jag har hört talas om att man kan använda en oljetank till acctank? ::)
Nåt tips om tillvägagångs sätt ? Stagning behövs det ?
isolering?
placering (högkant)
Skiktning?
Nåt tips?
 
Eftersom tanken inte tål något övertryck måste allt värmeutbyte ske via värmeväxlare. Alternativet är att placera den på vinden. ;) Kraven på isolering gäller samma som för vilken tank som helst och viss skiktning uppstår alltid. :cool:
 
Där ser man, då slet jag på tangentbordet helt i onödan :cool:
 
näe det har jag inte gjort ... men det var intressant...
synd att det kostar pengar då :-[
ingen som har att dela med sig ??? ;)
 
longo skrev:
jag har hört talas om att man kan använda en oljetank till acctank? ::)
Nåt tips om tillvägagångs sätt ? Stagning behövs det ?
isolering?
placering (högkant)
Skiktning?
Nåt tips?
Ett av mina tidigare inlägg med inslag av acctank:

I vårt förra hus, en souterängvilla på 200m2 från -71 gjorde vi följande:

Det satt en CTC kompipanna original i huset med påmonterad elkasset om 9kW.

Oljebrännaren och tanken åkte ur rätt tidigt för att ge mer plats i garaget.

Årsförbrukning med endast el låg på ca 33 000kWh
Det lilla vedinkastet motiverade inte till vedeldning alls...

Så jag kapade ner den sparade oljetanken till 1700l och ställde den i tvättstugan vägg i vägg med pannrummet.
I tanken monterades elpatroner på 12kW och två hemmagjorda värmeväxlare (en i toppen och en precis ovan elpatronerna i botten)
Detta "öppna" system ger 100% skiktning av vattnet i tanken.

På den tiden var det stor skillnad mellan hög o låg taxa på elen och vi klarade lätt av att endast köra på lågtaxa.

Sedan efter ett par år så minskade förstås den lönsamheten när skillnaden mellan taxorna i stort sett försvann...
Jag köpte då en begagnad förugn som monterades i ojlebrännarluckan på kombipannan.
Både förugn och pannan kompletterades med eldfast tegel i brännkamarna för bättre förbränning. Pannan fick även en extra isolering.

Lite shuntar och tempgivare och en egenbyggd regulator fick sköta laddautomatiken.

Beroende på eldningsmotivation såg låg vi på en elförbrukning mellan 16 000-25 000kWh med detta system.


I ärlighetens namn eldade vi bara när det var ca -3 eller kallare med detta system med hänsyn till grannarna. Röken slog annars gärna ner över de lägre belägna husen i kvarteret.

Jag gjorde allt jobb själv och har "gratis" tillgång till elprylar men förugn, tegel och vvs kostade inte mer än ca 5000:- totalt!

Det lönade sig förstås riktigt rejält redan första vintern.
Värmen i hela källaren blev dessutom riktigt skön och "spilldes" ut i det annars rätt kalla garaget som ett gratis tillskott.
Torktumlaren blev även den överflödig..

Systemet är fortfarande i drift vad jag vet och det byggdes -92...

Med dagen fjärrvärme trend så är det lätt att hitta begagnade vedutrustningar och plocka ut det göttaste!

Tanken stagades utvändigt med U-balk i två lodrätta runtomgående förband.
Isolerades med vanlig stenull och kläddes in med panel.
Värmeväxlarna gjorde jag av vanliga blårör som hängdes upp med stag inne i tanken.

Hoppas du fick lite inspiration av detta!
 
kostnaden för byggbeskrivningen hos tenico är väl inte så betungande, jag köpte både den för oljetankombyggnad ocg hur man bygger sin egen acktank ;)
 
Hej!
Jag funderade på att köpa häftet om oljetank till Acc-tank. Tyckte du att fäftet var bra?
 
Det finns flera olika alternativ:

1. Lågtryck, tanken är provtryckt med tex 0,3 bar dvs den klarar åtminstone 3 m vattenpelare. Har man radiatorena högre än expansionskärlet får man sätta en strypventil på radiatorreturen och köra pumpen när man luftar. Det är bara fördelar med att sätta tanken högre än pannan.

2. Staga tanken så att den klarar högre tryck. Vad du än gör provtryck aldrig med luft...

3. Trycklöst som nämts tidigare.
 
Säkert en dum fråga.. men varför inte provtrycka med tryckluft?

Mvh Daniel
 
1: Frågar igen efter recension på häftet om oljetank-till-ackumulatortank från tenico. Någon som vet om häftet var bra?

2:
Luft går så rackarns bra att komprimera, medan vatten inte gör det. Om man bara har vatten i en behållare med tryck så försvinnet trycket direkt så fort något läcker. Med luft i systemet så "räcker trycket längre" = större smäll. J.f.r. en petflaskeraket med lite luft i toppen som drivgas och inkompressibel vätska (hög dencitet) som kastas ut för att ge kraft frammåt. Med luft i systemet kan man få en person att flyga nästan hur långt som helst har jag sett... (Har ni sett filmen med japanen och petflaskorna? Jätterolig! ;D )
 
Ah, oki..

Fast mythbusters har iofs gett sig på den japanska videon, och bustat den :)
men jag förstår vad du menar, och även vid 0.3bars tryck så blir det ju en hel del
luft i en 3m3 tank..


Mvh Daniel
 
mariafialotta skrev:
1: Frågar igen efter recension på häftet om oljetank-till-ackumulatortank från tenico. Någon som vet om häftet var bra?

Jag har köpt det. Jodå, det var bra, informativt och bra skisser. materiellistor på allt som behövs och tydliga instruktioner.
Lite råddigt att bygga värmeväxlare för allt, tycker jag, men det är ju upp till var och en vad man tycker.
Eftersom jag eldar flis så har jag tillfälligt lagt ner iden att bygga om oljetanken, få se om jag tar upp projektet igen.
 
Aj då.Jag tror jag har samma system som TorpAnders.Men...Lyckades montera en förungn på min gammla ctc total från 85.Har nog aldrig varit så rädd som när jag tände första gången.Rökgas temperaturen nog alla rekord på gen här sidan Gävle.Trots det ingen värme i vare sej panna eller tank.Jag förbannade i det läget den ny inköpta byggbeskrivningen (från tecnico).I dag ser det lite annorlunda ut.Problemet var inte byggbeskrivningen eller utförandet av denna (det funkar nämligen utmärkt i dag).Nä problemet var den gammla ctcpannan.Efter lite funderingar så syntes det ju ganska klart att pannan släppte rökgaserna mer eller mindre rakt ut.Efter ett par plåt bitar å lite svets värmer jag i dag ca 2800l gammal acctank ganska snabbt utan just någon elak rök över grannarna.Jo då förugnen läcker ju lite värme men precis som TorpAnders så uppskattar jag en varm källare...
                                                                               Jim..
 
Daniel78 skrev:
Säkert en dum fråga.. men varför inte provtrycka med tryckluft?

Mvh Daniel
Som jag skrev i en annan tråd : Om provtryckningen misslyckas är det inte säkert att du överlever.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.