Lite oroväckande om det är rostigt i din elcentral, är den utsatt för fukt?
Tänk på att helst inte isolera med tejp, ta hellre en ubåt eller liknande som håller bättre med tiden.
Bra det löste sig!
 
Rostigt är nog bara förnamnet, suttit i krypgrund/källare sen 70-talet ialla fall. Betydligt mindre fukt nu däremot sen jag dränerat om och installerat avfuktare. Ett centralbyte vore inte helt fel...perforerat plåtskåp nu där fukt o möss lätt tar sig in till skruvar o kablar.
Jo, tänkte dra på en torix på den avklippta änden istället nästa besök. (hade tyvärr inga lösa nu i helgen)
Tack!
 
Jag är inte riktigt med på felbeskrivningen, om tråden legat mot och kortslutit något så borde säkringen ha löst ut, det borde inte gett låg spänning (så länge säkringen är hel).

Det låter för mig snarare som att du har haft en glappkontakt i någon koppling i dosan. Och att den nu blivit något mindre "glappig". Det är i så fall farligt, glappkontakter blir varma och kan börja brinna.

Det känns som att felet skulle behöva lokaliseras och åtgärdas ordentligt.
 
ok det kan ju hända att det är något annat fel också men när jag (för att komma åt att mäta) vek undan den här med tiden allt sämre isolerade avklippta FK:n som låg emot en koppling i dosan så började lysrör och eluttag fungera igen, så åtminstone ett fel åtgärdat. Tänkte om den rostiga anslutningen i centralen gjorde att säkringen inte "tilläts" lösa ut, och kortslutningen kanske gjorde skicket ännu sämre, därav låg spänning ? Säkert långsökt.
Jag borde ju absolut låta en elektriker se över all el...
 
Lägg upp foto på centralens innanmäte och dosa annars?
 
Vet inte om jag vågar, det kommer nog länkas hit från tråden "Värsta elkopplingen" ;-)

ok här är en bild på proppskåpet, har tyvärr ingen bild på dosan jag grejade i, får återkomma med den om ca 2 v. det är proppen längst ner till höger som ger ca 20-30V mellan jord och fas. DSC_0245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du det där såg inget bra ut. Har du öht tillfredställande kontakt mellan fasöverfallet och gruppledningen? Gör spänningslöst, skruva isär och titta (om du känner dig bekväm med det alltså).

Jag hade tagit isär, gjort rent, skalat upp ny kabel (gamla lär vara ärgad) och prövat igen.
 
Synd att kalla det perforerat plåtskåp, det är ju en gjuten kapslad central. Måste varit någon klåpare som jobbat med den, det saknas ju flänsar och förskruvningar i öppningarna. Utförandet i övrigt lämnar ju även lite att önska. Rätt utfört med rätt material är en sån central bland det tåligaste man kan komma över på öppna marknaden, skulle aldrig rosta invändigt och hålla xxx år.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Du det där såg inget bra ut. Har du öht tillfredställande kontakt mellan fasöverfallet och gruppledningen? Gör spänningslöst, skruva isär och titta (om du känner dig bekväm med det alltså).

Jag hade tagit isär, gjort rent, skalat upp ny kabel (gamla lär vara ärgad) och prövat igen.
Jag googlade fasöverfall men ingen träff...menar du klämman med 2 st numera bortrostade skruvar som hjälpligt håller den bruna fasen? Iaf så har jag avvecklat den efter att ha försökt stålborsta och skruva upp men skallarna var för sönderrostade... skalade fram ny koppar (ny och ny, det var rätt svart en bra bit in) och flyttade fasen ett snäpp upp till den 6A ovanför. 6A räcker ju till min vv-beredare på1 kW + lite lampor/batteriladdning men har ju tänkt köra en frostvakt till vintern. Kanske finns reservdelar att köpa för att byta ut propphållare/klämma etc ? (Ursäkta terminologin) Vill ju helst in säkra upp den andra proppen till 10A utan att gå igenom/ ev.byta kablaget
 
GK100 skrev:
Synd att kalla det perforerat plåtskåp, det är ju en gjuten kapslad central. Måste varit någon klåpare som jobbat med den, det saknas ju flänsar och förskruvningar i öppningarna. Utförandet i övrigt lämnar ju även lite att önska. Rätt utfört med rätt material är en sån central bland det tåligaste man kan komma över på öppna marknaden, skulle aldrig rosta invändigt och hålla xxx år.
Ja skåpet har nog varit utsatt för en hel del klåperi genom åren. Var rekommenderar ni att handla flänsar / förskruvningar till detta skåp? Eller annat sätt att få det fukt/mus-tätt ?
 
Det finns lite olika att välja på men smidigast kanske är något liknande detta när man inte behöver hög kapslingsklass. Då slipper du kludda med olika gängor, förskruvningar osv, blir tätt och bra på ett enkelt sätt.

http://www.elonline.se/flans-fl13-med-membrangenomgangar-i-plastmaterial/4325-0

Sök annars på tex täckfläns, fläns FL13 där FL13 är storleken som passar dina öppningar på sidorna.
 
Tack, ska kolla på detta. Kapslingen blir nog bättre än ca 20x3 cm stora hål rätt in i alla fall ;) Lite (o)roligt att det är rejäl gummipackning på luckan men helt öppet in från sidan ( som sagt klåpare, även jag som inte åtgärdat detta på de 4 år jag haft stugan)
 
dosken skrev:
Jag googlade fasöverfall men ingen träff...menar du klämman med 2 st numera bortrostade skruvar som hjälpligt håller den bruna fasen?
Det var ju osedvanligt korkat skrivet, tom för att vara mig. :) Svar, Ja, det är den jag menar. Och är den förstörd så får man som sagt ta en annan.

dosken skrev:
Iaf så har jag avvecklat den efter att ha försökt stålborsta och skruva upp men skallarna var för sönderrostade... skalade fram ny koppar (ny och ny, det var rätt svart en bra bit in) och flyttade fasen ett snäpp upp till den 6A ovanför. 6A räcker ju till min vv-beredare på1 kW + lite lampor/batteriladdning men har ju tänkt köra en frostvakt till vintern. Kanske finns reservdelar att köpa för att byta ut propphållare/klämma etc ? (Ursäkta terminologin) Vill ju helst in säkra upp den andra proppen till 10A utan att gå igenom/ ev.byta kablaget
Bra. Du skulle helst skala upp så mycket att det inte är ärgad koppar, är det fortfarande det? Det kan vara svårt att få det att räcka och då får man tyvärr skarva. Vad gäller att säkra upp så är det lättare. Det är bara att köpa en ny bottenkontakt (kallas också passkontakt eller passdel) och en nyckel att skruva bort den gamla och dit den nya. (T ex den röda här http://www.clasohlson.com/se/Passdelar/Pr327798000 och en sådan här http://www.clasohlson.com/se/Passdelsnyckel/Pr327801000)

Egentligen så skall man kolla att inte den fasen (alltså huvudsäkringen) blir överlastad/systemet snedbelastat när man flyttar grupper så här, men det kan du med 99.999% sannolikhet strunta i här.
 
Ett ord, centralbyte.

//Patrik

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Precis. Det vi sagt här är ju mer, temporära fixar tills man kan byta/renovera. Man skall naturligtvis inte ha en rostig central i längden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.