TummenMittI skrev:
Det verkar som om det egna arbetet aldrig räknas - och Du är dyr!! - det kan knappast finnas något som är dyrare än Din tid!

All tid Du "konsumerar" är en engångschans!

mvh TMI
Det är ett påpekanda som många gör. Gäller främst för mig när jag arbetar ordnar med årets ved.

I samma veva så skall man också ta med att på de pengar i tid man kostar själv också går tillbaka till en själv. Så i slutändan så är det bara vad man vill göra med sin fritid. Har man tid och lust, eller inte och råd. Du har högre lön att arbeta åt dig själv i den tanken än vad du har på många jobb, även om det är hypotetiska pengar.

Gör man dessutom ett bra jobb så att huset (eller annat) inbringar ett högre pris så har du din ersättning där, annars så är den vinsten redan använd i ett tidigare skede då du betalat hantverkaren (om man nu använder sig av resonemanget att egen tid är pengar).

När det gäller lister och dylikt som man kan få fina för 10kr/lpm hos en mindre såg, och som faktiskt kan ta lång tid att få fina själv så stämmer resomanget. Men när det gäller saker som kostar 10' 15' eller mer så är det svårt att räkna sin egen tid, om man inte har en förlorad annan inkomst p.g.a. det.
 
TummenMittI skrev:
Hej Christina,

det inte alltid är  minsta kostnaden (på lång sikt) att köpa billigt.

mvh
TMI
Håller jag faktiskt fullkomligt med dig om :D ;)

//Christina.
 
Ibland har man inte ens råd att köpa biligt ;) , kan det visa sej ... det kan kosta mycket att renovera/reparera själv fex en gammal bil eller ett hus ;D
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.