Jag behöver verkligen er hjälp här för att lista ut vad som är fel med golvbrunnen i min bastu. Bastun ligger i ett uthus med gjuten platta på mark. När det är byggt har jag ingen aning om, men jag skulle gissa i slutet på 80-talet. Golvbrunnen är troligtvis ansluten till någon form av stenkista. Storlek okänd.

Sedan tidigt i somras har det kommit upp vatten varje dag ur golvbrunnen. Inga våldsamma mängder, men jag måste pumpa bort vattnet två tre gånger i veckan. Vattnet som kommer upp ser ut att vara lite lergrumligt och luktar ruttet.

Som alla vet, så har det regnat som ett helv-te hela "sommaren" och marken är gammal sjöbotten så det är tung lera. Detta betyder att marken är rätt sank nu. Tomten är rätt plan och granntomten ligger högre så det är rätt mycket vattentryck ner mot min tomt.

Min gissning är att det är just detta vattentryck på stenkistan som tvingar upp vattnet ur golvbrunnen, men det som gör att jag tvekar är att jag tycker det borde vara mer vatten på gräsmattan som inte vill rinna undan i så fall.

Jag håller på att bli knäpp för att vattnet aldrig slutar komma och för att jag inte vet vad jag ska göra åt det. Jag överväger att gjuta igen golvbrunnen! Alternativt lagga i en påse med sand och bara gjuta ett lock som jag kan ta bort i vår om jag ångrar mig.... Bastun är inte i toppskick som den är och jag funderar på att göra nåt åt den nästa sommar. Tänkte bl.a. dränera runt hela det huset. Funderade på att i samband med det bila upp ett nytt avlopp som jag leder bort ihop ed dräneringen. Det är ju inga stora mängder vatten vi pratar om, utan spillvatten vid bastubad.

Så vad tror ni? Är jag på rätt spår? Är jag på helt fel spår? Vad tycker ni att jag borde göra eller inte göra? Jag behöver all hjälp jag kan få.

/Stefan
 
Gissar på att dränera bort vattnet är det enda att göra på sikt.....en pumpgrop vid stenkistan är kanske något att börja med.....
 
D
Om det är en Purus golvbrunn, så kan du se om du inte kan ersätta golvbrunnsinsatsen med en Purus Nood insats som skall stoppa bakvatten.
 
Enk Projektet skrev:
Gissar på att dränera bort vattnet är det enda att göra på sikt.....en pumpgrop vid stenkistan är kanske något att börja med.....
Ett problem är att varken jag eller någon annan har en aning om var stenkistan finns... I värsta fall så är golvbrunnens anslutningrör inte mycket längre än att det sticker ner ett par decimeter under plattan...
 
DIY_freak skrev:
Om det är en Purus golvbrunn, så kan du se om du inte kan ersätta golvbrunnsinsatsen med en Purus Nood insats som skall stoppa bakvatten.
Låter som en trevlig idé, men golvbrunnen är säkert minst 20 år gammal....
 
D
Inga problem. Jag hade en golvbrunn från 1980 och det var en Purus och insatsen funkade perfekt. Talade med en säljare från Purus på Hem och Villa mässan och frågade honom om sannolikheten för att min golvbrunn var en Purus med tanke på byggåldern och han sa typ något i stil med 80-90 procents chans...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Inga problem. Jag hade en golvbrunn från 1980 och det var en Purus och insatsen funkade perfekt. Talade med en säljare från Purus på Hem och Villa mässan och frågade honom om sannolikheten för att min golvbrunn var en Purus med tanke på byggåldern och han sa typ något i stil med 80-90 procents chans...
Det ska jag undersöka! Vad är det för pengar vi snackar om? Typ 200 spänn?
 
Hur är det här gjort med tanke på övrigt avlopp inne i huset, finns det risk att det svämmar över på något annat ställe om du pluggar igen det där?

(Bara en tanke.)
 
charta77 skrev:
Hur är det här gjort med tanke på övrigt avlopp inne i huset, finns det risk att det svämmar över på något annat ställe om du pluggar igen det där?

(Bara en tanke.)
Som jag skrev tidigare så är golvbrunnen troligtvis kopplad till någon form av stenkista. Är helt övertygad om att den inte går på det vanliga avloppet. Uthuset med bastun ligger bakom huset medan avloppet går från huset ut mot gatan på framsidan av huset.

Jag har själv gjort en utbyggnad på huset mot bastun där jag har grävt ner avlopp i krypgrunden på den gamla delen som gått från utbyggnaden och gått på befintligt avlopp under den gamla delen. Där hittade jag inga spår av att avloppet ska gå till uthuset.

Så avloppet till befintligt hus kommer vara opåverkat.
 
Det är aldrig bra att det finns vatten i närheten av husgrunder....att göra så att vatten inte kommer upp i golvbrunnen löser inte orsaken......
 
Enk Projektet skrev:
Det är aldrig bra att det finns vatten i närheten av husgrunder....att göra så att vatten inte kommer upp i golvbrunnen löser inte orsaken......
Det är jag fullt medveten om. Jag ska dränera kring uthuset i vår, för jag hinner inte göra det nu. Har fullt upp med att få färdigt utbyggnaden av bostadshuset. Mitt jobb hackar tyvärr sönder min fritid fullständigt....
 
D
Fast dränering runt uthuset hjälper ju nödvändigtvis inte mot problemet med vatten som rinner in genom brunnen. Då får du ju istället hitta stenkistan och göra något åt den. Det är där backvattenspärren hjälper mot en översvämmad stenkista.
 
DIY_freak skrev:
Fast dränering runt uthuset hjälper ju nödvändigtvis inte mot problemet med vatten som rinner in genom brunnen. Då får du ju istället hitta stenkistan och göra något åt den. Det är där backvattenspärren hjälper mot en översvämmad stenkista.
Jo, men jag är rädd för att "stenkistan" är rakt under plattan. Om den är placerad utanför (vilket jag hoppas) så bör jag upptäcka i vilken riktning den är placerad när jag dränerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.