Hej!

Jag är nybliven husägare sedan ett par månader tillbaka - och skulle behöva några tips om hur jag ska ställa in min kontrollenhet till fjärrvärmesystemet. Det är en Danfoss ECL Comfort 100M. Jag har bara en utegivare.

Huset är ett s.k. energihus från slutet av 70-talet som är väldigt välisolerat. Här blir snabbt varmt. Väldigt varmt.

I dagsläget har jag följande inställningar på kontrollenheten:

121011-223026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
121011-223053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Temperaturinställningen står på -2.
Värmekurvan står på 1,0.
Jag har regulatorn på tidsstyrning - och trots att jag för stunden har tidsstyrningen på sparläge (alltså ryttarna på uret pekandes FRÅN centrum) så är det väldigt varma radiatorer i huset och väldigt varmt i huset över lag. I skrivande stund är det ca +-0 grader utomhus och mellan 24 och 25 grader på bottenvåningen och mellan 25 och 26 grader på ovanvåningen. Detta tycker vi är för varmt för att vara behagligt.

Jag kan inte hitta någon termometer i systemet som visar framledningstemperaturen - men inga rör är så varma att jag inte kan röra vid dem. Och trots att systemet som sagt är inställt på sparläge för stunden så hur man ett "sus" som för mig indikerar att där är ett flöde i systemet. Lysdioden lyser med ett konstant sken.

Hur ska jag ställa in värmekurvan och temperaturinställningen för att det inte ska elda på som fasen och ge högre värme och energikostnader än nödvändigt?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Redigerat:
D
Prova att sänka kurvan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.