Ni som har byggt eller sett ett LB-hus, hur upplever ni att ytterväggar resp. innerväggar är. Jag tänker då på hur stumma (läs stabila) de är.

De bygger ju med lättbalk i väggarna och jag inbillar mig att det blir en ihålig känsla med denna byggmetod. Jag tvivlar inte på att det är lika starkt som en träregel är! Men det är mindre material som dämpar.

Intressant att höra era åsikter.
 
Jag har inget svar på din fråga, utan jag skulle vilja ställa några komplettereande lb-hus-frågor i samma tråd.

Var ligger lb-hus kvalitetsmässigt? (Inte ugglan-serien, som jag förstått är deras lågprisvariant.) Vilka andra husleverantörer kan man jämställa dem med?

Har lb-hus miljövänliga hus?

Finns här någon missnöjd lb-hus-kund på forumet?

Finns någon extra info från någon som byggt ett Svalan-hus, så tar jag tacksamt emot detta.

Totalentreprenad låter ju onekligen lockande....
 
Instämmer med föregående talare..

Om du tittar på vår hemsida så finns det bilder på LB-Hus regelsystem som snarare är en "lättbyggd-regel" än en "lättregel" i plåt.

Anna_Panna!! Läs dina meddelande!

Mvh
Fredrik
 
LB-hus var förra året hittils det enda husföretag som haft kvalitetsgodkännande typ ISO på hela sitt byggförfarande. De har dessutom totalansvar för allt vid nyckelfärdigt.

Kommer inte ihåg precis, men det innebär att de har en intern egenkontroll av kvaliteten och blir reviderade av ett annat företag.

Jag har byggt LBhus ugglan i byggsats och är nöjd med allt utom ljudisoleringen, visserligen kunde jag köpt träskivor och satt innan gipset men trodde väl inte att det skulle bli så tokigt.
 
Jag har pratat med dem på LB-hus och de säger själva att de använder en lättregel i plåt i ytterväggen. Detta för att eleminera kyldbryggor.

 
Ja du anna panna missnöjd LB-hus byggare finns här.
Har byggt i helsingborg och har haft problem med värmesystemet i huset sedan inflyttningen för ett år sedan. Har påpekat mina problem genom ett flertal brev till LB-hus lokala representant, men än så länge ingen lösning på problememet. Så vi är inte nöjda, men fallet är inte avslutat än.
Så förhoppningsvis så ordnar sig väll allt tillslut.
Fortsättning följer..........
 
Angående innerväggar i ugglan så gjorde jag som så att jag isolerade dom med 45mm isolering, kostade runt 3000:- för alla innerväggarna inkl arbete. Jag tycker att det blev mycket bättre än de visningshuset jag var inne i som hade dubbel gips, och betydligt billigare.
 
Vilket hus byggde du?

/Slappis
 
Det var bara innerväggarna som jag isolerade.
Jag tog det som ett tillägg med snickaren som byggde huset, jag köpte isoleringen själv och han satt dit den.
1500:- för materialet och 1500;_ för jobbet.
Jag byggde ett jordugglan nyckelfärdigt.
 
Jag isolerade alla väggar, så pass lite pengar i sammanhanget, men en vägg som är extra viktig är mellan sovrummet och grovköket.
Våra vitvaror är elektrohelius och helt ok, dock så valde vi lite bättre än standard.
Vi har inte ryggåstak.
Kakel o klinkers valde vi på BBM, tror standard var 190:- kvm.
En grej som jag gärna vill påpeka om golvvärme är att det inte är en komfortvärme som säljarna gärna vill säga.
Golven är inte varma, på undantag av badrummet där man har flöde hela tiden.
Det kan även vara en ide att byta ventilerna i vardagsrummet då detta kan upplevas som väldigt dragit.
Till slut var skall du bygga någonstans?
 
Glömde din fråga om bord, tror vi har ett 180cm bord med sex stolar, fungerar utmärkt.
 
Sara lynn - ser att du frågar om puts istället för trä, priset jag fick var ett tillägg på cirka 80.000:-
Men vad jag har hört om puts på det viset som man gör på trähus, alltså att man sätter frigolit direkt på gipsen så har det en tendens att mögla. Tex skanska har slutat att bygga på det viset. Så trä eller tegel är nog att föredra om detta stämmer.
 
Sara Lynn, du kan utgå från att den fyllmassa som ingår inte räcker. Det är baserat på de mest optimala förhållanden och såna finns ju inte!

BBM = Beijer Bygg Material = de har de mest kända märkena.

Lägg till lite och få en till och frånluftspump. Då blåser det in uppvärmd luft som är filtrerad.

Ja klinkers leder värme bättre och alltid bättre än ett trägolv när det gäller värmeledning.

Ryggåstag vet jag inte vad det kostar

Du borde kunna få lika bra villkor utan något avtal med Bank.

Grattis till en tomt, Köping är en trevlig liten stad. I alla fall det lilla jag har sett. Där skulle jag kunna tänka mig att bo!
;D
 
De priser jag fått på ryggåstak på lite olika modeller från olika leverantörer är runt 30.000. Borde ligga däromkring för den ytan (för det är väl vardagsrummet det handlar om???)
 
Sara-lynn :- Har du lust så hör av dig på min mail, så kan vi kanske höras, så kan jag svara på dina frågor och funderingar angående ugglan, och även dela med mig om mina erfarenheter.

alfetta75@hotmail.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.