Jag var uppe på taket idag, satte dit nedersta bärläkten (takfotsläkten satt redan på plats) och skulle sen sätta nockbrädeshållare (från Benders) följt av översta bärläkten.

När jag skulle sätta dit nockbrädeshållaren med monteringsanvisningen i högsta hugg konstaterade jag att de i anvisningen har skruvat dit den. Skruvhålen är bara 3 mm och det står inget om dimension - varken diameter eller längd - bara att man ska förborra läkten så att den inte spricker.

Vad bör jag välja för skruv? Rostfri antar jag eftersom det är utomhus? Dimeter max 3 mm, längden - jaa...ska den gå igenom ströläkten eller bara sitta i läkten?

Sen kommer bärläkten att hålla fast hållaren också så jag antar att kort skruv funkar.

Monteringsanvisningen finns här: http://www.benders.se/ctxserver/pic...tongtillbehor/pdf/Nockbradeshallare150dpi.pdf

Tacksam för snabba svar, jag vill upp på taket imorgon igen!
 
Jag satte skruvar i det längsgående spåret, inte i de små hålen. På så sätt är det lätt att justera hållarna i sidled så att nocken blir helt rak (mha tex ett snöre mellan gavlarna).
 
Jag köpte några småpåsar Thuresson rostfri plåtskruv 3,5x19 mm. De går i med lite vilja. Jag borde nog ha lite klenare skruv.

Jag misstänker att skruven bara ska hålla hållarna på plats tills man spikar dit översta bärläkten.
 
covet skrev:
Jag satte skruvar i det längsgående spåret, inte i de små hålen. På så sätt är det lätt att justera hållarna i sidled så att nocken blir helt rak (mha tex ett snöre mellan gavlarna).
Hmm, OK. Men då kanske de flyttar på sig när det blir tyngd på nocken? Man kanske vill göra både och (spår och hål)?

Monteringsanvisningen har bild på skruv i de små hålen...
 
Nja, när väl skruv och sedan bärläkt är på plats sitter de rätt bra. De skall ju sättas på cc60 och det är ju ingen stor last på - nockpannor och nockbräda + lite snö kanske. Jag har tunga falsade nockpannor och 45 x 70 nockbräda. De har inte rört på sig... Men man kan ju slå i några pappskruv i hålen när väl allt sitter som det skall. Då kan du vara helt säker :)
 
...kan ju tillägga att nockpannorna i fösta hand skall vila mot takpannorna, så där hamnar lasten. Nockbrädan är mest för att hålla nocken rak och ha något att skruva i. Idealfallet är om man har kontakt med såväl takpannor som nockbräda. Då har man gjort ett bra jobb. Du vill däremot inte ha nockpannor som enbart vilar på nockbrädan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.