Jag har börjat titta lite närmare på mina rör som isolerades om -54 och jag har slaggullex isolering under det vita "gasbinde"-höljet. (http://www.byggahus.se/forum/isolering/173603-rorisolering.html för bild på samma isolering från en annan tråd). De raka rören har bara slaggullex och en hård papp med "gasbinda" runt. Men det intressanta är böjarna där jag har slaggullex lindad med ståltråd som på rakorna men sen är det ett 5 mm brunt finkornigt pulver mellan slaggullexen och ytterpappen.
Så den stora frågan är om det kan vara asbest eller inte.
Det naturliga är givetvis att skicka på analys, men det tar ju tid ;). Som jag har förstått det så gjorde man en asbest-smet och kladdade på röret och fick en gipsliknande ingjutning av röret, om det är så har jag svårt att se att mitt ljust bruna (fel färg dessutom) pulver mellan slaggull ytterhölje skulle vara asbest. Jag har brutit upp så lite som möjligt så jag ser bara en liten del av böjen men där ser jag inga intorkade fuktfläckar på ullens ytterpapper vilket jag skulle förvänta mig om man har kladdat dit en smet.

Ytterhöljet flexar lika mycket på raka som böjda rör.

Isolerade man rör på fler sätt med asbest?
Är det någon med konstaterad asbest som kan relatera till min isolering?
 
Planerar du att ta bort rören?
 
Jag planerar att koppla in mig på böjen jag har tittat på.
 
Har dålig koll själv men enligt en rörmokare som gjorde lite jobb hemma är just böjarna störst risk för Asbest.

Hemma gick vi på mitt på röret för att slippa risken med Asbest.
 
Asbest är ett arbetsmiljöproblem, inte ett dödligt gift. Om du pillar bort isoleringen från ett rör händer det ingenting.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Asbest är ett arbetsmiljöproblem, inte ett dödligt gift.
Riktigt, riktigt bra skrivit!
 
Jag planerar att koppla in mig på röret oavsett om det är asbest eller inte, med olika grad av försiktighet. Jag är mest nyfiken på vad det är då jag har en installation ifrån rätt tidsålder. Läser man om det påstås det att ALLT kan vara asbest, men det måste väl gå att identifiera det på hur det är applicerat?

Man hittar det nästan uteslutande på rörböjar, t-kopplingar och röravslut. Anledningen är väl inte att det krävs mycket bättre isolering där. Handlar det inte mer om att de hade problem att få fast isolering och asbest-smeten var lätt att få dit?

Om det var det som var anledningen så borde man kunna utesluta asbest i mitt fall då de ändå har lindad slaggull kring hela böjen vilket var det man ville undvika då man tog asbest istället.
Så jag är mer ute efter att först hur man applicerade asbest och varför.
 
andersmc skrev:
Asbest är ett arbetsmiljöproblem, inte ett dödligt gift. Om du pillar bort isoleringen från ett rör händer det ingenting.
Det är inget gift men man kan dö av det likväl. Det är olika från person till person hur tålig man är mot asbest så det gäller att skydda sig och framför allt sin familj!! Asbest är inget man ska riva hursomhelst. Är man det minsta osäker ska man ta det säkra före det osäkra och och klassa det som asbest och riva därefter med alla tänkbara skyddsåtgärder.
 
  • Gilla
Bubblaren
  • Laddar…
Jag hade samma typ av brunt "spackel" runt rörböjarna som TS. Det var asbest enligt rörfirman.

Hittade det här på nätet: Amosit (brun asbest, vanligt förekommande i isoleringar och rörböjar.
En kort och bra beskrivning här (inga bilder): http://www.svenskarbetshygien.se/Asbest1.htm

Tyvärr är det hopplöst att hitta bra bilder som visar hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.