Wickstroem01 skrev:
Kör GVK:s vägg med plyfa och Gips. Oslagbart! Du slipper regla om, och du skulle kunna låta existerande skivor sitta uppe och bara lägga de nya utanpå, riv dock bort plastmattan(!). Skär upp skivorna där du skall dra ny el och VVS. Fördelen med gips och plyfa är att det är bra material att jobba med. Överkomlig vikt samt enkla att skära, Gipsen är bra då dess enkelhet altid ger ett bra slutresultat!
Nu ska jag vara lite besserwisser men väggen är inte GVK:s utan tillkom genom samarbete mellan 4 försäkringsbolag och säker vatten.

Byggbolag, gvk och bkr tillkom i ett senare skede så den mer korrekta termen är Våtrumvägg 2012 och den går under Säker vatten
 
Rent tekniskt så är det inga problem med 17 mm råspont istället och du kan få godkänt av försäkringsbolaget men jag hade inte valt det.

Följer du inte konstruktionen i våtrumsvägg 2012 så finns det ingen som tar ansvar för konstruktionen och dess godkännande utan kortlingar. Det blir då öppet för tolkning och försäkringsbolaget kan jämka ev skada så får du överklaga och motbevisa att utförandet är korrekt ur hållfasthetssynpunkt.

Vill du använda våtrumsskiva i zon 1 och gips i zon 2 är det klart godkänt men inte ett måste utan du kan välja kartonggips i hela och följa GVK:s regler i dess helhet
 
kinglolle skrev:
Följer du inte konstruktionen i våtrumsvägg 2012 så finns det ingen som tar ansvar för konstruktionen och dess godkännande utan kortlingar. Det blir då öppet för tolkning och försäkringsbolaget kan jämka ev skada så får du överklaga och motbevisa att utförandet är korrekt ur hållfasthetssynpunkt.
Det kanske "rör sig" mer med råspont. (torkar ihop)
En 15 mm konstruktionsplywood är nog mer stabil.
Om man slipper kortlingar så är det också tacksamt.
Det får bli skivor så är det inga diskussioner i framtiden vid ev. vattenskada.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara hålla med och än om det är en IFÖ-stol på Bauhaus så brukar de köra med partier de köper in och som t.ex är anpassat för den danska marknaden vilka har andra krav på behållarens storlek och detta kan sen leda till att man har supersvårt att få tag i inälvor och detta har jag upplevt hos en VVS-firma där en kund varit inne och köpt inälvor men kom tillbaka och gnällde för att det var fel, men sen visade det sig att han köpt en stol på just Bauhaus och det var en "dansk" stol och det blev genast ett stort problem att få tag i saker till den.
Ifö har inte olika cisterner för olika marknader.
 
Man kanske inte tror det men 15mm plyfa bygger en hel del i ett rum. Jag körde istället med 30cc reglar och kortlade lite här och var där kan kanske i framtiden vill dra fast något. Reglar är billigt. Sätt lite extra reglar och ta bilder var de sitter så vet du vart du kan dra skruv i framtiden. I övrigt körde jag med våtrumsgips i våtzoon 1 och vanligt gips i resten. Det känns jäkla mycket goare att dra en skruv in i en tjock regel än en 15mm plyfa, speciellt om du ska ha vägghängd handfat, skåp osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.