Hej, har nu läst igenom lite trådar om expansionskärl, men blir inte riktigt klok.

Vi bor i ett litet hus med fyra radiatorer. Dessa värmer vi genom att elda i vedspisen som står i köket. Funkar väldigt bra, och ger runt 60 - 65 grader ut i rören. Finns en elpatron påkopplad också, men vi kör hellre med lvp då vi inte eldar. Varmt och gött blir det i alla fall.

Men, på övervåningen sitter det i dag ett fult expansionskärl. Från toppen av det går det upp ett rör i taket som mynar ut ovanför pannorna. Sen går det ett rör snett nedåt in i väggen som leder till ett slang som går inne i väggen och slutar nere under diskbänken. Denna tank blir aldrig varm, så det kan inte komma upp nå vatten i det. Kanske för lite vatten i systemet? Hur som helst så vill vi inte ha kvar den.

Vilken typ av kärl kan vi använda? Skulle vi kunna sätta ett (tryckexpansionskärl) inne i samma rum som cirkulationspump och elpatron? Visst är det ett sånt slutet?
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Titta på beskrivningen till pannan den bör ha en skiss på hus tryck kärl ska anslutas och vika säkerhetsanordningar som behövs.
Om inte byt till en panna med godkänande för tryckkärlsmontage alternativt glöm iden.
Det kostar mer att få ett system besiktigat för tryck kärl än vad det kostar att ersätta med en typgodkänd produkt.

Läs Tryckkärlsdirektivet om du har lust eller ring till någon besiktnings firma.
 
Vad menar du med pannan? Är det elpatronen?

Elpatronen är en liten anordning från 1966 och vedspisen är från 1952, så ingen beskrivning finns tyvärr kvar. Men det är ju ingen som besiktar min anläggning nu, så varför skulle den besiktas om jag sätter dit ett annat expansionskärl?

Är rätt vilse inom det här, som ni kanske förstår.
 
H
Tjena!

Du beskriver exakt det jag precis har gått igenom dvs tagit bort mitt fula öppna expansionskärl.

Se denna tråd. http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/200737-hjalp-med-renovering-nytt-expansionskarl.html

Det expansionskärl du har idag "används inte" förutsatt att du inte kokar pannan för då kommer trycket öka kraftigt och vattnet kommer att spruta ut genom hålen i kärlet. Angående den slang som går till diskbänken kan jag jag svara för men kan tänka mig att det kan vara om det fylls över.

Men min lösning blev alltså att helt sonika kapa av det rör som gick till expansionskärlet uppe på vinden. Vattnet rann ur och det monterades ner. Hade rörmockare här som installerade ett slutet kärl på 100L samt en 1.5 bars tryckvakt/säkerhetsventil ovanpå kärlet. Kostnad med all material (rör, klammer osv osv) dryga 3500kr efter rot. Jobbet var gjort rätt snabbt då man helt enkelt ansluter expansionskärlet på det rör där det öppna satt. Röret som går till höger om kärlet är från tryckvakten dvs om trycket blir för högt så kommer den att skjuta ut vattnet där ut i avloppet. Blev riktigt bra och syns ej.

Du kommer dock att få lite problem då du tar bort det öppna expansionskärlet. Problemet är att du "måste" ha ytterligare säkerhetsventiler. Vissa säger att man måste ha en syr-ventil kopplad om du kör denna lösning. SYR ventilen som kostar dryga 3000kr (om man har eget vatten/brunn) är till för att direktkyla pannan genom att skjuta in kallt vatten genom en tillkopplad sling. Detta är bra i teorin men jag tror till och med att min rörmockare tyckte idén var rätt långsökt efter lite samtal. Sparade minst 4000kr där. Problemet med kokning uppstår till 99% om du får strömavbrott och tokeldar = cirkulationspumpen står still och samma vatten värms upp till kokning = pannan blir GLÖDHET. Men till saken hör även att om strömmen gått så har vattenpumpen stannat = inte så mycket vatten i hydrofon att kyla med om det fortfarande brinner = dålig kylning. Med syr-ventil och kommunalt vatten kan ja köpa idén. Jag tror hellre på ett backup batteri/ups till cirkulationspumpen....detta kan diskuteras i all oändlighet och vissa säger som sagt att man måste ha vilket är fel....långt utlägg...

Slutsatsen för mig är alltså att jag inte har någon syr-ventil, 100L slutet kärl och 1.5bars säkerhetsventil i samma rum som panna och el-patron. Kan du göra sådant själv så finns det prisvärda slutna kärl på www.billigtvvs.se + säkerhetsventiler. Kostnad som sagt runt 2000-4000kr beroende kärlstorlek (från 500kr typ). Gör du det själv går du lätt under 2000kr

EDIT: Storleken på kärlet räknas ut från den mängd vatten du har i systemet/pannan. Bör vara minst 15%-20% av storleken om man eldar ved då det expanderar kraftigare än med andra ämnen.

EDIT: Vet inte hur det är med besiktning men varför skall någon besikta min panna som är 40 år gammal? fel eller rätt ger jag mig inte in på. Men ingen skall besikta min panna.
 
  • DSC_0328.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
TS har ingen panna i vanlig bemärkelse utan en vedspis som har en vattenmantling. Och jag misstänker att det är grova rör med självcirkulation också eller har du en cirkpump?
"Pannorna" är takpannor och säkerhetsröret som mynnar ut där.
Man skulle kunna sätta in ett slutet expansionskärl som Hybenos föreslår men det blir ju ingen snyggare lösning i köket med ytterligare rörkopplingar och dessutom expansionskärlet, så vi får se om någon annan har en bättre lösning.

Notering; Även ett öppet expansionskärl "används" även om inte pannan kokar då det är här som vattenvolymen förändras mellan ett kallt system och ett värmesystem som är varmt.
Man fyller systemet så att det börjar rinna vatten i skvallerröret, det som TS har en slang för. Det är så man reglerar mängden vatten i system och ser till att det har rätt mängd.
 
Det finns en uppsjö regler om tryckkärl. Vid öppen expansione slipper man många av dem.

Hybenos Det är först när någon blivit skadad av en explosion som det kommer någon och inspekterar om man inte själv beställer en inspektion.
Det finss massor av regelvidriga pannor som fungerar alldeles utmärkt. Det vore ide att försöka förenkla dessa regler avsevärt.
Men vissa tjänar pengar på att inspektera pannorna och dom är aktivast när det kommer till regelskrivning.
 
För normala pannor gäller SYR ventil vid vedeldning eftersom det är okontrollerad eldning. Vid pelletseldning behövs bara säkerhetsventil monterad så att den släpper ut ångan om pannan skulle koka. Finns där andra säkerhetssystem som stänger av bränslematning och som stänger av strömmen till pannan om för hög temperatur uppnås.
Har du redan ledning dragen till öppet expansionskärl är det väl enklast att fortsätta med det. Finns snygga rostfria kärl men dom är inte billiga. På märkskylten på kökspannan står väl vilket tryck den är godkänd för.
På gamla förhistoriska system är det bäst att ändra så lite som möjligt.
Räcker inte med bara ett slutet tryckkärl utan måste också vara en säkerhetsventil monterad till pannans toppanslutning som släpper ut ånga från pannan om den kokar. Är de riktigt gjort från början så är det öppna expansionskärlet anslutet till toppen på pannan.
Tror inte man brukar sätta SYR ventil vid nymontage av kökspannor med det är bäst att kontrollera.
 
Typgodkänds pannor beöver ingen syr ventil bara följa instruktionen.

Rinkaby rör har prisvärda öppnaexpansionkärl.
 
H
Var lite snabb mitt i natten och missade som sagt att det inte var som min. Men principen är densamma.

Angående inspektion så håller jag med men detta är inget jag tänker göra. Här får jag nog kalla mig dumsnål. Men att plocka in en inspektör för att besikta pannan efter 40 år känns inte aktuellt då jag inte skiter pengar. HAr väl tilltaget kärl och eldar pellets.

Jag eldar nu pellets efter att ha konverterat. Men jag hade ingen SYR innan heller då jag eldade ved. SYR tycker jag verkar skapa ner problem för dom flesta än lösa problem. Verkar gå sönder ofta, måste "motioneras" osv osv. Jag har plöjt författningar och lagar där ingen säger att man måste ha en SYR (syr är väl endast en tillverkare?). Det står dock att man skall ha tre separata säkerhetsanordningar installerad då man har stängt om jag inte missminner mig. Därmed är inte SYR ett krav om man löser det på annat sätt.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
TS har ingen panna i vanlig bemärkelse utan en vedspis som har en vattenmantling. Och jag misstänker att det är grova rör med självcirkulation också eller har du en cirkpump?
Helt riktigt, och jag har en cirkulationspump som egentligen är till elpatronen.

AndersS skrev:
Man skulle kunna sätta in ett slutet expansionskärl som Hybenos föreslår men det blir ju ingen snyggare lösning i köket med ytterligare rörkopplingar och dessutom expansionskärlet, så vi får se om någon annan har en bättre lösning.
Elpatronen, rör in och ut samt varmvattenberedare står i ett rum bakom köket på andra sidan murstocken. Så i så fall skulle kärlet hamna där. Dagens expansionskärl står i dotterns blivande rum och tar onödigt mycket plats.

Ska läsa igenom era inlägg några gånger till, och se om jag finner någon bra lösning. Tack så länge för era kanonbra svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.