Jag har en plan på att ta ut ett djupt spår i en ekbänkskivas kant.
Kanske kan man beskriva det som att fräsa ett notspår som är 50-70mm djupt, 15-20mm brett och 1000mm långt i en bänkskiva som är 40mm tjock.

Det jag funderar över är vilket sätt som är det bästa?
Ska jag inhandla/låna en överhandsfräs, ställa skivan på kant och med extra stöd för fräsen, ta 5 mm åt gången med en 15mm bred notfräs till dess att jag nått ett fräsdjup på 50mm?
Eller skulle det vara enklare att använda sänksågen och ta det masta för att sedan bara notfräsa det sista för finishen?

Jag är lite rädd att slå ut flisor om jag går på för hårt med sänksågen (Makita SP6000).

Vad tror ni?
 
Redigerat:
petterf skrev:
Jag har en plan på att ta ut ett djupt spår i en ekbänkskivas kant.
Kanske kan man beskriva det som att fräsa ett notspår som är 50-70mm djupt, 15-20mm brett och 1000mm långt i en bänkskiva som är 40mm tjock.
Bara att hitta en fräs som är lång nog är svårt. Till och med med 12 mm skaft. Så långa fräsar blir lite ostabila. Jag har gjort något liknande där jag med flit monterade fräsen långt ut på skaftet. Frässtålet for iväg under fräsningen...

Långhålsborr som just diskuterades i en annan tråd är till för just ett sådant jobb. Och då tar man bara lite i taget för varje varv.

Kör du med fräs skulle jag hävda fräsbord för att ha en stor chans att lyckas. I hörnen bör du ha en extra träbit bakom för att slippa utslag.

En bordssåg skulle göra grovbearbetningen snabbare, men efterfräsningen skulle ändå få göras stegvis.

Både för sänksåg och handöverfräs måste du om du inte sätter dem i bord "bygga" in skivan med stöd på båda sidor så det inte finns någon chans att vare sig skiva eller verktyg vickar.

--- Mats ---
 
D
Fräs först så djupt du kan utan problem och ta resten med såg, så slipper du riskera att det går några flisor?
 
Det är nog mycket billigare att lämna in skivan på ett snickeri för fräsning än att köpa det stål som krävs. I varje fall inte dyrare.
 
Jag tror inte på fräsbord, att för hand köra en 40mm eksskiva på högkant på fräsbordet låter minst sagt instabilt och väldigt tungt. Tror mer på att tvinga fast en planka på varje sida om skivan så fräsen får stöd under hela ytan, kanske läge för dubbelanhåll dvs bygg ett extra så fräsen inte kan röra sig åt något håll i sidled..

En sån här fräs borde funka om du har 1/2" hylsa till din fräs, finns upp till 63mm skärlängd iaf för 12mm fräsen. http://www.axminster.co.uk/axcaliber-twin-flute-straight-router-cutters--1-2(127mm)-prod807619/ . Skärlängd är väl inte prio 1, en fräs med kortare skärlängd men extra långt skaft borde också funka.

Kolla också så att din fräs har tillräckligt plunge-djup.
 
Jag har ingenting konstruktivt att komma med utan är mest intresserad av varför du ska göra det...
 
Man kan ju inte förneka att man blir nyfiken.
 
Tack för era svar.

Stabilt stöd för fräsen samt anslag enkelt/dubbelt och sedan ta steg för steg ner i intervaller känns lugnt och metodiskt.
Stål med tillräcklig längd finns det gott om. Jag har inga krav på att behöva fräsa ur allt för mycket material per omgång så det borde inte bli så väldigt hög belastning på stålet även om eken är hård.

Att lämna in den till ett snickeri med ordentliga möjligheter är ett alternativ också.
Men det kliar i fingrarna att gör det själv.

Jag kommer nog inte att fräsa ur ett spår längs hela skivan utan med början och slut 10 cm från kanten.

Varför jag ska göra det? :)
Det är en idé jag haft under lång tid och vill testa den först och se om det går innan jag visar. Men jag lovar det kommer bilder när allt är klart.
 
Cliffhanger!
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Om du har tillräckligt långa stål till handöverfräsen så fäst den horisontellt på ett bord, därefter kan du föra bordsskivan på bordet.
Finns en del sidor och videos på nätet om detta.

/Kent
 
Ola C skrev:
Jag tror inte på fräsbord, att för hand köra en 40mm eksskiva på högkant på fräsbordet låter minst sagt instabilt och väldigt tungt.
Det fungerar faktisk väldigt bra. Principen är enkel: Fräsbodet har ett anhåll. Är det inte tillräckligt högt i original, sätter man dit en extra fast högre skiva mot det. I botten på icke-anhålls-sidan har man någon typ av mothåll. Att föra skivan blir nu både lätt och stabilt. Motsvarar snickarbodens "fräs monterad horisontellt på ett bord".

--- Mats ---
 
snickarboden skrev:
Om du har tillräckligt långa stål till handöverfräsen så fäst den horisontellt på ett bord, därefter kan du föra bordsskivan på bordet.
Finns en del sidor och videos på nätet om detta.

/Kent
Det kräver lite större utrymmen men det är en intressant idé som tål att tänkas på.
Ska söka lite om det.
 
Sorry läste lite för slarvigt. Lämna klingan på slipning, börja sedan med det första snittet på mitten om det flisar sig så får du prova något annat.
 
Redigerat:
petterf skrev:
Varför jag ska göra det? :)
Det är en idé jag haft under lång tid och vill testa den först och se om det går innan jag visar. Men jag lovar det kommer bilder när allt är klart.
Nååå! Blir'e nåt?
 
Fräs en fals och kexa och limma på en ny pinne under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.