Hej!

Jag har stött på patrull i ett arbetsmoment. Har fått i uppdrag att fästa ett väggfast bord för paketinslagning på insidan av väggen i ett cylinderformat trapphus. Hur beräknar jag kurvan på bordsskivan tro?

Tacksam för svar.
 
Diametern på trapphuset delat med två. Sen riggar du ett så långt snöre fastknutet i ena ändan och penna i andra, justera in skivan så pennan precis når hörnen och rita.
 
Tackar så jättemycket Larsa!
 
Alternativt chansa grovt i första kapningen och håll/lägg skivan emot trapphuset, ta sedan en passare och dra efter trapphuset och rita på skivan - Exakt resultat!
Kanske inte den bästa metoden om man har en dyrare skiva iofs...
 
Endera metoden borde fungera bra. Jag hade nog valt passaren enligt slackers metod men gjort en mall först i t.ex. MDF. När mallen passar perfekt så hade jag fräst kanten på den riktiga skivan efter mallen.
 
Jag skulle göra en mall av papper/papp:)
 
Tanken med att göra mallen i MDF är att du sedan kan fräsa efter denna med ett kopierstål (kullager på skaftet). Rita först efter mallen på den riktiga skivan och såga med sticksåg ca 2 mm utanför strecket. Sätt sedan dit mallen med dubbelhäftande tejp och fräs. Då får man en snygg kant som blir exakt efter mallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.