kontorsråttan
Hej forumet.
Jag planerar att leda luft från varmt vardagsrum till kallt sovrum våningen över. I vardagsrummet eldas det i kamin och blir varmt och gott, då slår FLVP (som har innegivare) av och det värms inte lika mycket upp i övriga huset. Luften rör sig idag inte mellan våningarna, endast en öppen trappa mellan, och jag tänkte råda bot på det med en luftkanal tak/tak mellan våningarna.
Men då slog det mig en tanke, kommer jag att störa/förstöra den frånluft som FLVP idag har om jag skapar en cirkulation mellan våningarna?
Övervåningen har ett badrum med utsug, i botten sitter det utsug i kök, bad och tvättstuga. Av dessa är endast köket i kontakt med vardagsrummet.
Behöver något justeras om eller fungerar FLVP oberoende av hur luften rör sig inne i huset?

Vad tror forumets samlade kunskap?

Ps
Jag vill inte köra FLVP mer utan vill när jag är hemma elda och värma så mycket av huset som det går. El-räkningarna är dyra som dom är.
 
Det bör inte ge några större problem. Det beror förstås på hur du flyttar luftströmmarna, om du kortsluter varmluften direkt ut genom flvp (som du inte ville köra mer) så ändrar det naturligtvis ekvationen, men eftersom värmen från kaminen är "gratis" så blir det iaf inte "sämre".

Om du vill experimentera så går det kanske att ställa en vanlig golvfläkt i trappan och se vad det ger för skillnad. Det är ju förstås beroende på planlösning mer eller mindre nära den situation du försöker åstadkomma.

Om du fläktar på så mycket att det påverkar undertrycket i vardagsrummet så blir det förstås svårare att elda om du tar eldningsluften från huset. Men går det idag, så tror jag det skall mycket till för att det skall väga över.
 
kontorsråttan
Låter som att det är värt att prova.

Tack för analysen, jag återkommer med resultat vad det lider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.