Hej alla experter och glada amatörer!

Vi har ett litet 1,5-planshus från 1910 som vi skulle behöva bygga ut. Huset står på torpargrund så jag har ingen källare utnyttja.
Jag har vridit och vänt på utbyggnadsidéerna sedan jag köpte huset för 2 år sedan och blir inte riktigt klok på vad som blir bäst, enklast och snyggast och så slog det mig att jag kunde höra med er på forumet om ni har några bra idéer.

Syfte med utbyggnaden:
* Få en toalett på både på neder- och övervåningen. EN av toaletterna måste vara lite större med möjlighet till badkar. Om den sedan är på övervåning eller nedervåning spelar ingen roll
* Få en tvättstugeyta. Skulle kunna vara kombinerad med badrum men ska helst vara fristående
* Få ett extra sovrum. Övervåningen eller nedvåning spelar ingen roll.

Hänsynstaganden:
* Vi har precis gjort iordning (=rivit ner till stommen och byggt upp igen) hela huset invändigt och effekten av det är förstås att jag vill göra minimalt ingrepp på befintlig yta/planlösning
* Undantaget från ovanstående punkt är tillbyggnaden på bottenvåningen där entrén och vår enda toalett/badrum finns. Den toaletten behöver rivas ut och egentligen är väl hela den tillbyggnaden föremål för diskussion.

Väldigt tacksam om ni kan komma med lite konstruktiva inspel!

Fasadritningar och planlösning på befintligt hus nedan:

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
planlösning 0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • planlösning 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du några bilder på huset?

Det första jag kommer att tänka på är en utbyggnad i vinkel. Bygg om befintlig entré till en utbyggnad i 1,5 plan som "tar över" takkupan på övervåningen och sträcker sig ca 5 meter ut från huskroppen till skillnad från 1,75 m idag. Då borde ni kunna placera en tvättstuga på ca 5 kvadrat bredvid befintlig toa på nedervåningen samt att ni får en större hall. Ni slipper på det sättet få en "låda" som hänger på huset.

På övervåningen borde ni få ca 20-25 kvadrat att spela med i anslutning till trappan. Det borde kunna bli en rejält sovrum och ett fint badrum.

Kanske kan ni placera en snygg altan i hörnet som bildas och lägga ingången på den? Den blir också lätt att komma åt från köket vilket är bra om man vill sitta ute och äta. Om planritningen är rätt orienterad så borde det bli kvällssol där vilket inte är fel. En varm sommardag är det ofta skönast i skuggan.
 
Hejsan, För att få lite symmetri kanske hela huset skulle förlängas på vardagsrums sidan och då centrera entren.
Eventuellt kan entre delen av huset byggas om som pelpet föreslår men kanske då inte fullt ut 5 meter.
Trappan kan då flyttas till nya entren och badrum/tvättstuga hamna där trappan står idag.
På botten våningen ett större vardagsrum och på övervåningen bad och sovrum..

//Jante
 
Tack för bra inspel. Mycket intressant läsning! Jag inser att jag givetvis inte kommit ihåg att skriva allt man kanske bör tänka på.

pelpet -det här med matplats utanför köket - stämmer, det är helrätt och det har vi faktiskt redan nu, bara att jag inte ritat in det, klantigt av mig. Kolla bilderna som jag bifogat. Problemet är bara att altantaket är så skandalöst fult i kombination med vårt hus att något måste göras. Dessutom tycker jag taket tar lite för mycket ljus men det kan man kanske lösa bättre. En grej jag blev lite inspirerad av i en annan tråd du skrev i är att bygga ett torn mot det hörn som gränsar till tillbyggnadslådan men jag har inte lyckads rita upp det utan att det ser väldigt knasigt ut.

Jante - inressant förslag. Ser man till tomtens beskaffenhet lämpar sig en tillbyggnad mer åt det hållet. Men det där med att flytta trappan känns nästan ogörbart. Kanske pga min egen okunskap men, vi har precis lagt vädligt mycket tid på att renovera den så den blivit kanonfin och den sitter liksom ihop väldigt ordentligt med huset. Gissar på att den skulle bli totalförstörd vid försök att flytta den.

Bifogar foton på huset. Som ni ser har två fasader hunnit med att renoveras medan de andra, den västra med tillbyggnadslådan och entrén samt den södra som vetter mot en liten dal kvarstår.




nordost gammal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nordost ny.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sydväst.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gillar huset !!! (y)

Tänk och tänk en gång till minst innan ni går igång så kommer allt att bli toppen !!!

Keep us posted ;)

Mvh
Jante
 
Här kommer ett förslag: Lyckas inte få upp en pdf-fil som bild men den borde väl gå att öppna antar jag...
Jag har inte satt ut några mått men som det är nu är bredden på utbyggnaden 5 meter och djupet 4 meter. Det går ju såklart att justera både hit och dit.

Riv utbyggnaden och befintligt altantak. Takkupans tak får eventuellt breddas något för att få samma bredd som ny utbyggnad. I nedervåningen kan badrum/tvättstuga vara två separata rum eller ett större rum, efter ert eget tycke. Gör man det som ett rum får man mer rymd och kan dölja maskinerna med ett skynke, dock blir det kanske svårare att placera wc/handfat/badkar på ett vettigt sätt. En ny altan med delvis tak byggs längs hela utbyggnadens sida och om man så vill runt hörnet längs befintlig köksgavel, omslutande den där härliga bergsknallen vid parkeringen.
På ovanvåningen kanske man får justera sovrummets bredd något för att få plats med toaletten (tänker då på snedtakets inskränkning i takhöjd. Sovrummet är iofs stort så det borde inte vara något problem.

Största problemet som jag ser det är att man skall genom entrén efter att ha duschat. Ett nytt altantak av plast släpper in mer ljus. Husets symmetri behålls (förutom altanen då) och trappan förblir orörd.

Watcha think?
Tomas

edit: Kom på en sak. Man kan ju dra in entrén något för att kunna behålla fönstren i köket. Om man nu gillar indragna entréer....
Visa bilaga Planlösning2.pdf
 
Redigerat:
Hej

Funderar själva på att bygga ut till våren. Vårt hus är liknande ditt och syftet ungefär det samma men vi vill även få in ett gästrum/kontor i utbygget. Bifogar några bilder på hur vi tänker oss det hela. Utbyggnaden blir ca 7,5x5m.

Utbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/
Ugglebo
 
Stiligt!
Vilket program använder du för att rita? Blir ju väldigt trevliga bilder, lätt att förklara för de som inte har så lätt för att läsa ritningar.
Funderat på att göra smutten på övervåningen med 45 graders väggar istället? Vet inte hur planlösningen ser ut i övrigt men det brukar bli en öppnare känsla.
 
Vi gör tvärtom, förlänger huset från 8 till 13 meter, men då blev proportionerna fel, så då åkte vi på att höja väggliven 70 cm och bygga en 4 gånger så stor veranda.
 
Åt vilka hålla kan ni bygga ut?
 
Hej på er,

Sorry, har varit dålig på att skriva. Min fråga kvarstår och förstås likså mina funderingar. Vår tomt sluttar brant åt sydväst.Östra och norra sidan är det ganska plant åt. Bygga ut görs lämpigast åt söder och eller väster. Tack för erainlägg ni som svarat!
 
Hej, jag kommer här också med ett förslag, kan det var något? forumskiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej alla, igen. Sedan sist har vi byggt till huset i bottenplan enligt bifogade ritningar, och jag är väldigt nöjd med hur det blev.
När vi gjorde tillbyggnaden förberedde vi med mellanbjälklag för övervåning och la ett enkelt pulpettak med papp på för att lätt (nå, relativt lätt) kunna gå vidare och lägga på en övervåning.
Jag har brottats fram och tillbaka med hjälp av min arkitekt för att få till hur övervåningen skall utformas men det är riktigt svårt att få till det snyggt tycker jag. Skulle vi bara prioritera funktion är det enkelt, då höjer vi bara vägglivet och gör ett flackt sadeltak men det blir inte vidare vackert.

Har forumet några kloka inspel? Jag är öppen för roliga idéer. En idé jag dock inte är rolig är att höja nocken på tillbyggnaden över befintlig. Har även försökt få till ett torn men jag har i alla fall inte lyckats få det snyggt - överbevisa mig hemskt gärna.
Arkitektritning av hus med tillbyggnaden i bottenplan och sektion A-A som visar höjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av en husfasad med tillbyggnad och planerat takarbete, sökande efter estetiska idéer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske ska komplettera med att syftet med övervåningen är att få ett badrum där, finns inget på ö.v. idag, samt ett relativt stort "master" bedroom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.