Eller, snarare, under elcentralen, och rakt under elmätaren (av gammal svart model), så finns det en metallåda (gjutjärn ser det ut som) som förmodligen är anslutning mellan elmätare och inkommande 3 fas från marken. Från denna så droppar det då och då en svart droppe (konsistens som vatten, men kolsvart). Kanske en om dagen eller några droppar om dagen.

Jag tror inte det kan komma uppifrån, utan inbillar mig att det kommer från inkommande elledning (som kommer in rakt underifrån, genom källargolvet). Kan det stämma?
Har köpt huset för någon månad sedan, så jag vet inte när det börjat droppa.
Ska man ringa vattenfall som är nätägare, eller vad gör man? Är inte så sugen på att öppna denna låda för att inspektera iom att inkommande 3 fas och vätska inte känns som en bra kombination... :surprised:
 
så du har svart el ::)
 
  • Haha
janusz_w
  • Laddar…
Jga har sett att det kommer något tjärliknande som läcker frma u kabeländan på ledningen i vårt fritidshus. Det antar jag är någon sorts isloeringsolja som sipprar fram. Har förutsatt att det är OK.

Men det här du nämner som är vattneliknande låter skumt tycker jag.
 
vanligt när det droppar om vp rör slangar mm är att dom ligger oisolerade (ex vindar) så bildas kondens som sedan rinner ner i dosor,centaler mm

vet inteom det gäller dig men ett tips!

 
Låter som att det skulle kunna vara kondens i samband med snickares terori!
Det har ju varit varmt ett tag nu så man börjar ju precis behöva slå till värmen då kan dessa fenomen uppstå!

Om det sitter före elmätaren så är det nätlevernatören som är ansvarig!
Det kan ha bildats kondens i den svara lådan du pratar om!

Ring och hör med deras serviceavd dom kanske har varit med om detta innan!

Nån valuta för nätavgiften skall du väl få! :)
 
Japp, ringde vattenfall i eftermiddags. Killen som svarade verkade inte ha någon som helst koll vad jag pratade om. Han verkade inte ens fatta vad gjutjärn var för något. Callcentersjukan.
Nåja efter 5 förklaringar och 17 adressuppgifter senare så fyllde han i något webformulär som kan generera att en gubbe dyker upp här om några veckor.

Den som lever får se.  ::)
 
Din serviskabel är förmodligen en gammal "pappers-olje-kabel", i gjutjärnslådan är det en tätning gjord av gjutharts. Om där börjar bli lite varmgång i anslutningarna så kan hartsen börja smälta och oljan tränga fram och läcka. Inte bra!
Om det inte är en dylik kabel vete fan vad det kan vara.
Kolla om ytterhöljet på kabel är av stål, ser nästan ut som ett litet spirorör.
Skulle det vara så så kräv av elverkskillen att du ska ha plastkabel ända in.
 
Är det en kabel direkt in i gjutjärnslådan eller är det ett järnrör hela vägen upp?? Är det det senare så tror jag på kondens från markfukten. Borde gå att nästan känna om rör och låda är svalare än annan metall i närheten.
 

Det verkar inte vara metallrör hela vägen in, men det sitter ett metalskydd som gör att jag bara ser genom en 2-3mm springa att inkommande kabel är svart, vilket material har jag svårt att få något grepp om. Däremot tror jag att det är som ni säger, kondens i kombination med någon olja.

Gjutgärnslådan är jag nu ganska säker på att det är huvudsäkringar, EAS "Elektriska Aktiebolaget Skandia Stockholm" står det på den, 25A 500V.

Tittar man på mätarskåpet, som sitter på en träplatta, längst ner en svart baketlit vridströmbrytare, sedan tygisolerade tåtar som går igenom träplattan och upp i den svarta elmätaren. Finns inga säkringar på elmätarbrädan, därav min tanke att den droppande är säkringsskåp. Vågar jag skruva upp den?

I gymnasiet hade vi en skyllt på väggen där det stod "Jorda, annars gör prästen det". Känner inte för att bli jordad själv.. :)
 
Du har ringt! Låt dina sura nätavgiftspengar arbeta lite!
Det är INTE tillårdigt att skruva i dessa delar utan behörighet!
Bra skylt lol!!
 
Hur gick det?
 
Hehe, jag hade glömt bort denna tråd... Inte hörde jag vattenfall igen.

Däremot brann vridomkopplaren upp en kväll för ett år sedan, och elektrikern som gjorde en temporärfix med topskarvar på alla tre inkommande faser ville byta mätartavlan. Han skulle höra av sig efter en vecka när han hade tid. Hmm. Kanske borde ringa upp honom och påminna... :) Det skulle kännas rätt bra att bli av med toppskarvar och tygisolerade (och rätt tunna) ledare.

Har dock skruvat upp gjutjärnslådan, och den innehåller huvudsäkringarna.
 
Jag kan upplysa att Jönköpings Energi vill ha bort alla dessa försäkringslådor som sitter i husen.
1. Folk kan göra olaglig strömavledning.
2. Mindre rist för glapp (mindre antal skarvar etc)
3. Lättare att betjäna sin del av anläggningen.

Flyttar man mätartavlan/blocket så MÅSTE man iaf enligt Jönköpings Energi (Jag har hört detta från andra ställen med så det kan vara rikstäckande) Sätta upp ett fasadmätarskåp på utsidan av sitt hus/garage och sedan en kabel från skåpet till elcentralen. Idag måste man vid nybyggnation för villa ha fasadmätarskåpet infällt/utanpåliggande.

Jag har för mig att Många bolag står för själva kostnaden på deras sidan men att anläggningsskötaren får köpa/beskåsta Mätarskåp och den nödvändiga kabeldragningen till Elcentralen själv.
Hur vida evt grävkostnad är nog fall till fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.