Jag håller på att bygga en byrå.
Modellen har jag snott från GAD och ska ha en täljstenskiva som topp.
På GAD´s hemsida står det att den är vitoljad men vilken olja ska det vara?
Blandar jag zinkvitt i linolja gulnar det efter ett tag men jag vill att den ska vara ljus/vit .
Vilka oljor gulnar inte?
Kanske kan jag betsa den vit och olja den sen eller vaxa den.
Hjälp mig med tips så den inte blir gul.

DSC_0054[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu är det ju inte en olja men det finns ju UV beständig lack med vit-ton - Bland annat från Alcro. Har kört det i tre innertak av furu och dom är efter 1 år fortfarande lika vita som vid montage...

Alcro Solklar Halvmatt

Kan det vara något?
 
Kan vara en ide.
Jag ska kolla på det.
 
Vilken fin byrå!! Är själv ruskigt förtjust i GAD, kan du inte dela med dig av lite mer bilder, gärna på detaljerna kring handtaget, GAD har ju en rätt speciell design på de.
 
Här kommer en bild på en av lådorna.
Jag satte ihop lådfronterna med pluggar hittade en smart lösning som en polack lagt ut på ett forum.
Uttagen för handtagen gruvade jag mig länge för men det gick rätt lätt med en jigg jag gjorde.

IMG_0143[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan jag gav mig på den stora byrån gjorde jag tre sängbord två i björk och en i ek.

IMG_0151[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har tagit lång tid. Jag började fundera för två år sedan men nu börjar det bli klart.
Nästa projekt tror jag blir smörknivar eller något annat enkelt som blir klart någongång.
 
  • Gilla
Katzy
  • Laddar…
Erikpar skrev:
Här kommer en bild på en av lådorna.
Jag satte ihop lådfronterna med pluggar hittade en smart lösning som en polack lagt ut på ett forum.
Uttagen för handtagen gruvade jag mig länge för men det gick rätt lätt med en jigg jag gjorde.

[bild]

Innan jag gav mig på den stora byrån gjorde jag tre sängbord två i björk och en i ek.

[bild]

Det har tagit lång tid. Jag började fundera för två år sedan men nu börjar det bli klart.
Nästa projekt tror jag blir smörknivar eller något annat enkelt som blir klart någongång.
Du får jättegärna utveckla lite om pluggarna samt din jigg - Alltid öppet för smarta lösningar på forat!
Samtidigt fyller jag i att det är en snygg byrå, hoppas få tid till dylika projekt själv..
 
Niki Avrahami hette han som hade lösningen på pluggningen.
Han hade många smarta lösningar på olika saker.
På RIGIDs forum finns alla hans tips samlade i en tråd, Niki Stuff.
Niki använde en överhandsfräs monterad i ett bord och några träbitar i olika längder för att få hålen på exakt samma ställe på alla bitar. Läs igenom länken ordentligt, prova ett par gånger så ni förstår hur det ska gå till och sen går det så lätt och blir så rätt. Doweling on router table
Det är massor av bilder och förklaringar som kan få det att se svårt ut men följer man det så kan det inte bli fel.
V010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får återkomma med jiggen för handtagen
 
Mycket snygga möbler! Man blir inspirerad att börja bygga själv när man får både källare och garage om ett par dagar. Har du några tips om vart man får tag på prisvärda stenskivor?

Om ni är intresserade av sammanfogning av trä så hittade jag denna serie videos på youtube som jag tyckte var intressant: http://www.youtube.com/playlist?list=PL21082FEC64F658D0&feature=plcp

/P
 
Jag har en kamrat vars son jobbade på täljstensfabriken i Handöl som jag handlade av.
Jag tror jag betalade 900:- för två skivor 90x400x30.
Nu har han slutat, men jag ska ju bara göra smörknivar i framtiden så jag behöver inga stenskivor.:)
 
  • Gilla
Katzy
  • Laddar…
Det står på deras hemsida hur dom ytbehandlar deras björkmöbler.
 
Det enda jag hittar är det här bara att det är linoljebaserade oljor.
Jag ska prova med perkaby´s förslag eller OSMO 3188 Dekorvax Kreativ snö

"Naturliga ytor
Ytbehandlingen sker med olja i flera skikt och mellanslipningar. Som standard vitoljas björken och eken behandlas med olja utan pigment. Vid målning använder vi äggoljetempera. Såpa är ett annat alternativ på naturlig ytbehandling och ger en mycket vacker yta.

Olja
När vi oljar våra trämöbler använder vi linoljebaserade oljor. De har en lång torktid men ger ett mycket bra slutresultat med vackra och hållbara ytor. Efter den första inoljningen torkar möbeln i ett dygn. Ytan slipas sedan innan ytterligare ett skikt läggs på. När detta har torkat erhålls den sammetslena ytan. Som standard vitoljas björken och eken behandlas med olja utan pigment."
 
Inte för att vara sån men.:confused:...det är ett ruskigt snyggt bygge men metallinsatserna till handtagen ser inte ut att ha fått samma omtanke.. Vanliga kryss-skruvar varav den vänstra ser ganska knas ut. Går det inte att limma metallbitarna så du slipper skruvarna överhuvudtaget...eller hitta snyggare skruvar? Superfin möbel i övrigt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Skruvarna sitter där provisoriskt så jag har ngt att dra i när jag passar in lådorna.
Det kommer att bli spårskruvar enl bifogad bild.
Det där med att limma istället för skruva ska jag fundera på.

Bild 015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har iofs en trappa i ask som jag behandlat för att hålla den ljus, den ser ut som vitoljad björk, tar fel i möbelbutiker ibland.
Jag har behandlat först med lövträlut, sedan en vitpigmenterad olja. Det gulnar inte, tror det är luten som gör det.

Edit: glömde säga att det är en väldigt fin pjäs du gjort, det var därför jag läste denna tråd.
 
  • Gilla
Katzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.