Den investeringen tror jag kommer vara svår att räkna hem inom den närmaste tiden, men om ni tänker bo där länge så ser huset definitivt trevligt ut (har själv kikat lite på det).

Badrum vet jag mina föräldrar betalade 200k för för 10år sedan (Helkaklade inte jättestora badrum), så räkna med att det blir dyrare.
Kök kikar jag själv på, det är något mindre än detta. Stommarna och luckor (IKEA) går på ca 25k och vitvaror räknade jag lite löst på 35kkr (inte de absolut billigaste då jag ville ha vissa funktioner) och sen lär väl alla småsaker kvala in på 10k till.

Golv: om du inte vll behålla plastmattan, räkna iaf 200kr/kvm för ekparkett.
 
Ska de inte göra någonting själva och dessutom inte har så mycket koll på vad det innebär att renovera skulle jag rekommendera att bygga nytt eller köpa något som inte är i så stort behov av renovering. Tror det kommer bli betydligt billigare i längden.
 
13th Marine skrev:
Den investeringen tror jag kommer vara svår att räkna hem inom den närmaste tiden, men om ni tänker bo där länge så ser huset definitivt trevligt ut (har själv kikat lite på det).

Kök kikar jag själv på, det är något mindre än detta. Stommarna och luckor (IKEA) går på ca 25k och vitvaror räknade jag lite löst på 35kkr (inte de absolut billigaste då jag ville ha vissa funktioner) och sen lär väl alla småsaker kvala in på 10k till.

Golv: om du inte vll behålla plastmattan, räkna iaf 200kr/kvm för ekparkett.
I TS fall så tillkommer arbetskostnaden.
 
Tycker folk överdriver kostnadsbilden lite. Alltså ett kök kan kosta i princip hur mycket som helst, men en budget är en budget. Jag upplever det som om TS tagit i det mesta.
 
Jugend skrev:
Tycker folk överdriver kostnadsbilden lite. Alltså ett kök kan kosta i princip hur mycket som helst, men en budget är en budget. Jag upplever det som om TS tagit i det mesta.
Det är väl enkelt att kolla.....be om offerter av några lokala byggare om en renovering enl önskemål på både matrl val och utförande......
 
Jugend skrev:
Tycker folk överdriver kostnadsbilden lite. Alltså ett kök kan kosta i princip hur mycket som helst, men en budget är en budget. Jag upplever det som om TS tagit i det mesta.
Jo det är klart man kan köpa billigaste möjligt, men om man ändå gör en helrenovering så blir det oftast en kompromiss och sen är man i mellansegmentet.

Lägg där till att TS inte vill göra speciellt mycket själv så drar det självklart iväg.
 
Bättre att utgå ifrån en väl tilltagen budget än en försnål budget som troligen spricker...
 
Vi helrenoverar vårt hus och har räknat med 1 miljon i renoveringskostnad och då gör vi i stort sett ALLT själva och taket är i bra skick.

Känns lite som om TS har en glädjekalkyl.

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Jag har också en omfattande kalkylerad renoveringsbudget och vi gör mycket själva. Och man överpresterar tycker jag i budgeten hela tiden. Har man en stram budget är man bättre förhandlare och jagar in mer priser. Accepterar man att en dränering skall kosta 100' så kommer den att göra det fast han troligen kan pressa ned detta rejält. Undvik totalentreprenad och bundla ihop olika projekt så mycket som det går samt försök att göra saker själv. Vissa saker som man kan göra själv skall man inte göra och vice versa skall man lära sig att göra saker som man innan inte kan. :)
En fråga till TS - skall ni bo i huset samtidigt?
 
Jag är helt inne på samma spår som du men TS skriver att de inte vill göra jobbet själva och då blir det inte helt rätt om du bygger ditt svar på att de gör merparten av jobbet.

OT vår budget är extremt hårt hållen med tanke på vad vi ska göra. Klarar vi hålla den så är det stor klapp på axeln som gäller.

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.