ska ha den.
Jag har dragit 1,5mm2 kabel.

Nu när jag läser installationsanvisningarna så rekommenderar de C16A säkring.
Varför? Har dessa så hög startström, det är enda anledningen jag kan se?
Ska man säkra av med 16A måste jag ju även gå upp till 2,5mm2 för kabeln.

Vill ju helst slippa dra ny kabel ut samt byta säkring.
Är det någon här på forumet som har en likadan eller likvärdig 1-fasare som har märkströmmen strax under 7A (ca 1,45kW) som lyckas köra på 10A säkring?

Jag kan inte testa själv, för jag kommer koppla in den när jag har stängt poolen nu i höst och då har jag ju som sagt inget vatten i systemet.
Vill ju därför gärna veta, för går det inte så får jag fixa detta under vintern så man slipper kladda med det i vår när man bara vill kunna trycka på startknappen smiley.gif

Mvh
Ubbe
 
Den drar ca 1500w vid drift och 10amp räcker gott och väl.
Startströmmen är obetydligt högre än vid drift dom gånger vi kollat.
Vet dock ej varför det ofta rekomenderas 16amp säkringar i manualerna
 
Tackar för svaret. Jag har hört att vissa har inbyggd mjukstart. Kan det vara så att de du har kollat har det och att min inte har det därmed rekommendationen 16A säkring?


Jag ska försöka få till att koppla in den innan vintern och testa, vill inte ligga sömnlös hela vintern :)

Det får kosta lite vatten för detta test.

Ubbe
 
Den har inte samma "mjukstart" som en modern luft/luft värmepump men det finns inget behov av större säkring än 10amp
 
Ok, tackar för det "TS Comfort". Återkommer i tråden när test är utfört, så andra som eventuellt läser får reda på hur det gick.

Ubbe
 
Hej,

Jag drog igån värmepumpen igår kväll. Provade att starta och stoppa ett par gånger. Fungerade klockrent utan att säkringen löste, vilket jag var orolig för.

Kan kanske alltid hjälpa någon annan som har samma funderingar.

Mvh
Urban
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.