Tänkte lägga klinker i badrummet på övervåningen.
Har nu 22mm spårat spån som ligger på cc60, hur behöver jag bygga upp för att få det stabilt så det inte spricker i fogar?

Dubbla lager golvgips? 1 lager golvspån 22 mm till o sen golvgips eller räcker det med bara golvgips?
Nu ligger redan värmeslangen med plåtar, kommer det bli kass värme med flera lager material till?
 
1 lager golvspån till och sen 13mm flytspackel. Går tydligen också att flyta direkt på dom spårade skivorna men det har jag aldrig provat.

Ingen pappersbelagd golvgips i badrum om du ska följa BKRs branschregler
 
Man kan skruva fast plåtarna cc 100mm på skruven om jag minns rätt, sicksack-mönster, med t.ex, montageskruv (på båda sidor slangen).

Därefter primar man allt så att flytspacklet fäster bra på underlaget (samt skyddar aluminiumet mot att reagera med flytet, om det nu gör det? En del hävdar att det krävs att flytspacklet är fuktigt i långtidsförloppet för att detta ska ske.).

Sedan flytspackel (i tillräcklig tjocklek för att motsvara 22mm spån på bjälkar cc 30 cm).
Läs respektive leverantörs anvisning, även gällande prime'ning..

Det brukar debatteras i trådar om värmespridarplåtarna tar skada eller inte av flytspacklet, ibland får diskussionen ingen riktig konklusion.
Min "tro"/uppfattning är att det inte är någon fara.
 
Det finns en speciell primer för ändamålet (iallafall hos Mapei).
 
Ja det är stor risk att golvvärmen blir lite sämre......
 
Flytspackel direkt på plåtarna är ju den mest effektiva lösningen gällande värme/låg framledningstemp...
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
En annan utprovad lösning (uponor & LK) är att skruva fast plåtarna, prima, och limma (ardex eller kiilto flexfix+fixbinder) hydropanel eller minerit normal. Sedan flyta min 12 mm.
Konstruktionsexempel finns på LK resp uponors hemsida, vill jag minnas.
 
Ah tackar för svaren, ska helt klart kolla på det här med att flyta för att få ner bygghöjden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.