hej!
vi har ett hus byggt 1906 som vi har lite planer på att bygga ut.
vi är i stort behov av minst två sovrum till, badrum med badkar och separat tvättstuga.

den lämpligaste sidan att bygga ut på är den södra sidan och i vinkel neråt, dock mister vi isåfall fönstret i köket. vi kan inte flytta fönstret på ett enkelt sätt heller då det finns el i hela väggen ovanför diskbänken.

bild nr 1 är befintligt. ritningen är nästintill skalenlig.

bild nr 2 har jag suttit med ett tag nu. tillbygget blir ca 67 kvm stort, med tre sovrum, garderob och badrum/tvättstuga. "gången" är på 140 cm.

det blir en fint u-format hus. men problemet är att vår vattenbrunn är i mitten. nu är den 3,6 meter från husväggen. med min ritning kommer den ännu närmre nya husväggar.
är det på något sätt farligt att bygga så pass nära vattenbrunnen?

hur nära vattendrag får man bygga? vi har nämligen en bäck som går igenom vår tomt (tänk i nederkant av ritningen), så vi kan inte förlänga huset mycket mer än vad det redan är gjort på ritningen. ovanför huset har vi en väg så där är det inte heller möjligt att bygga ut. norrut har vi uppfart och även stall.

vi har inte än hur själva byggnaden ska se ut. det är ett trähus med torpargrund, så det får ju blir något som passar in. vi har i varje fall bestämt att det blir ett våningsplan vi bygger ut.

några förslag och tankar? och framförallt svar på frågorna gällande brunnen och bäcken!
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrad eller grävd brunn?
 
grävd, ca 6-7 meter. bra vattentillförsel. tar lite längre tid på sommaren att fylla på den.
 
Kanske lättare att bygga ut huset åt två håll....jag skulle undvika att gräva allt för nära en grävd brunn om man har tänka ha den kvar....ett annat alt är att borra en ny brunn någon annanstans....
 
Jag vet inget om huruvida det är problem att bygga så nära brunnen. Men att borra en ny brunn är troligen en mindre kostnad i förhållande till vad utbyggnaden kostar. Så ni skall kanske inte låta brunnen styra alltför mycket.

Det där med att bygga nära bäcken. Kolla så att det inte räknas som strandskyddat område, jag tror att en bäck kan vara lite i gränsladet. OM det skulle vara så att tomten räknas som strandskyddad så kan det blir problem med utbyggnad oavsett åt vilket håll ni vill bygga. Strandskydd gäller 100m i vissa fall 300m från vatten.
 
Enk Projektet skrev:
Kanske lättare att bygga ut huset åt två håll....jag skulle undvika att gräva allt för nära en grävd brunn om man har tänka ha den kvar....ett annat alt är att borra en ny brunn någon annanstans....
vi kan ju dessvärre inte bygga åt så många håll. åt norr har vi uppfart och stall. i söder är det köksdelen som ställer till det, samt att trekammarbrunnen och infiltrationen är relativt nära huset.
gräva/borra ny brunn kan ju kanske vara ett alternativ, men vårt vatten är väldigt gott och bra så det är inget vi vill göra i första taget.man vet ju om man råkar hamna i en kalk eller järnådra.
 
strandskyddat område är det inte enligt fastighetsinformationen. jag ska ringa till kommunen och se vad de säger där! bra tips, tack! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.