Har någon här testat en extern hastighetkontroll till bordsmonterad handöverfräs?
Är sugen på att slänga på en sådan på min DW621 och undrar
1. hur sjuttan man gör
2. hur fanken man får tag i en sådan me 220v och inte 110v eftersom det bara verkar vara de tokiga amrikanarna som använder dessa ö.h.t.

Typ nåt sånt här tänkte jag:
http://www.mlcswoodworking.com/shopsite_sc/store/html/smarthtml/pages/speed_control.html

Om någon händig tjomme gjort detta så släng gärna in lite bilder på hur man går tillväga också och då tänker jag närmast på förbikopplingen av DW's elektronikmodul som går sönder då och då och kostar en arm och ett öra att ersätta......:|
 
Det skulle säkert vara en bagis för vår elektronikguru phl :)
 
Nu är jag inte så kunnig i el, så detta kanske inte alls funkar.

Men om man ser på länken så liknar ju den nedersta produkten en symaskinspedal? Vet inte hur de funkar, men skulle man inte kunna använda en sådan?
 
Tror nog ändå att man vill ha ngn slags fast regulator så man ställer in den på den hastighet man vill ha. Jag funderade också på nåt i stil med en resistor (typ vanlig "dimmerfunktion") men är inte helt 100 på vad den måste klara.
Sen är ju förbikopplingen i fräsen inte helt självklar heller, det går ju liksom inte bara slita ut elektroniken :)
 
Jag slet ut hastighetsregleringen från min trasiga cotech-fräs och monterade på/i grovdammsugaren..;)
Hade tur att motorerna var lika stora så det fungerar till 100% !
 
Redigerat:
Funkar verkligen en extern regulator på den fräsen?
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW621/
-Elektroniskt kontrollerad hastighetskontroll som håller varvtalet konstant ger alltid bästa finish i alla material såsom trä, aluminium och plast

Låter inte som det räcker att ändra inspänningen till maskinen (vilket jag antar de externa gör)
 
På den översta modellen står det:
. • Dust Cover Included (not shown in photo) NOTE: Will not work with soft start or variable speed routers. Will not work with "AC capacitor start induction" type motors.

Verkar i vart fall som om denna inte funkar ihop med fräsar som har inbyggd varvtalskontroll.
 
Jag vill se en färdig fräsmodul för bordsmontering av någon tillverkare !
Gärna baserad på 12mm/1/2" frässkaft, ordentlig lyft osv.. Lite som en vertikalfräs light !

Får se om jag tar mig tid nån gång och bygger ihop nått, finns fler idéer än överskottstid just nu :)
 
Angående att de inte fungerar på fräsar med mjukstart/varvtalskontroll så stämmer det. Men jag tror det skall gå om man så att säga gör en by-pass-operation på fräsuschlingen och kopplar förbi den inbyggda elektroniken.
Eftersom jag inte har svart bälte i elektronik så vet jag inte riktigt hur jag skall gå tillväga med detta men lite sökningar på internätet säger mig att det skall gå iallafall. Dock inga bra beskrivningar på hur detta skall göras så om ngn vänlig elektronikguru kunde posta några finurliga lösningar/bilder vore det perfekt.
 
Aha, men det förenkligar och förskojigar ju situationen om du tänkte in och rota i fräsen :)
Då är det ju "bara" att plocka ut den interna regulatorn och dra lite nya sladdar. Lika bra att skuva isär fräsen och slänga upp ett gäng bilder så ska vi se om vi kanske kan stå till hjälp här ;)
Disclaimer:
Givetvis gör du ju detta på eget ansvar och utan några garantier att det kommer fungera eller att någon i fräsens närhet inte kan komma till skada.

Men lite mer ärligt så är det kanske inte den bästa idén om du inte har koll på elektronik och så. Kan du inte få på någon form av mekanisk koppling till reglaget istället?
Sen undar jag också varför inte det inbyggda reglaget duger? När måste man variera hastigheten medans man fräser eller kommer man inte åt det som finns?
Ett kopplingsschema och/eller ordentlig sprängskiss på fräsen hade varit en bra utgångspunkt innan man börjar skruva, då kan man kanske avgöra hur möjlig operationen är. Finns det inget underground-forum för dewalt-fräsar med sånt?
 
Jo visst "förskojigar" det lite grann :)
anledningarna till det är tvenne: dels så pajar den interna allt som oftast (är inne på min andra nu) och är schviiindyra att ersätta. Andra anledningen är att jag skall bordsmontera den och vill snyggifisera lösningen. Håller med om att man skall vara försiktig vad gäller elektronik men jag har lite småkoll på det och vill rådgöra med fölk som vet bättre innan jag går loss med lödepennan (vilket kanske inte behövs).
Kommer lägga upp bilder också lite senare.
 
Här kommer lite bilder på den pågående bypass-operationen....=)
Om man ser rent praktologiskt på det så kan man ju tycka att det "bara" är att slita bort hela mellevippen och koppla ingående 220v direkt till de två plipparna som går vidare in i motorn (där fartkontrollen kopplas in). Men det känns liksom inte riktigt som det är riktigt så enkelt. Det sitter t.ex en kondensator på sladdarna till kontrollen och den gissar jag är till för att stabilisera spänningen. Vad jag är osäker på är om the fartcontrol gör ngt mer än bara reglerar spänningen till motorn.

Tja, alla tips/goda råd mottages gärna (y)
Kopplingar_Page_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingar_Page_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingar_Page_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DetailPDF.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trevligt, sånt här tycker vi om! (särskilt när det är någon annans grejor:D)

Kondensatorn sitter väl parallellt med motorn om jag ser det rätt, då är det troligtvis bara en filter-kondensator för att inte få störningar från motorn ut på elnätet. Så den kan få vara kvar utan någon vidare åtanke om så är fallet.

Magnet-grejen på toppen kan ge feed-back på hastigheten till fartkontrollern. Det behövs nog öppnas upp i det svarta locket i toppen för att se om man kan plocka ut reglaget. Går det på något hyffsat enkelt sätt? Eller kanske någon bättre bild på den delen till att börja med, det verkar var där magin sker.

Edit: Men du har ju såklart rätt i att det bara borde vara att koppla in sig direkt mot motorn, det låter som den enklaste vägen att gå. Men då tappar du återkopplingen med hastigheten, beror på hur avancerad regleringen är. Vet inte exakt hur hastighets-regleringen fungerar på sådana motorer, kanske någon annan kan dela med sig av sina kunskaper?
 
Redigerat:
Angående regleringen av hastigheten så är det den jag tänkte ersätta med en extern. Hur exakt den blir vete 17 men jag är beredd att höfta lite där. Kör lite på känn/hörsel. Den befintliga elektroniken går "bara" att koppla loss. Internt i den är det dock epoxilimmat så hela "svarta låddan" ryker.
Det jag tänkt mig är lite i stil med att låta kondensatorn sitta kvar, rycka bort svarta låddan och dra kablarna direkt förbi den.
Men som sagt så är jag lite osäker på om den hör ngt mer än bara reglerar hastighet/mjukstart.
Sen återstår ju problemet med att hitta ngn slags extern regulator. Var inne på Kjell o Co. pch frågade efter "typ 2kW dimmer" men det var ju inget som fanns på lager direkt :)
 
Frekvensomriktare är något dyra men klart prisvärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.