IngMatt
Tredje huset i rad har man tagit bort en radiator under ombyggnad och utan kompensation, så köket är kännts kallare när man gått in i vart fall 2 av 3 och jag just känt igen. Vanligt man kan se är radiator bort och bänk dit under fönstret. Tror man att termostaten ska kompensera bortfallet eller vad?
 
Är du säker på att man inte lagt in golvvärme?
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Är du säker på att man inte lagt in golvvärme?
Självklart, det får man veta vid köp och det har vi i garaget.
 
Har ni köpt 3 likadana hus på raken?
 
IngMatt
Enk Projektet skrev:
Har ni köpt 3 likadana hus på raken?
Nej med flera års mellanrum och beg. hus har ofta ombyggda kök.
 
Det är väl en avvägning, dvs kompromiss som man gör som i allt annat.
Är elementet i köket viktigare än en bra arbetsbänk eller tvärt om?

I köket alstras normalt en hel del värme ändå från spis ugn,diskmaskin, kyl och frys.
Så det kanske inte är så svårt att avstå från ett element.

Men inte blir hela huset kallare för att man tagit bort ett element?
Så pass mycket överkapacitet finns det väl i värmesystemet att övriga element kan kompensera?
 
De som tar bort radiatorerna kände kanske inte till kickspace.
 
pelpet skrev:
De som tar bort radiatorerna kände kanske inte till kickspace.
Intressant produkt. Ska själv bygga om köket. Har du praktisk erfarenhet av kickspace map funktion och ljudnivå?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Jag var hos en granne och tittade på hans kickspace-installation eftersom jag funderar på en till min egen köksrenovering. Personligen tyckte jag att den lät ganska mycket. Grannen var av åsikten att han inte tyckte det störde.
 
Jag har tyvärr ingen erfarenhet, har bara läst om produkten. Det finns fler fabrikat också men jag kommer inte ihåg vad de heter.
 
Funderar själv på att plocka bort elementet under fönstret när jag ska flytta köket nästa år. Jag har nya fina fönster som tagit bort allt kallras och det tillsammans med alla maskiner i köket borde räcka.
Eventuellt funderar jag på att slänga upp en vattenburen handdukstork på väggen. Synpunkter?
 
Vi har en Kickspace i köket, och visst låter den men vi har den som ett komplement och framledningstemperaturen måste vara över 37 grader för att hoppa igång, och det blir inte jätte många dagar per år. Skulle inte vilja ha igång den jämt, det låter den lite för mycket för. Men den är väldigt effektiv när kvicksilvret kryper långt ner.
Är det någon som går i köptankar så titta inte i Sverige utan i UK. När jag köpte min från UK så var det halva priset, ink. frakt.

Edit: En stor fördel är ju den är ganska diskret.
 
Redigerat:
ImageUploadedByTapatalk1349988861.201613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi byggde om och till vårt kök å det kraftigaste med bla golvvärme.

Där vi har moderna treglasfönster är det inga som helst problem med kallras, inte ens där det är glas från golv till tak. Vi behöll dock ett gammalt dubbelkopplat tvåglasfönster och där är det kallare.
 
Ett tips som faktiskt inte många tänker på är att låta ugnsluckan stå öppen när ugnen använts... nyttja värmen där blir av den. ;)

Vet även folk som kör torktumlaren med dörren stängd till tvättstugan, men varför inte öppna den och låta värmen den avger komma ut i resten av huset... ;)
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.