Värmen kommer till nytta även om luckan är stängd. :)
 
  • Gilla
janwide och 2 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Värmen kommer till nytta även om luckan är stängd. :)
Jasså det säger du... ;)
Men inte på samma sätt som om man öppnar den... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jasså det säger du... ;)
Vart tar värmen vägen om luckan är stängd då? wink.gif

OT. Jag har själv haft ett kök där ett element tagits bort under ett fönster. Fönstret var ett 3-glas-fönster av nyare modell, men jag tyckte att det var kallt i den delen av köket ändå. Nu flyttade vi därifrån innan vi hann göra något åt det. Men det är definitivt något att ta hänsyn till innan man bygger om.
 
Knappt lönt och bemöda sig med att svara för begriper man inte själv att det är effektivare att öppna luckan och att man får ut mer av värmen då än med stängd lucka så går det nog inte att förklara här heller... ;)
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Paul: jag håller med RB, värmen försvinner inte men den kommer däremot ut långsammare med stängd lucka ! Total tillförd överskottsenergi blir samma

Iallafall hemma hos mig sitter det inget separat utsug vid spisen för att ta bort spillvärme (bortsett från köksfläkten, men den går att stänga av)
 
En viss marginell skillnad kan det nog bli om ugnen sitter mot en yttervägg då den mesta värmen kommer rummet tillgodo om man öppnar luckan. Låter man ugnen svalna med stängd lucka borde en något större del av värmen värma ytterväggen och därmed "försvinna" ut.

Om detta i praktiken är mätbart/märkbart låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
MB77 skrev:
Finns en ganska rolig tråd som rör bla. detta med att öppna ugnslucka :cool:
[länk]

Ja att värmen kommer till nytta även om luckan är stängd, det behöver man ju knappt bemöda sig med att kommentera :p;)
Jag har inte heller någonstans skrivit att den inte kommer till nytta om luckan är stängd ;)
 
Däremot så om man vill sänka inne temperaturen så kan man köra med frysdörren öppen.:wow:
 
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Däremot så om man vill sänka inne temperaturen så kan man köra med frysdörren öppen.:wow:
Fredagskvällen närmar sig... :p
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag bodde en vinter i Österrike i en "lägenhet" som saknade värme, vi körde med spisplattorna och strårom för att hålla värmen någorlunda så visst funkar det allt, om det sen är det mest ekonomiska eller brandsäkraste alternativet låter jag vara osagt... :D
 
janwide
Korvgubbe skrev:
Jag bodde en vinter i Österrike i en "lägenhet" som saknade värme, vi körde med spisplattorna och strårom för att hålla värmen någorlunda så visst funkar det allt, om det sen är det mest ekonomiska eller brandsäkraste alternativet låter jag vara osagt... :D
Jag har druckit massor av strårom utan att ta eld!
 
cecar33 skrev:
Däremot så om man vill sänka inne temperaturen så kan man köra med frysdörren öppen.:wow:
Gammalt knep!

Det gör jag alltid varma sommardagar.

Konstigt att inte alla fattar hur sånt här fungerar :p
 
Korvgubbe skrev:
Jag bodde en vinter i Österrike i en "lägenhet" som saknade värme, vi körde med spisplattorna och strårom för att hålla värmen någorlunda så visst funkar det allt, om det sen är det mest ekonomiska eller brandsäkraste alternativet låter jag vara osagt... :D
Och vad är relevansen?

Aha, ni ställde Stroh rommen i ugnen, och ställde luckan på glänt :wow:
 
Man har väl spisen under fönstret?

Med luckan öppen förstås.

Gör man ett långkok så fixar man tropisk hetta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.