Tänkte göra ett hack i värmeanläggningen och behöver ett relä som fördröjer frånslag med ca 60 sekunder. Både styrsignal och matning är 230 Vac, belastningen är låg (växelventil).

Reläet bör det vara litet, tänk max tändsticksask, och inte kräva att jag bygger en massa elektronik.

Likriktarbrygga och kondensator kan jag tänka mej, men slipper helst. Dessutom blir det 325 Volt.

Nästa steg är liten trafo, likriktare, konding och 12V-relä (exvis). Funkar givetvis, men börjar bli mycket prylar. Vill gärna klämma in det i en vanlig IP68-dosa.

Någon som har bra idéer? :)
 
Du söker ett frånslagsfördöjt relä, jag hittade många med en populär sökmotor.

Men den här kanske är lämplig?
 
Passar inte riktigt, men nästan!

Nu vet jag vad jag ska söka efter, tack! (y)

Edit: Hittade hur mycket som helst. Tex det här. :)
 
Redigerat:
Bara av nyfikenhet, vad ska du bygga för funktion?
 
Jag har en inverterstyrd jordvärmepump (Nibe 1150). Pga inverterstyrningen behöver inte dessa pumpar knäpptank.

När inte värmen är på (dvs när elementen är kalla) får jag emellertid problem med kraftiga knäppningar i elementen efter varmvattenladdning. Detta beror på att cirkulationspumpen fortsätter att gå ca 60 sekunder efter det att växelventilen slagit om, med resultat att det går ut 55-gradigt vatten i de kalla elementen.

Tanken är att fördröja omslaget av VXV tills dess cirkulationspumpen har stannat och därmed undvika att chocka elementen.
 
Jag har en Thermia bergvärmepump som också kör ut varmvatten mot radiatorerna en stund efter varmvattenproduktion, tror dock inte att det är så länge som 60s.

Men om både Nibe och Thermia gör det så kanske det finns någon anledning, jag skulle nog vara lite orolig för att ta bort den funktionen.
 
Jo, jag funderar oxo på om det är någon skyddsfunktion för kompressorn, men jag är inte helt övertygad om den saken.

När VVB uppnår stopptemperaturen händer följande:
1. VXV slår tillbaka
2. Kompressorn varvar ner långsamt
3. CP stannar efter en minut

Troligen styr kompressorn CP, dvs så länge det produceras värme går denna. I det här fallet handlar det ju inte om att stänga av CP utan att låta kompressorn varva ner mot VVB i stället för elementen. Vore detta skadligt skulle ju maskinen inte heller tåla en avstängning med strömbrytaren speciellt bra, och det har jag aldrig hört talas om.

Jag skall dock gräva lite mer i detta, vore synd att köra sönder maskinen.

EDIT: Nu blev det mycket VP-snack så du kanske kan flytta tråden till VP-forumet?
 
D
I sommarläge, när det bara produceras VV, så ställer sig växelventilen i min Nibe 1210 permanent mot VV-beredaren. Gör inte 1150 det?
 
Nej, men det hade ju varit det naturliga.

Jag lutar mest åt att dom inte tänkt på detta problem när dom programmerade 1150, men jag skall försöka ta reda på hur det ligger till.
 
Har diskuterat lite offline med joens som kan det här.

Att VXV inte står i VVB-läge under sommaren är en feature för att ventilen skall motioneras kontinuerligt.

Mitt hack kommer att funka, möjligen får man backa lite på temperaturen i VVB om den får problem att svälja det extra värmetillskottet. (Jag antar att pressostaten kan lösa ut.)

Ska försöka rapportera hur det gick så småningom. :)
 
Perfekt. Det där fixar biffen. Billigt oxo. (y)
 
Det är hur bra som helst. Har använt det några gånger och det gör vad det ska.

Billigt nej men bra. Snyggt med om man har den böjelsen...

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Ska se om jag kan placera reläet i 1150:an. När garantin har gått ut om två månader, vill säga. :)

Tror det finns en DIN-skena där inne någonstans.
 
Du har väl din på inkommande faserna. Eller den kopplingsplinten dvs. Blir nog bra detta.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.