Kan man lägga ett massivt trägolv på platta med vattenburen golvvärme? Något träslag som är mer lämpat än något annat? Jag vill inte ha något laminatgolv. Om det är möjligt, hur läggs det i så fall? Flytande direkt eller limmat mot masonit eller dylikt?
Jag har underifrån fiberduk, ca 25 cm tvättad makadam, 3 lager 70 mm cellplast, ca 12 cm tjock betongplatta. Behöver jag då någon fuktspärr mellan trä och betonggolv?

Någon som har idéer eller kunskap? Kanske någon med egen erfarenhet som kan berätta om träet har rört sig i form av sprickning, vridning eller resning?
 
Normalt så blir det ett Njet på den lösningen. Massiva golv ska skruvas i underlaget och INTE läggas flytande. Att ha någon plyfaskiva under och fästa golvet i kanske går (vad säger dom riktiga golvproffsen?) men jag skulle gissa att man ska låta bli.

Det andra problemet är fukten, du vill minst ha en plastfilm, antagligen är en platonmatta en smart ide (med ventilation i socklarna).

Hur gör man detta i nya hus egentligen (som "alltid" har betongplatta) - har man alltid parkettgolv då som läggs flytande?
 
Hej Mathias!

Platonmatta mot fukt låter i och för sig bra, men luft mellan betong och trägolv låter mindre bra tycker jag eftersom trä leder värme dåligt och kanske hela effekt och idé med värmegolv går förlorad?

Det där med att limma mot masonit är bara något jag har hört nämnas. Om det fungerar i praktiken har jag ingen aning om, men det låter inte helt fel eftersom träet får mer kontakt mot den värmande betongytan. Trä lär ju också vara känsligt mot för höga temperaturer som det kanske kan bli i ett värmegolv?
 
Danska Junckers har snygga massiva trägolv som lägges flytande och gärna med golvvärme (helst vattenburet system, men det har ni ju). Man ska förstås följa deras anvisningar: http://www.junckers.dk/media//dk/pdf/Gulvvarme DK.pdf

Jag la ett massivt askgolv från dem i det gamla huset.
 
Snurre skrev:
Hej Mathias!

Platonmatta mot fukt låter i och för sig bra, men luft mellan betong och trägolv låter mindre bra tycker jag eftersom trä leder värme dåligt och kanske hela effekt och idé med värmegolv går förlorad?
Ja det måste vara rätt! Fel ställe för platon.
 
glöm platon och masonite samt träslagen lönn & bok (ej lämpliga för golvvärme). Flytande 14mm parkett funkar samt ev junckers, lite bereonde på planslösning etc.
Totala tjockleken skall ej överstiga 20mm.

Generellt är lamellparkett bättre än massiva då de rör sig (betydligt) mindre, dvs mindre problem med golvvärme
 
Tack för alla bra svar.

Ksund! Hur tycker du att det har fungerat med ditt trägolv? Positiva och negativa upplevelser?

Ksund och IngeSnickare! Jag skall definitivt ta mig en titt på Junckers massiva golv. Prisbild?

Fortsätt gärna komma med fler tips, idéer och erfarenheter!
 
Snurre skrev:
Tack för alla bra svar.

Ksund! Hur tycker du att det har fungerat med ditt trägolv? Positiva och negativa upplevelser?

Ksund och IngeSnickare! Jag skall definitivt ta mig en titt på Junckers massiva golv. Prisbild?

Fortsätt gärna komma med fler tips, idéer och erfarenheter!
Det har funkat utmärkt för mig, men jag har inte lagt det med golvvärme, ursäkta att jag var otydlig där.

Jag har dock lagt det flytande (med deras bygel-system) och inte haft några problem med formstabilitet, förutom två aspekter som jag inte ser som några större fel. 1. Små glipor mellan brädorna på vintern (pga uttorkning förstås), men det får jag på kährs-lamellparketten också, så tror inte jag ska lasta golvet för det. 2. Jag fick kassera en del vinda brädor som jag fick i leveransen, men jag fick gratis ersättning med nya paket, och ett paket extra ifall det skulle vara fler vinda brädor i ersättningsleveransen, så jag fick faktiskt mer än jag köpt och har fortfarande kvar några brädor.

Jag var lite orolig för om golvet skulle kupa sig eftersom det inte är någon lamellparkett, men efter nästan 4 år har jag inte sett några sådana tendenser alls. Det kan ju dock vara annorlunda med golvvärme. Värt att notera kan vara att det sitter fast någon plastfilm i botten på plankorna som man inte skulle ta bort vid läggning enligt instruktionerna, kanske har den någon betydelse för möjligheten att lägga flytande massivt golv med värme?

Däremot var golvet ganska dyrt, men jag fick det billigt. Det skulle kosta ca 600 kr per kvm, men pga felprismärkning hos återförsäljaren fick jag det billigare. De hade skrivit 3xx kr på stora skylten pga en felräkning när de skulle dividera priset för ett paket med hur många kvadrat ett paket innehöll, och jag fick den då till det priset, men de tog ner skylten efter mig. 600 kr skulle jag inte ha betalt för det. Jag har ingen aning om hur priserna ligger generellt och det skiljer sig säkert mycket mellan olika golv, beroende på tjocklek, hur stora stavarna är, etc.

I nya huset blir det dock Kährs Ek Verona sidenmatt. Vad är det för fel på lamellparkett? Att du inte vill ha laminatgolv förstås jag, jag har aldrig sett ett laminatgolv jag gillat själv, men vad gäller lamell-parkett och massiv parkett vet jag inte riktigt varför massiv skulle vara överlägset.
 
Hej!

Vi har själva kollat upp detta. Detta kom vi fram till:

Visst kan man lägga massiva golv på golvvärme (vattenburen helst = inga direkta värmetoppar) MEN!

Problemet är att lägga på plattan. Massiva golv skall skruvas fast och då får man borra och plugga direkt i plattan först, det går men är ett djävla (ooops!) merjobb.

Att lägga golvspån under är inte att rekommendera då det isolerar värmen.

Vi lägger massiva golv i hela huset, nu skruvar vi direkt i bjälklaget (golvvärme i hela huset) och får ej problem med plattan eftersom vi har källare med garage under huset. Där ska vi inte ha trägolv, kanske klinker i vissa utrymmen.

Lycka till!

// Snäckan
 
Jo det låter ju i och för sig riktigt snackan68. Men jag skulle aldrig våga borra där jag har ingjutna rör. Får bli en annan lösning.
 
Hej igen,

Skruvarna går inte så djupt som ända ner till golvvärmen. Dessutom vet du väl var rören ligger?! ;)

Men.....mycket jobb är det.

Hej då! :-*
 
Hej!

Vi har också tittat på massiva golv på betongplatta och fick då rådet att först lägga en plywood skiva som vi sedan spikar fast golvet i.

Elin
 
Jag minns att firman jag jobbar åt gjorde precis ett sådan sak massivt trägolv på platta med golvvärme

och det krävdes först en tokjämn platta sedan någon primer+ sedan limmades med en svindyrt gummilim golvet mot betongen.

problemet är att få dom massiva brädorna att hålla ihop tills limmet hugger alla vet ju hur massiva golv beter sig.

Kladdigt var det och resultatet efter ett halvår var att massiva golv rör sig så det blev oundvikligt springor här och där troligtvis pga golvvärmen.

Men det sitter som berget........

Kör flytande det är nog säkrast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.