Hej,
jag ska inreda vinden på vårt 1,5 plans hus. Golvreglarna ligger på 120 cm mellanrum så ett golv som läggs på den kommer att svikta om jag inte lägger 22 mm spånskivor först alternativt reglar upp golvet med en extra regel mellan de nuvarande.
Mitt problem är att det är lågt i tak så jag vill inte höja golvet mer än nödvändigt. Jag vill altså inte lägga 22 mm spånskivor på golvreglarna utan istället regla upp golvet och sedan lägga golvet direkt på reglarna eller på en tunnare spånskiva.

Min fråga är hur detta görs på bästa sätt.

Vidare består isoleringen av 40 cm sågspån. Hur kommer det fungera när vinden inreds? Är det bra ljudisolerare? Ska jag byta spånet mot någonting annat för att få bättra ljuddämpning. Jag behöver ju inte bekymra mig för värmeisoleringen eftersom det inte gör någonting on värme sipprar upp.... eller?

Vänliga hälsningar
Fredrik
 
Tjena.

Jag har inrett min vind som också endast hade takstolarna som reglar med 120cc. Jag kortlade emellan alltså lade in tvärgående reglar mellan dessa på 60 cc. Limmade och spikade. Sedan lade jag golvspån 22 mm på detta vilket du tydligen inte vill. Men då finns ju tjockare variant av trägolv som klarar 60 mm. Kolla först så att befintliga reglar klarar belastningen du tänkt utsätta detta för.
 
  • Gilla
Carlos Castaneda
  • Laddar…
Har precis börjat med min vind har samma problem, jag vill har golvet hyfsat jämt
funderar på o sätt in en ny 45x170 mellan varje takstol och spika på befintlig en 45x170 på befintlig. + ev kortlingar.

Allt för att slippa gunget som är nu samt att få ett plant golv.
planerar att ta bort sågspånet o lägga gullfiber.

Om du inte tar bort sågspånet - tänk på att isolera ut mot väggarna så det inte kommer in kalldrag =hemskt  jag har kalldrag på min övervåning - troligen kommer den kalla luften från takfoten p.g.a. sågspån som sjunkit.

Att tänka på vid om man ska tillägsisolera uppe på sågspån - är det hög fukttransport genom sågspånet? Kanske använda nån typ av isolering som har likvärdiga egenskaper som sågspån  typ ekofiber?

Vad det gäller kortlingar så finns det olika varianter typ 90graders o 45 graders "X" extra stadiga.. - finns beskrivning här på forumet nånstans :)
 
Jag sitter själv i samma sits med 120 cm mellan takstolarna och fick rådet att kortla. Men då frågar min sig ju "Varför är det 120 cm om man ska kunna lägga golv där?"...

Svaret är *kanske* "det var inte tänk att man skulle lägga golv där och ifall man gör det rasar takstolar eller bärande väggar". Så mitt råd är att ifall man är det minsta tveksam ska man låta någon räkna på det. Antar dessutom att den som räknar har försäkring som täcker ifall det inte håller och man plötsligt har vinden nere på bottenvåningen...
 
I mitt fall så rasar inget (har haft x antal kilo flyttkartonger o bråte på vinden)
det är sviktet i vindsgolvet jag vill ha bort.
När det är klart så blir det en barnsäng o lite plastleksaker :)
 
EgenHärd skrev:
När det är klart så blir det en barnsäng o lite plastleksaker :)
Visserligen vet ni ju vad som gäller. Så är det alltid, då man vet vad man gör är det ingen fara.

Men det man även bör tänka på är vad som händer då man sålt huset om X antal år. Nya ägaren kanske kånkar upp ett 400-liters akvarium samt biljardbord och *då* kanske det händer saker...
 
Tack för era synpunkter. Jag är inte orolig för att takstolarna inte håller.
Jag har nog beslutat mig för att lägga kortlingar med cc60 mellan golvreglarna.
Nu undrar jag hur man får dit kortlingarna så att det blir jämt och fint. Ska man spika på snedden eller köpa balkskor?
Det kommer ju att bli runt 100 kortlingar och 200 balkskor kostar väl runt 2000 kronor :(

Tips och råd?

Några idéer om ljuddämpningen neråt? Funderade ett tag på om man kan lägga gipsskivor på kutterspånet... men det håller nog inte innertaket för.....

mvh
Fredrik
 
frol skrev:
Nu undrar jag hur man får dit kortlingarna så att det blir jämt och fint. Ska man spika på snedden eller köpa balkskor?
Det kommer ju att bli runt 100 kortlingar och 200 balkskor kostar väl runt 2000 kronor :(
Har du rutnätet (kortling/regel) lite förskjutet så kan du väl slå i spik rakt igenom regeln in i änden på kortlingen. (Alltså att kortlingarna ligger zick-zack.)

Så här:
_____________
| | | | |
____________
| | | |
_____________
| | | | |
 
Vad smart :) Varför tänkte jag inte på det....
Vidare tänkte jag lägga kortlingarna 22 mm under övre kanen på de befintliga golvreglarna. På så sätt kan jag lägga golvspånskivor utan att höja golvet onödigt mycket.
Vad tror ni om det?

__ __
| | SPÅNSKIVA | | 22 MM
| |---------------------| |
| | | |
| | KORTLING | |
| | | |
| |---------------------| |
BEFINTLIG REGEL

/Fredrik
 
frol skrev:
Vidare tänkte jag lägga kortlingarna 22 mm under övre kanen på de befintliga golvreglarna. På så sätt kan jag lägga golvspånskivor utan att höja golvet onödigt mycket.
Fast då gäller det väl att vara noga så att du inte hamnar ännu längre ner än 22 mm, för då sticker ju regeln upp. (Kanske säkrast att ligga på 20 mm? 2 mm "dal" är ju bättre än 2 mm "ås"... )

Sedan är ju frågan ifall det inte kostar mer än det smakar...? Jag tror inte att jag kommer orka lägga ner den extra energin då det blir dags för mig. Även om man har 120 cm breda skivor så finns ju alltid risken att ett par takstolar sitter några mm för tätt, och då blir det onödigt pyssel.

Fast jag är ju bara amatör, så lita inte okritiskt på mig.
 
Kanske är det svårt att få govet plant när spånskivan ligger mellan?
 
EgenHärd skrev:
Kanske är det svårt att få govet plant när spånskivan ligger mellan?
Jag förstår inte riktigt vad du menar..... golvet kommer ju ligga på spånskivorna. Menar du ann det kan vara knepigt att få spånskivorna att ligga lika högt överallt?

En annan sak... hur tjock isolering rekommenderas i väggarna/snedtaken?
/Fredrik
 
Ja om spånskivan ligger mellan så blir det kanske lite svårare att få golvet jämt
men om man är noga o kontrollerar med en rät regel eller lång vattenpass så kan det kanske gå vägen. Jag är lite bännd på ojämna golv, ångrar att jag inte var nogrannare i köket när jag la spånskivan - golvet blev vågigt - på vissa ställen blev golvet högre
- ovanpå balkarna. :(

Men det är bara jag som märker det...
 
Även om det bara är en själv som märker det så är det ju retsamt. Det spelar intn roll om ingen annan ser bristerna.... man vet att de finns där :(.
Jag har en sådan där grej som jag retar mig på här hemma och det är taklisterna i sovrummet... de är slarvigt sågade och lite för smala.... så man ser övre delen på tapetskarven på ett par ställen. Klart jag skulle kunna göra om men det är bara jag som ser det och det är ju trots allt lite jobb att göra om...

Några råd om ljuddämpningen i mitt vidsgolv? Dämpar spånet tillräckligt eller ska man göra någonting mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.