Håller på att installera ett nätverk men har väldigt svårt för att greppa hur vissa saker fungerar.
Jag har förberett med dubbla VP-rör till dubbla uttag i hela huset. Jag drar oskärmad cat6 i stjärnnät till dessa. Vad jag vill uppnå är:
1. Ha en NAS stående vid routern som jag kan koppla upp en dator mot varifrån helst i huset
2. Streama film till PS3 från NAS.
3. Koppla in TV till ett nätverksuttag via Bredbandsbolagets box för IPTV
4. Om möjligt koppla in mediespelare(PS3?) som kan streama från spotify via nätverket
5. Hyfsat framtidssäkert om jag kommer på att koppla in något annat.

Nätverket ska kopplas upp mot ADSL, inom ett par år räknar jag med att vi har fiber draget till huset.
Mina frågor:

1. Något som är uppenbart fel i mitt tänk? Några fler bra idéer som jag kan använda nätverket till?
2. Vad sjutton ska jag ha för modularjack? Jag fattar ingenting av detta....:surprised: Vad är RJ45? Något med telefoni har jag förstått? Det är i så fall ointressant för mig då jag kör med trådlös IP-telefon kopplad direkt till routern. Det finns också modularjack Lexcom, modularjack kat 6 i en mängd varianter. Vad behöver jag egentligen? Till saken hör att jag eljo renova lexcom ramar (http://www.elbutik.se/product.html/design-kit-for-lexcom-uttag-eljo-renova?category_id=298). Har jag då målat in mig i ett hörn och måste välja lexcom jack? Kommer det att begränsa mig något?
 
2. RJ45 är den kontaktstandard man brukar använda vid vanligt nätverk så det blir nog bra.
 
Ok, så vad jag ska ha är ett RJ45 modularjack för cat6? Då återstår frågan vad som skiljer Lexcoms jack mot andra...
 
Jag hade i så fall köpt någon av Renova-ramarna E5102231, E5102233 eller E5102235 samt två E5147917 per uttag. du får då ett komplett uttag med dubbla dubbelt oskärmade Cat6.

I andra änden av kabeln (centrum på din stjärna) antar jag att du sätter patchpaneler?
 
kalubah skrev:
Ok, så vad jag ska ha är ett RJ45 modularjack för cat6? Då återstår frågan vad som skiljer Lexcoms jack mot andra...
Kan inte svara vad skillnaden är men köper du E5147917 får du ett Cat6-klassat uttag, det räcker :)
 
Jo vad jag har förstått så sätter jag in en patchpanel, men jag har inte hajat varför... Uppenbarligen kan jag inte koppla från nätverksuttagen direkt till routern utan går via en patchpanel? Hur ser kopplingen mellan router och patchpanel ut?
 
kalubah skrev:
Jo vad jag har förstått så sätter jag in en patchpanel, men jag har inte hajat varför... Uppenbarligen kan jag inte koppla från nätverksuttagen direkt till routern utan går via en patchpanel? Hur ser kopplingen mellan router och patchpanel ut?
Du kan strunta i patchpanel och montera RJ65 kontakter direkt på kablarna som spretar ut ur väggen och koppla direkt till routern men det blir snyggare och kanske möjligtvis en smula mer flexibelt om du drar dom till en patchpanel först och sedan kopplar patchpanelens uttag till routern med korta ethernetkablar...men du behöver tekniskt sett inte en patchpanel...
 
Det "beror på". Uttagen du klämmer på en installationskabel (som har enkelledare) är inte gjorda för det. De är gjorda för patchkablar (som är flerledare). Det kan ge problem, jag har själv upplevt sådana (dvs glapp efter ett tag). Dock andra här på forumet som är lika eller mer erfarna än jag, dvs som jobbar/jobbat i branschen, hävdar motsatsen (dvs att det går alldeles utmärkt att fuska på det här sättet) så vi har ingen konsensus i frågan.

Så "tekniskt sett" så behöver du en patchpanel (eller ett vägguttag, går naturligtvis lika bra att sätta sådana i båda ändar av kabeln), men om du behöver det i praktiken det tvistar vi lärde om. I vilket fall så ger ju en patchpanel också andra fördelar. Det blir snyggare och mera överskådligt (dvs man kan enkelt märka upp vilka uttag som motsvarar vilka uttag i andra änden), det blir dragavlastat, om du snubblar och rycker till i en patchkabel så drar du inte i kabeln i den fasta installationen med de problem det kan medföra, och det blir lättare att koppla in annat än bara nätverksutrustning, en modularkontakt till en telefon passar t ex rakt av i ett 8P8C ("RJ45") uttag, de är gjorda för det.

(Och så ser det bara för dj-ligt amatörmässigt ut med en bunt kablar stickande rätt ur väggen. Men eftersom jag inte behöver titta på eländet så kanske vi kan lämna det därhän.:D)
 
Det finns kontakter för enkelledare.
 
Mats skrev:
jo men har du sett dem för under 20 kr styck? Det var det pris jag fick sist jag frågade efter dem.
Jag har inte sett dem sedan 90-talet :D
 
Jag visste att någon skulle ta upp det. Skall aldrig skriva ett inlägg mer som är kortare än nya testamentet utan alltid nämna allt...

Ja, de finns, men är dyra, inte lätta att få tag på, och får anses som överkurs vid en hemmanätverksinstallation.

I vilket fall så är lösningen på just det här problemet patchpanel, inte hitta andra kontakter att klämma på. Skall man ändå fuska så kan man lika gärna klämma fel kontakt på kabeln och hoppas det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.