Har ställt en liknande fråga om olika entreprenadkostnader tidigare utan att få svar, så ska försöka speca lite mer (är också lite osäker på var frågan hör hemma). Hursomhelst, har fått prisuppgift på VS-entreprenad från fiskarhedenvillan för lite olika hus (men typ 1.5 plans standardstorlekar) och deras VS-entreprenad hamnar runt 160.000 kr (förvisso inkl wc-stol o handfat, men ändå). Är inte det väldigt tilltaget? Det är bra mycket mer än själva stomresningen? Är det rimligt? VS är ju inget man gärna gör helt själv heller. Vad är det som kostar så mycket. Det är rätt många timmar man får för 160.000 tycker jag. Ni som upphandlat själva, hur mycket har ni betalat till röris?

Från FHVs beskrivning:
• Vatten- och avloppsinstallation ovan grund.
• Installation av sanitetsprodukter:
• Installation av panna och sammankoppling mellan golvvärmeslingor och panna, samt igångkörning av anläggningen.
• Erforderligt installationsmaterial för ovanstående ingår i entreprenaden.
• I installationsmaterialet ingår förutom rör även WC-stolar, handfat, blandare, 1 st. utvändig väggutkastare.
 
Kolla vad alla badrumsmöbler osv kostar på nätet hos tex rinkabyrör.

Ingår värmepumpen i den där kostnaden?
 
EyEr0n skrev:
Kolla vad alla badrumsmöbler osv kostar på nätet hos tex rinkabyrör.

Ingår värmepumpen i den där kostnaden?
Detta är alltså exkl badrumsinredning, kakel etc. Det enda material som ingår är alltså toalettstol, handfat och själva rören, det är därför jag tycker det är så dyrt. Värmepumpen är inte heller med, däremot själva inkoppling av värmepump mot redan dragen golvvärme i platta på mark.
 
F
Inkoppling av pannan som fristående aktivitet borde kosta runt 15000kr. Lite material borde ingå men jag håller med dig, 160000 låter väl tilltaget. Du borde få en specad offert kan man tycka.

Speca vad det är du vill ha och gå ut och fråga, det är en fri marknad.

Det är lite samordningslogistik, kundernas ovilja/oförmåga/rädsla för att sätta sig in i vad det verkligen är man köper som inte helt sällan gör att det tas i ordentligt.
 
I mina öron verkar det rimligt. Tänk att 20 % är moms, direkt till vår gemensamma statskassa. Då åsterstår 128 000 kr. Ungefär hälften av beloppet brukar vara materiel, vilket skulle bli 64 000 kr. Rör och panna är dyrt, mycket dyrt. Återstår 64 000 kr för arbetet. Det är väl ungefär vad en rörmokare vill behöver fakturera på, låt oss säga 5 veckor, för att det ska räcka till arbetsgivaravgifter, semesterlön, sjukpenning och personallön. Alltså ca 200 timmar. Låter inte så farligt mycket tid för VVS till ett helt hus.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Denar skrev:
Ungefär hälften av beloppet brukar vara materiel, vilket skulle bli 64 000 kr. Rör och panna är dyrt, mycket dyrt.
Men nu ingick inte pannan...
 
Mycket hänger på lokala kostnader, jag bygger själv hus och VVS extreprenaden ligger på ca 115 000kr inklusive toa och handfat, för ett enplanshus, men då tar jag hantverkare från annan stad än den jag bor i, hade jag tagit lokala hantverkare så hade priset varit upp ca 20% beroende på att hur mycket arbete det finns i det lokala området.

Så visst det är dyrt, men i mina ögon inte helt orimligt, då så klart beroende på vart i landet man bor.
 
Hej, jag är gammal röris, det låter mycket dyrt, du har ju redan betalat för det mesta jobbet när du drar allt i plattan, du har väl inga vattenradiatorer på plan 2?

Det som ska göras är att ansluta diskmaskin och diskbänksblandare och avlopp, 2000 kr i material (blandare och kopplingar) max och ca 2 timmars jobb.
Ansluta tvättmaskin och avlopp till den samt vasken i tvättstugan, även vattenutkastet sak monteras här. 3000 kr i material (blandare och kopplingar) max och ca 3 timmars jobb.
Montera toaletter, dusch och tvättställ i två badrum, material max 10 000 kr och här får du då vanligt standardporslin. Arbetstid max 8 timmar och då räknar jag högt!
Till sist koppla in pannan, max 1000 kr i kopplingar och max 3 timmars jobb.

Summerat blir detta 16 timmars jobb och 16 000 kr i materialkostnad, det stora arbetet ligger i att dra fram allt i plattan, är det gjort återstår bara det jag angett, även om du räknar upp detta med 100 % dvs 32 timmar och 32000 kr i material landar du på under 50 000 kr om du räknar på runt 500 kr i tmmen för en röris, jag tycker du ska begära en specad offert av fh-villan och det tar du med dig till två andra firmor (utan pris givetvis) och ber dem räkna på det.
160 000 kr är ett rövarpris på det du angett!
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Du har läst hela beskrivningen och förstått att även installation och montage av golvvärmen ingår i VVS entreprenaden
 
Materialet kan väl landa på max 10000. Lönekostnaden borde då innebära att du har en rörmokare gående hos dig i ungefär två månader.

Men det allmänna kostnadsläget har blivit betydligt högre de senaste åren, sedan ROT-avdraget kom. En tydlig konsekvens av ROT är att det nu är väldigt mycket dyrare för dem som inte kan utnyttja ROT, till exempel nybyggare eller låginkomsttagare.
 
10000kr för vadå?
Jag har material för runt 45 000kr i min VVS entreprenad, resterande 70000kr är arbets och transportkostnader.
Men å andra sidan har jag bara valt kvalitetsmärken och inte hämtat prylarna på cheapy.

Men klart att rotavdraget har dragit upp arbetskostnaderna rejält, byggde med samma firmor för ca 8 år sedan och priserna är väl upp sådär 40-50% för arbete....

BRMA borde ju ha häcken full med sina offertpriser...
 
Pumba skrev:
Men å andra sidan har jag bara valt kvalitetsmärken och inte hämtat prylarna på cheapy.
Vad räknar du som "kvalitetsmärken" i det här sammanhanget? En toastol från Ifö, till exempel? Är det kvalitet?
 
andersmc skrev:
Vad räknar du som "kvalitetsmärken" i det här sammanhanget? En toastol från Ifö, till exempel? Är det kvalitet?
Det är ju iaf en märkesvara, jag köpte av snålhet en toastol på jem&fix till sommarstugan, man skulle nog iaf kunna ha den till bojsänke så bra var den, men ack så billigt det blev.

Nu är ju dock inte toastolen den dyra delen i VVS intreprenaden, 4000 spänn för 2 stolar, men golvärmen kostar ju en hel del, den är räknad ca 30 000kr+ moms i offerten för material och installation i 165kvadrat platta.
Sen ska det till lite mora blandare till köket och duscharna, pannan ska installeras och ställas in osv.

Om nu alla säger att det är tokdyr VVS entreprenad så vore det ju intressant att veta vad det faktiskt ska kosta, brma drar ju till med priser som jag inte kan få någon firma här ikring att jobba för eller sälja material.
Sen är det ju dock 45 000kr i skillnad mellan TS och min VVS entreprenad.

Skulle även gissa på att Fhv bollar med siffrorna lite med, en sak är billig och en annan lite dyrare, det blir ju lite annorlunda när man köper det helt klart från husleverantören eller om man bygger helt själv och utifrån det väljer hantverkare.

Lite samma grej för min del med, stomresningen och visst skickararbete är nästan skrattretande billigt, medans VVS sticker ut mer i kostnad om man lite lätt räknar på timmar.
Elen är mycket billigare än VVSen.
 
F
Pumba skrev:
Det är ju iaf en märkesvara, jag köpte av snålhet en toastol på jem&fix till sommarstugan, man skulle nog iaf kunna ha den till bojsänke så bra var den, men ack så billigt det blev.

Nu är ju dock inte toastolen den dyra delen i VVS intreprenaden, 4000 spänn för 2 stolar, men golvärmen kostar ju en hel del, den är räknad ca 30 000kr+ moms i offerten för material och installation i 165kvadrat platta.
Sen ska det till lite mora blandare till köket och duscharna, pannan ska installeras och ställas in osv.

Om nu alla säger att det är tokdyr VVS entreprenad så vore det ju intressant att veta vad det faktiskt ska kosta, brma drar ju till med priser som jag inte kan få någon firma här ikring att jobba för eller sälja material.
Sen är det ju dock 45 000kr i skillnad mellan TS och min VVS entreprenad.

Skulle även gissa på att Fhv bollar med siffrorna lite med, en sak är billig och en annan lite dyrare, det blir ju lite annorlunda när man köper det helt klart från husleverantören eller om man bygger helt själv och utifrån det väljer hantverkare.

Lite samma grej för min del med, stomresningen och visst skickararbete är nästan skrattretande billigt, medans VVS sticker ut mer i kostnad om man lite lätt räknar på timmar.
Elen är mycket billigare än VVSen.
Kan du inte lista vad det är för material som kostar 45000kr istället för att ifrågasätta att det är material för 10000kr?

Jag tycker också att 10000kr låter otroligt underskattat, det plockar alltid på med kopplingar, ventiler mm med ungefär samma kilopris som guld. Fördelare, ställdon och regleringen av golvvärmen, ingår det i grundentreprenaden eller i VS offeterten? Redan där kan 10 lax vara krossad..
 
fsn skrev:
Kan du inte lista vad det är för material som kostar 45000kr istället för att ifrågasätta att det är material för 10000kr?

Jag tycker också att 10000kr låter otroligt underskattat, det plockar alltid på med kopplingar, ventiler mm med ungefär samma kilopris som guld. Fördelare, ställdon och regleringen av golvvärmen, ingår det i grundentreprenaden eller i VS offeterten? Redan där kan 10 lax vara krossad..
Jag har ingen exakt lista på hur många meter rör eller kopplingar som åtgår.
Allt som har med golvvärmen att göra ingår självklart i vvs kostnaden.
Det är väl ungefär fördelat på ca 28 000kr för golvvärmen och ca 17 000kr för badrumsporslin, blandare, rör och alla kopplingar i badrummen.
Köksblandare ingår dock inte.

Det var precis det jag menade med att 10 000kr är underskattat, jag tror inte många firmor vill ta på sig VVS entreprenad för en helt husbygge inklusive material för 50 000kr som brma tyckte det skulle kosta.
Kanske om det är någon man känner väl eller en liten firma som kan tänkas installera material som kunden köpt in.

Jag kan ju tex också se att det är en väldig massa bilåkande till mitt bygge, det är ju inte bara en gång de ska vara där utan säkert 6-8 gånger de ska göra besök, varpå det är ca 3 timmars bilresa tur och retur till bygget, det är inte heller gratis.
Men när jag kollar lokala firmor som höjt priset nu när det är rotavdrag så blir det ändå dyrare.

Jag försvarar inte TS höga kostnad men försöker ge åsikter om varför det kostar som det gör.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.