Hej!

Bor i en äldre lägenhet som hade många sprickor i taket tidigare, färgen flagnade och ramlade ner i stora sjok osv.
Taket lades omsorgsfullt med väv av en målare som visste vad han gjorde. Nu ca 4 månader senare har jag börjat ana sprickor i färgen i taket! Självklart blir jag bestört pga kostnaden och dessutom har den målare som gjorde jobbet tyvärr gått bort vilket givetvis svårgör hela processen.

Vad kan ha hänt? Detta skulle tydligen hålla tiotals år och så spricker det upp direkt, fullständigt sjukt tycker jag! Taket i köket bara målades, tydligen skulle denna färg flagna bort rätt snabbt pga att den inte fäste bra i taket men den sitter än, och det vävda taket spricker, hemskt.

Någon som vet vad detta kan bero på och vad bör jag göra? Har försökt nå dödsboet för denna målare men inte nått dem än.

Tack på förhand
Upprörd Bob

P.S taket var såvitt jag vet belagt med ett lager 'krita', jag är inte säker på att denna krita skrapades ner eller om man lade väv direkt på den då jag inte var med när jobbet gjordes.
 
Hej
Är det ett putsat tak som var målat med limfärg?
Ett sådant tak lagar man inte med väv.
Ska det åtgärdas korrekt så ska den gamla färgen tvättas bort,sprickorna lagas med bruk och sedan målas med speciellt häft grund.Att laga med väv tycker jag låter som en märklig metod.
Dödsboet har du nog ingenting att hämta i.

Fredrik
 
Vad hade du tänkt att dödsboet skulle göra?
 
Det är nog bara att bita i det sura och göra om......
 
Förhoppningen var ju att man har någon form av garanti, om personen ifråga fortfarande var i livet så antar jag att hans firma skulle 'rätta till' eller göra om jobbet. Nu när fallet inte är så längre så hoppas jag självklart att jag ska kunna få någon slags kompensation, garanti eller liknande antingen bekostat av dödsboet eller av försäkringsbolaget.

Notera att jag inte är speciellt insatt i varken byggnadsbranchen eller de juridiska aspekterna av detta fallet, jag tycker bara att det är märkligt om jag köpt en tjänst som uppenbarligen är felaktigt utförd och att jag inte kan få någon kompensation för detta. Jag studerar heltid jobbar till viss del extra, därmed har mycket lite pengar att röra mig med, detta något som är svider ordentligt för mig.

Jag tackar för era svar och välkomnar ytterligare kommentarer, jag ska höra av mig till en konsumentrådgivare, dödsboet samt mitt försäkringsbolag och höra vad som gäller, tips mottages tacksamt.
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Är det ett putsat tak som var målat med limfärg?
Ett sådant tak lagar man inte med väv.
Ska det åtgärdas korrekt så ska den gamla färgen tvättas bort,sprickorna lagas med bruk och sedan målas med speciellt häft grund.Att laga med väv tycker jag låter som en märklig metod.
Dödsboet har du nog ingenting att hämta i.

Fredrik
Jag uttryckte mig kanske oklart, är som sagt inte speciellt insatt i byggnadsbranchen, även om jag lär mig :).
Taket var målat med en färg som hade spruckit upp totalt, under denna färg fanns tydligen ett lager krita. Färgen skrapades ned och sprickorna i taket fylldes igen, därefter följde väl en standard vävläggningsprocedur antar jag, målaren som gjorde det var duktig och det såg ut att vara omsorgsfullt och ordentligt gjort. Jag gissar att han använde en sådan häft-grund som du nämner. Det är därför jag är så förvånad över att det uppkommer sprickor, jag undrar verkligen vad det beror på!

Värt att notera är att man nyligen byggde en ytterligare lägenhet direkt ovanför oss, jag tänkte mig att de nya sprickorna kunde bero på sättningar men det kanske är långsökt?

Tack för ditt svar Fredrik
//Bob
 
Det är inte omöjligt att det är sättningar men kan vara väldigt svårt att se, men har du några bilder kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.