Undrar hur det går till vid en slutbesiktning.
Vilka är på plats och är det något att tänka på?

Låt säga man har ett badrum som uppfyller kraven för rörelsehindrade men att
det sitter en glasvägg i duschen som inte är med på bygglovet.

Är det lika bra att inte sätta upp denna glasvägg förrän efter besiktningen för att vara på säkra sidan eller hur går besiktningen till?
 
Om KA gör sitt jobb ska han notera glasväggen som en ändring från ritningarna. Om så kommunen i sin tur gör sitt jobb får du inte slutbevis förrän du plockat bort väggen.
 
Hemmakatten
Det där låter inte vare sig rimligt eller riktigt i mina öron. Du får gärna utveckla ditt svar.
 
KA är på min sida så han kommer inte anmärka på det.

Skulle det bli någon mer koll i efterhand så har jag så klart satt dit glasväggen efter KA besiktigat. :)

Men det är alltså KA som gör slutbesiktningen själv?
Eller är det någon från kommunen med också?
 
Hemmakatten skrev:
Det där låter inte vare sig rimligt eller riktigt i mina öron. Du får gärna utveckla ditt svar.
KA ska i sin kontrollplan ha med en punkt om att bygget följer bygglovet. Finns det en extra vägg som medför att tillgängligheten inte längre är godkänd ska han självklart notera det.
Får kommunen in en kontrollplan som visar att tillgängligheten inte är godkänd ska de inte ge slutbevis.


Fortfarande oenig? Utveckla i så fall.
 
Suhagg skrev:
KA är på min sida så han kommer inte anmärka på det.
Han gör alltså inte ett bra jobb som KA...
(Det är mycket pga. att det där är ett känd problem att reglerna gjordes om till nya lagen.)

Men det är alltså KA som gör slutbesiktningen själv?
Eller är det någon från kommunen med också?
Eftersom det är gamla lagen är det åtminstone inget krav att kommunen är med.
 
Hemmakatten
Det är möjligt att vi tänker olika vad gäller begreppet "glasvägg". Är det en riktig vägg så måste den bort men jag tänkte snarare på en enkel löst sittande glasskärm fäst i vägg och golv med ett par fästen. En sådan är ju enkel att ta bort om behovet uppstår och såvitt jag förstått från andra byggen så brukar det vara godkänt.
 
Det är en glasvägg som sitter med 4st fästen.
Jaja är det ingen från kommunen som ska komma ut är det lugnt för mig.
 
Hemmakatten
och du behöver inte heller göra en slutbesiktning om det inte står i kontrollplanen eller om inte Garbo kräver det. Är du självbyggare helt eller delvi är ju försäktingen totalt utan värde.
 
Hemmakatten skrev:
och du behöver inte heller göra en slutbesiktning om det inte står i kontrollplanen eller om inte Garbo kräver det. Är du självbyggare helt eller delvi är ju försäktingen totalt utan värde.
Helt självbyggare kan man nog säga.
Har några el timmar och några timmar VVS på papper, resten är eget på ett eller annat sätt.

Ska fråga min KA när det närmar sig vad han tycker är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.