Jag har precis gjort det bytet, från 35W halogen GU10-spottar till LED-spottar på mina "uplights" i bjälkarna på ovanvåningen och är nöjd. Dock skiljer det sig mycket mellan olika LED-spottar, siffrorna i specarna ljuger ofta så tyvärr är det att prova sig fram som gäller, i alla fall var det så för mig.

Här är en (tyvärr suddig) bild av hur det såg ut med 35W halogen:
iPhone 4S 008 small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här blev det med 5,9W dimbara LED-spottar som jag köpte från LEDgiganten (bilderna är inte riktigt jämförbara då de är tagna i olika dagsljus, skillnaden är mindre i verkligheten, har tyvärr ingen direkt jämförande bild med LED och halogen i samtidigt)
iPhone 4S 004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en jämförelse jag gjorde med billigare 2800K 9W dimbara GU10-LED-spottar jag köpte på Tradera till vänster, och LEDgigantens dyrare 5,9W till höger:
iPhone 4S 002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det syns en tydlig skillnad i färgtemp trots att de borde vara lika varma, men inte i ljusstyrka trots att den till vänster borde vara 50% starkare. Bägge är dimbara GU10 LED-spottar, den vänstra gav jag 50:-/st för, den högra 129:-/st
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Det viktigaste är väll trots allt att man har samma modell, surt om man köper 10st o så går en sönder o man inte kan få tag i samma.
Det är en granne som har 3-4st över sin garageport och där han har bytt ut en till annat fabrikat, då ser man ju att det skiljer sig, och det ser enligt mig för jävligt ut!
Dock dyrt att byta ut 10st varav 9st hela bara för en går sönder! :p
 
MJ den högra på den nedersta bilden verkar på bild iaf se "rätt" ut Om det är denna aaxsus
[h=1]Dimbar GU10 LED lampa 5,9W Varmvit[/h]
Lagerstatus: 10+
Specialpris: 129,00 kr
Ordinarie pris 269,00 kr



så får jag säkert problem, verkar vara för stor för min armatur
 
Var iväg till Jula idag för att köpa GU 10 Led spots som de hade rea på 39 kr styck för 2 watt, dessa var slut så jag slog till på deras 4 w modell för 79 kr styck, kopplade in dem ikväll som ersättare till 50 watts halogenspottar. Ljuset är lite kallare men jag är klart nöjd med pris och vad de kommer dra i el. Har dessa ute som fasadbelysning så har sparat in inköpet på ett par månader.
 
Ok men som TS är jag ute efter att byta ut 35w halogen GU10 till LED med absolut krav att de ska vara samma behagliga ljus och det vill jag säga är definivt inte lätt, jag har försökt men inte hittat några som uppfyller detta. Så ämnet berör de som som kommit längre i efterforskningarna, priset är egentligen inte prio 1. Börjar bli tveksam om LED tillverkarna har kommit så långt.
 
Mr.Hammer skrev:
Ok men som TS är jag ute efter att byta ut 35w halogen GU10 till LED med absolut krav att de ska vara samma behagliga ljus och det vill jag säga är definivt inte lätt, jag har försökt men inte hittat några som uppfyller detta. Så ämnet berör de som som kommit längre i efterforskningarna, priset är egentligen inte prio 1. Börjar bli tveksam om LED tillverkarna har kommit så långt.
Då är det den jag länkade till som du ska ha, har du provat den?
 
Mr.Hammer skrev:
MJ den högra på den nedersta bilden verkar på bild iaf se "rätt" ut Om det är denna aaxsus
Dimbar GU10 LED lampa 5,9W Varmvit
---
så får jag säkert problem, verkar vara för stor för min armatur
Ja, tyvärr är det den. Jag är nöjd med färgtempen och styrkan men den är rätt mycket längre än standard. För mig var det dock inget problem eftersom jag fäster spottarna vid glaset och låter anslutningssidan hänga fritt ner i bjälken med lös GU10-kontakt från Kjell&Co på.

http://www.ledgiganten.se/utforsaljning-led/dimbar-gu10-lampa-5-9w-varmvit.html
 
Redigerat:
patriklarsson skrev:
Det viktigaste är väll trots allt att man har samma modell, surt om man köper 10st o så går en sönder o man inte kan få tag i samma.
Det är en granne som har 3-4st över sin garageport och där han har bytt ut en till annat fabrikat, då ser man ju att det skiljer sig, och det ser enligt mig för jävligt ut!
Dock dyrt att byta ut 10st varav 9st hela bara för en går sönder! :p
Instämmer. Man gör klokt i att köpa några extra. När reserverna sedan är förbrukade så är det ändå dags att byta allihop då utvecklingen går framåt och det säkerligen har kommit ännu starkare, varmare, snålare och billigare lampor än vad det finns att tillgå idag. ;)
 
Led Zep Har inte riktigt hunnit än, för prova innebär att köpa och jag har köpt ett antal :( med bortkastade pengar Men jag ska abolut kolla denna, skulle gärna vilja se den live

Har letat men inte funnit, Var har du köpt? Eller har du en länk?
Tia
 
Redigerat:
Jag har LED från kina i ytterbelysningen som kostade runt 15kr st. De är lite väl vita men gör sitt jobb. Tror de ligger på 35-3800k.
Har spottar inne som är på 3w och håller 2700k som är lite vitare än halogen men inte märkbart vita när man inte kör något annat, om man så säger.

Tror man ska försöka hålla det under 3000k för att bli nöjd. Sambon tyckte de jag har ute var lite väl "bårhusblå" när man hade dem inne i ett vitt rum.

Kör led på alla mina spottar och är hur nöjd som helst. (har dock bara 9st inomhus) när det blir dags för fler så blir det absolut kinaleds igen.
 
Mr.Hammer skrev:
Led Zep Har inte riktigt hunnit än, för prova innebär att köpa och jag har köpt ett antal :( med bortkastade pengar Men jag ska abolut kolla denna, skulle gärna vilja se den live

Har letat men inte funnit, Var har du köpt? Eller har du en länk?
Tia
Köpte mina hos grossisten.
 
A
Kan också rekommendera Philips masterled. Väljer du 2700K i färg så tror jag inte du ser någon skillnad mot halogenen. Har provat div både av okända och kända märken men masterleden ligger ljusår före de billiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Köpte de här på rea 39 :- styck Hos Conrad.se nu är det 99 :- styck .. Har de i utebelysningen och enda skillnaden jag ser är snävare vinkel på ljuskäglan. Färgtemp 3000K. Osram 4W LED STAR varmvit
572703_BB_00_FB.EPS_1000.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.