Hej!

I vårt nyköpta hus har vi en ganska stor hall som idag endast lyses upp av en ensam plafond vilket inte är tillräckligt. Skulle gärna fälla in spotlights i det befintliga paneltaket men undrar om det går att göra utan att behöva ta ner alla panel. Detta är undervåningen på ett 1,2-planshus.

Tacksam för idéer
 
Allt är möjligt antar jag. Svårigheten blir ju kabeldragningen om du inte vill ha kablarna på utsidan. Troligtvis är panelen fäst i reglar/glespanel som inte har någon öppning för att komma igenom med kabel. Ett alternativ skulle kanske vara att installera flera rader med lampor mellan reglar/glespanel för att sedan försöka koppla ihop raderna snyggt på ett ställe. Får man till det så återstår frågan om kablarna måste ligga i rör... det kan kanske någon av forumets elektriker svara på? Om kablarna ska ligga i rör tror jag det blir omöjligt utan att ta bort panelen.
 
När jag gjorde samma operation i mitt dåvarande hus funkade det utmärkt att lägga in rör och att göra det som behövde göras genom de 64 mm hål jag tog upp för belysningen.

Har man problem med det kan man ju annars ta bort en del av panelen och arbeta genom det hålet. I en hall är sannolikt inte takytan så stor
 
Men pottorna som skall vara som skydd ovanför blir nog lite knepiga att få in i 64 mm hål när dom skall motsvara minst en 2,5 l färgburk.
 
  • Gilla
OestlundJ
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Men pottorna som skall vara som skydd ovanför blir nog lite knepiga att få in i 64 mm hål när dom skall motsvara minst en 2,5 l färgburk.
Jag utgår från att TS använder LED-spottar som inte behöver några pottor... med pottor blir det om möjligt ännu svårare.
 
Vi satte hide a lite 1208m i vårt paneltak i källaren. De behöver bara 22 mm inbyggnadsdjup och inga pottor. 20w och 12v. Fyra stycken lyser upp hallen riktigt bra.

Nya innertaket i badrummet sänkte vi med 28 mm glespanel som läkt och 11 mm takpanel.

TS kanske kan ta upp hål i panelen bredvid takreglarna och fiska slangen mellan spottarna.
 
Vad jobbigt det blev. Känns just nu som jag står mellan 3 alternativ:

1. Ta ner innertaket på en yta som är ca 10 kvm
2. Sätta någon form av "icke infällda" spotlights utanpå den befintliga innertaket
3. Välja någon annan form av belysning som täcker hela hallen

Får fundera lite till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.