galento
Hej,är lite nyfiken varför tråden "vad har ni för traktorer" flyttats från "verktyg,maskiner och fordon" till
avd trädgårdsmaskiner :confused: ? Räknar en traktor som ett fordon mer än en trädgårdmaskin.

Även myndighet som Transportstyrelsen benämner traktorer som just "fordon"

Mvh Galento.
 
Redigerat:
galento
Hmmm,trodde man kunde få en förklaring eller svar i "information och feedback" tråden.
 
Hej!

Det är mest vi som sitter i teknik-teamet som läser här, därför kan det ibland falla mellan stolarna att få svar om andra saker. Jag har petat på moderatorerna om att svara här också så förhoppningsvis får du svar under dagen. :)
 
Jag ska kolla varför tråden blivit flyttad och återkommer.
 
galento
Tack för det Johan :).Vi får se vad/om de svarar.Det är väl inte bara jag som undrar detta verkar det som.

PS.Marlene hann svara för mej.
 
Skall börja med att berätta att jag har väldigt lite erfarenhet/kunskap om användningen av traktorer hos husägare.

Jag var visserligen inte inblandad i flyttandet, men OM jag hade övervägt att göra den flytten så skulle jag har resonerat så att en normal konsument/villaägare som har en traktor använder den troligen i första hand som trädgårds redskap, dvs, för klippning av större ytor, lite större markarbeten. Det är inget man använder på en radhustomt, utan de som har traktorer har ofta tomter som antingen är i "jordbruks storlek" eller faktiskt som den del av ett lantbruk.

Jag kan tänka mig att den vanligaste användningen av traktorer är som arbetsmaskiner i lantbruk, och att man då framförallt ser den som ett fordon, där används ju traktorer dels för redskap som plog osv. dels för att dra vagnar med skörd, gödsel osv. Just användningen som transportmedel tror jag är minimal för en traktor som används av en konsument. Detta är ett forum för konsumenter därför hanterar vi frågor om mer professionell användning med lägre prioritet.

Ett stort användningsområde för "privattraktorer" är snöröjning, man kanke har en lång infart, eller en privat väg att hålla i ordning. Jag personligen tycker att även den användningen passar in under trädgårdsmaskiner.

Får se om någon annan moderator med större kunskaper i ämnet skriver här också.
 
Spelar det någon större roll var tråden ligger?
 
TS måste ha för lite att göra hemma om man han kan gå runt och fundera på detta haha
 
Har kollat med Daniel_N (moderator i Verktyg) och han kunde inte minnas att han flyttat, men då har vi ju svaret här att det är hempularen.

Vi får väl diskutera saken här då, kanske passar tråden under båda. Mest juste är kanske att låta TS själv bestämma?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Har kollat med Daniel_N (moderator i Verktyg) och han kunde inte minnas att han flyttat, men då har vi ju svaret här att det är hempularen.
Fast han skriver ju "Jag var visserligen inte inblandad i flyttandet".
 
Förlåt, jag läste slarvigt ...:surprised:

Då gör vi ingen långkörare av det här utan jag flyttar tillbaka tråden till Verktyg eftersom TS önskar det och då ämnet verkar kunna passa under både Verktyg, maskiner & fordon och Trädgårdsmaskiner. Vill någon diskutera traktorer i trädgården föreslår jag att man startar en ny tråd i Trädgårdsmaskiner.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
galento
Ok tack för det Marlene.:) Använder ofta våra trakorer att "vägköra" med som att göra andra sysslor.

jkarlberg:det var av ren nyfikenhet jag undrade detta och inget jag går och funderar på.Bäst att förklara
så även du förstår frågan.
 
Kanske hade varit mer logiskt att ha en forumdel som heter fordon. Där kan ju traktorer, hantverkarbilar, släpkärror, snöskoters, grävmaskiner osv osv diskuteras.
Kopplingen mellan en traktor och en sänksåg är ju inte så där jättestarkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.