Flera populära luftsolfångare (t. ex. 24volt eller Scansun) drar igång fläkten helt enkelt när solen lyser på solpanelen som tar upp en del av ytan. Skulle det fungera bättre om man styrde fläkten av litet elektronik som kände av temperaturskillnaden mellan inomhus och inne i solfångaren?
 
I praktiken kanske det är så att om solcellen får tillräckligt med solljus för att fläkten skall snurra så kommer alltid luften som sprutas in vara minst 20grader? (gissar bara alltså)

Det borde väl vara när det är riktigt kallt ute och samtidigt soligt som risken är störst att inkommande luft inte hinner/kan värmas tillräkligt, och inträffar detta bara när det tex är -30 så gör det ju inte så mycket på de flesta ställen.
 
Jag vill tro att om man styr med temperaturskillnad så blir luftsolfångaren mer effektiv. Frågan är hur mycket mer effektiv den blir. Är det värt det?
 
Om huset är elnätsanslutet är det bättre (billigare) att ha en luftsolfångare utan solceller och låta fläkten gå på elnätet. (Styrd av en differenstermostat). Solcellerna i de där luftsolfångarna är den dyraste delen i dem.
 
PST skrev:
Om huset är elnätsanslutet är det bättre (billigare) att ha en luftsolfångare utan solceller och låta fläkten gå på elnätet. (Styrd av en differenstermostat). Solcellerna i de där luftsolfångarna är den dyraste delen i dem.
Tack för den upplysningen. Det stämmer med mina teorier.
Men frågan är hur mycket billigare en LSF kan bli utan solcell. Jag skickade en förfrågan till några LSF-tillverkare.
Scansun vill inte ta bort solcellen. Deras solcell är integrerad i LSFen.
Suncore kan ta bort den mot ett prisavdrag på 350 kr. Ingen större besparing. Och den sitter ju externt, så den kan man använda till annat.
 
Redigerat:
Suncore är ju nån plastmatta med separat solcell, cellen är bara 5W dessutom..1,5W fläkt..det är inte mycket det...Dyrt junk... Nä jag tror bättre på min variant som jag beskrev ovan (modifiering av det självbygge som beskrivits på 24volt.eu)
 
Jag har inte tid att bygga själv. Inte blir det lika snyggt heller. Det finns något som heter WAF.
 
Ja, då har du det inte så lätt.
Kanske läge att leta efter någon som har HAF ;)

Om du inte tycker att det är ett bra förslag så har Solarventi flest varianter och där borde det gå smidigast att välja en modell utan solcell så att du kan göra dina egna kopplingar.
 
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.