Jag har krypgrund.
Fastigheten är ca 160 kvm och grunden är i 3 sektioner (som är tämligen avstängda från varandra).
Huvudsakligen lecablock.
Välventilerat, plast på all markyta.

Likväl har identifierats viss míndre påväxt i grund vid husbesiktning nyligen.

Härav tänkte jag göra en installation av krypgrundsavfuktare .

Fick ett bud av Anticimex på ca 30 tkr för material och installation.

Jag har letat runt lite men kan inte hitta några andra firmor tyvärr. Tips tas tacksamt emot !

Däremot så har jag sett annonser på Woods avfuktare för krypgrund.
Med en sådan (t ex DS15) i varje sektion i grunden blir det ju ett helt annat pris än det Anticímex offererar.

Men, skiljer det supermycket gälande påverkan av RF mellan en fast installation jämfört med ett portabelt aggregat?

Jag är tämligen novis i ämnet
 
  • Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
Det finns många trådar i ämnet här. Sök, läs och begrunda... krypgrunder är roligt :)

Vad menas med tämligen avstängd? Kan du få igenom en slang eller spirorör mellan rummen? Då kan du ju med fläktar få luften att cirkulera ändå.

Var i landet bor du och hur kallt blir det i krypgrunden på vintern? Hur fuktigt är det nu? Har du möjlighet att dränera undan vatten från kondensavfuktare?

Vill du ha 1) en billig lösning som du själv får engagera dig i, 2) en dyr lösning som bara funkar, 3) något däremellan?
 
svartöra skrev:
Det finns många trådar i ämnet här. Sök, läs och begrunda... krypgrunder är roligt :)

Vad menas med tämligen avstängd? Kan du få igenom en slang eller spirorör mellan rummen? Då kan du ju med fläktar få luften att cirkulera ändå.

Var i landet bor du och hur kallt blir det i krypgrunden på vintern? Hur fuktigt är det nu? Har du möjlighet att dränera undan vatten från kondensavfuktare?

Vill du ha 1) en billig lösning som du själv får engagera dig i, 2) en dyr lösning som bara funkar, 3) något däremellan?

Bor i Göteborg/Lerum.

Ja, det går att få igenom spiro eller slang mellan sektionerna (finns som ungefär manlucka mellan dem)

En kombination av billig och bara funkar...;)


Lite insats tycker jag ingår, men helst inte behov av tillsyn mer än en gång i månaden.

I prisklassen som Anticimex; vad finns det för firmor som alternativ.
Tycker att jag sökt men inte kunnat hitta.

Jag har läst lite om krypgrundsvakten, men uppfattar att det i grunden är värmeutgiving för att torka när RF så kräver. Rätt?
 
Woods är en kondensavfuktare, med kompressor. Den funkar dåligt vid låga temperaturer. Dessutom måste du ta hand om kondensvattnet, annars blir det ju bara rundgång.

En sorptionsavfuktare blåser ut fukten ur grunden och funkar oavsett temperatur.

Krypgrundsvakten är en värmeslinga, du värmer alltså upp krypgrunden men vattnet i luften stannar kvar.
 
Kör ett test år med woods ds15. Har ca 250 kubik, 140 kvm.

Ligger under 70% och har gjort det sedan i sommras.
Leder ut vatten via vanlig slang just nu fram till vintern.
Har mätare uppe i huset och kan läsa av var dag. Funkar fint.
 
Här i sydsverige blir det oftast inte så värst kallt i krypgrunden på vintern (själv har jag aldrig haft kallare än +6 därnere) och då finns det chans att en vanlig kondensavfuktare fungerar bra. För att få cirkulation på luften i de andra rummen kan du komplettera med en kanalfläkt och rör/slang till de andra rummen, det behövs säkert inget avancerat.

Kondensavfuktarna behöver dräneras med trädgårdsslang som man helst leder ut ur grunden på något vis. Det kanske fungerar att bara sticka ner den under plasten och tömma ut vattnet där men det beror på hur det ser ut under grunden. Bäst är ju att få ut vattnet.

Ventilationsgluggar kan man täta med cellplast och fogskum.

Så mycket tillsyn behövs nog inte. Filtret ska rengöras ibland. Dräneringen av kondensvattnet får man kolla lite då och då. Några trådlösa hygrometrar därnere, en per rum, gör att man ser om det hela fungerar.

Jag tror inte det finns så många firmor som gör den här typen av budgetinstallationer så du får göra den själv.

Krypgrundsvakten är en värmekabel med styrning som gör att den bara går när den behövs. Värmer man luften minskar den relativa fuktigheten och teorin är väl att det ska bli en slags kudde med varmare luft närmast blindbotten. Jag tycker det verkar vara bättre att bli av med vattnet, men en värmekabel är ju i alla fall helt underhållsfri.
 
780xlt skrev:
Jag har krypgrund.
Fastigheten är ca 160 kvm och grunden är i 3 sektioner (som är tämligen avstängda från varandra).
Huvudsakligen lecablock.
Välventilerat, plast på all markyta.

Likväl har identifierats viss míndre påväxt i grund vid husbesiktning nyligen.

Härav tänkte jag göra en installation av krypgrundsavfuktare .

Fick ett bud av Anticimex på ca 30 tkr för material och installation.

Jag har letat runt lite men kan inte hitta några andra firmor tyvärr. Tips tas tacksamt emot !

Däremot så har jag sett annonser på Woods avfuktare för krypgrund.
Med en sådan (t ex DS15) i varje sektion i grunden blir det ju ett helt annat pris än det Anticímex offererar.

Men, skiljer det supermycket gälande påverkan av RF mellan en fast installation jämfört med ett portabelt aggregat?

Jag är tämligen novis i ämnet
Antagligen har Anticimex offererat dig en Corroventa med spirorör, vilket passar bra till din grund när den är uppdelad i sektioner. Jag har själv en sådan och samma problem som du att grunden är 160kvm och uppdelad i olika rum. Genom att luften sprid ut via spiroröret så täcker den hela grunden och jag har runt 60% RF i hela grunden.
Kollade på en munter innan men den modell som fanns då (Homedry) kunde bara ha max 6 meter spiro så den skulle inte klara att sprida ut i hela grunden.
Man kan säkert stoppa ner en wood i varje fack men frågan är om det blir billigare i längden med tanke på elförbrukning och livslängd. Proffsavfuktarna är i plåt och byggda för att stå i en grund. Kondensavfuktare som Wood är i plast och ser likadan ut om de är för källaren eller i grunden. Det verkar bara vara storleken som skiljer dem åt.
Priset du har fått är riktigt bra. Vet en annan som fått priset av Anticimex på 35.000kr för en 120kvm grund och då tätar han gluggarna själv för att få ner priset.
 
svebbe skrev:
Man kan säkert stoppa ner en wood i varje fack men frågan är om det blir billigare i längden med tanke på elförbrukning och livslängd. Proffsavfuktarna är i plåt och byggda för att stå i en grund. Kondensavfuktare som Wood är i plast och ser likadan ut om de är för källaren eller i grunden.
Nja, de krypgrundsavfuktare från Woods som jag har sett är gjorda i plåt och väger ganska mycket, om det nu har något med hållbarheten att skaffa. Grejen med hållbarhet är väl snarare att en kompressor kan förväntas gå sönder fortare än en roterade adsorbator. Å andra sidan brukar kylskåp hålla i många år...

Utjämningen mellan olika fack gör man enklare med fläkt och spirorör eller flexslang.

En lösning med kondensavfuktare kostar snarare 5 kkr än 30 kkr, men då får man ju göra jobbet själv och ta ansvar för det. Elräkningen blir säkerligen lägre eftersom man inte blåser ut varmluften utanför huset.
 
Finns luftsolfångare för krypgrund att köpa, eller är det bara hemmapulare som fixar med såna? Annars borde det vara perfekt till krypgrunder som oftast får problem på vår/sommar när solen lyser mycket. Driftsäkert och energisnålt torde det iaf vara.
 
Har ett litet fritidshus på 50 kvm, krypgrunden är uppdelad i två separata fack ingen förbindelse emellan eftersom det ena är en utbyggnad. Når båda krypgrunderna innifrån via luckor i golvet. Har lagt markplast i båda, köpte en Woods DS-15 (3000kr) i slutet på sommaren till den ena grunden där jag även tätade alla gluggar. Utanför huset grävde jag en enkel stenkista där jag leder ut kondensvattnet. Fungerar fint har en RH-värde på 72%. Avfuktaren hörs knappast när den går. Innan jag ledde ut vattnet samlade avfuktaren upp ca två liter på en vecka. Min tanke är att nu sätta en separat mätare för att hålla koll på elförbrukningen. Tror inte att den drar så mycket el eftersom det är sällan avfuktaren är i gång. Har en fristående mätare som jag läsar av RH på. I den andra grunden kommer jag att testa Trygghetsvakten nästa sommar. Vill ha en tyst "avfuktning" eftersom sovrummet liggger ovan. Min plan är också att lägga krypgrundsisolering mot marken för att få en varmare grund och hindra kondens mot markplasten.
 
Redigerat:
Tigersågen skrev:
Fungerar fint har en RH-värde på 72%. Avfuktaren hörs knappast när den går.
Hoppas du har fel på mätaren eller att det nu har blivit lägre i din grund. För 72% en längre tid då är det stor risk för att du får mögel. Man brukar säga att 70% är gränsen innan det är risk för mögel och att man ska ligga på ungefär 60 - 65%
 
Fast fuktighet mätt i % har också med temperatur att göra.
Ju högre temp ex 20 grader destå lägre fuktighet ska man ha.

Så 70% är ett riktmärke.
Att ha 75% är ingen fara om man har låg temp ex 15 grader el mindre.
 
svebbe skrev:
Hoppas du har fel på mätaren eller att det nu har blivit lägre i din grund. För 72% en längre tid då är det stor risk för att du får mögel. Man brukar säga att 70% är gränsen innan det är risk för mögel och att man ska ligga på ungefär 60 - 65%
72 % RH vid 15 grader är helt OK, ingen risk för mögelpåväxt.
 
svebbe skrev:
Hoppas du har fel på mätaren eller att det nu har blivit lägre i din grund. För 72% en längre tid då är det stor risk för att du får mögel. Man brukar säga att 70% är gränsen innan det är risk för mögel och att man ska ligga på ungefär 60 - 65%
Det beror även på temperatur!
mogeldiagram-LIM-II.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.