Hej, vi har problem med vår Siemens aquastop S9H1S (ålder okänd). Den har ingen display och lämnar därför inga felkoder. Det är dock möjligt att resetta den. Följande symtom har den:

- den stannar i programmet, efter olika lång tid beroende på när den kördes senast. D.v.s testar jag att köra den nu och den stannar, väntar jag sedan 30 min så går den i 1 min, väntar jag 60 min så går den i 5 min. Väntar jag en dag så kan den gå i 30 min. Det är inte nödvändigt att köra reset för att starta den igen.

- Jag har kört den tom några gånger, dock så blir vattnet inte renare. Det är fortfarande smutsigt. Dock så testade jag att köra den öppen och då såg jag att den pumpades in vatten. Det går ju inte alls ihop inser jag. Om det inte är något som ligger och smutsar ned... Jag kan ju också säga att vattennivån när den stannar är tämligen lika. Högst motsägelsefullt.

Ett stort problem jag har är att avstängningsventilen till diskmaskinen ej fungerar. Vilket jag just upptäckte (vi flyttade in för två veckor sedan). Det finns heller ingen huvudkran i lägenheten. Jag kan alltså inte koppla loss den från diskmaskinen (om man inte stänger av för hela huset då).

Jag vet inte vad jag förväntar mig för svar. Jag är mest nyfiken på vad ni tror.

Tacksam för svar!

/Mattias
 
Inget bra svar, men detta att den innehåller smutsigt vatten skulle kunna tyda på att den inte kan pumpa ut. Kan vara så enkelt att det är stopp i anslutningen till avloppet (har varit med om det på en maskin vi hade för länge sedan). Kan ev. också vara stopp eller fel vid avloppspumpen i maskinen. På en del maskiner är den utförd så att man kan öppna själva pumphuset med ett enkelt handgrepp.

Du kan ju lossa avloppsslangen från vattenlåset under diskbänken och låt den pumpa ut i en hink, för att testa.
 
Att den stannar låter som du har en läcka inne i maskin, öppna upp och kolla om du ser något, ser du vatten rester i botten på maskin så har du någon typ av läckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.