Hej!

vi funderar på att lägga bud på ett gammal hus byggt 1932. Komplett med 70-talsrenovering ;-) Jösses.

Det behöver alltså fixas en hel del. Och vi har ingen lust att göra i princip någonting själva.
Så jag behöver lite hjälp med en grov kalkyl för vad det kan tänkas kosta :)

Såhär tänker jag än så länge:

dränering: 100 000
nytt tak (inte säkert att det behövs, men ändå) 120 000
anlägga jordvärme: 100 000
nya fönster (i gammal stil) ca 170 000
nytt kök och nya badrum: 250 000
Kanske nya stammar och avlopp: 100 000

Men - vad kostar det att göra ingrepp i fasaden? Två-tre fönster har blivit utbytta på 70-talet mot mindre hål som säkert var poppis då. Vi vill återskapa de gamla fönsterutrymmena. Vi vill också göra en terass, vilket betyder ta upp dörrar i fasaden och mura igen den gamla källaringången. Vad tusan kan detta tänkas kosta?

Och - när man börjar riva ut kök och sånt, är det vanligt att man hittar mögel och annat trist bakom som måste åtgärdas?

Ge mig gärna en gnutta hjälp på vägen!
 
Nya fönster kan du komma undan med hälften om du renoverar och sätter i isolerrutor ist.
Kök + badrum(pluralis) 250000 räcker nog inte, om det inte är lågbudget kök och bad.
 
Kanske behöver målas om utvändigt?
Invändiga ytskikt, golv, väggar, tak?
Ny/anpassning el
 
Vad är det för uppvärmning? Ska ni lägga in golvvärme? Nya radiatorer?
Det kommer kosta att återställa tomten efter dräneringen.

vad du än kommer fram till för siffra för att renovera, ta den * 2 så kommer du nog i närheten av var det kommer sluta... :)
 
20.000-25.000 kr/m2 ?
 
En renovering av den omfattningen som du beskriver blir ungefär samma kostnad som att bygga ett nytt hus. Så jag bifaller Projektets gissning, 20'-25' kr/m² är inte orimligt.

Ni har ju iofs ROT-avdraget som ger lite lindring, men det är ju högst 50' per person och år, under förutsättning då att ni tjänar tillräckligt bra.
 
P
1.5milj är rätt bra om man tittar på var huset är placerat. 15min till Lund.. Dock längs väg 104.. Kan vara lite traffikerad då och då...

Men jordvärme på 1495 kvm?? nja möjligtvis bergvärme. Och för 100´? Nja själva pannan kostar väl minst 70´. GIssar att det kan bli mer om du behöver borra djupt för att komma ner till berget.... Sen kanske grannarna redan har borrat och "tagit" er värme.. Kontrollera upp det först

120´ för nytt tak? Om ni inte vill göra något själv kan detta också bli dyrare då det vinkeltak + två pultar och brant.

Men titta på vad är det som måste fixas? Man brukar ofta säga att prio 1 är att se till att husets "huvud och fötter" är torra. Sen kommer resten. Börja inte med kök om många gör... Och inte heller fundera på altan etc... Stomme först!

Sen säger inte mäklarbilder om just själva stommen som är mer intressant i detta fall. Ytskikt är det billigaste att fixa och det vill man nog i alla fall när man sett dom bilderna..
 
  • Gilla
weezer
  • Laddar…
Hemmakatten
Trevligt hus med bra balans i proportionerna utvändigt. Väl värt att renovera.
 
Mina kommentarer. Jag tycker spontant att huset ser väldigt bra ut och det är bara att köpa! Har dock dålig koll på prisbilden där nere.

"dränering: 100 000"
Svar: Låter dyrt. Du har ju garagesidan tex så du behöver ju inte dränera ett helt hus.

nytt tak (inte säkert att det behövs, men ändå) 120 000
Svar: Låter dyrt. Även om du har hög lutning har du låga kostnader för tex ställning och plåtslageri, baserat på det man ser.

anlägga jordvärme: 100 000
Svar: Tror inte att det går. Däremot berg och då får du räkna med avsevärt mer. Kanske kan köra L/V-pump för att hålla kalkylen.

nya fönster (i gammal stil) ca 170 000
Svar: Kan bli dyrare.Väldigt dyrt med fönster. Jag har över 100 fönster i orginalutförande i ett av mina hus. Det är ekonomiskt omöjligt att byta ut. :) Har räknat mycket på sånt. Är man kräsen som jag är så är fönster extremt dyrt.

nytt kök och nya badrum: 250 000
Svar: Låter högt. Köket kan ifs bli väldigt dyrt om du skall ha hög standard.

Kanske nya stammar och avlopp: 100 000
Svar: Stam är inte så dyrt som man tror. Det är bara två våningar i ditt hus tror inte att det kostar alls mycket att säkra upp den gamla stammen.

Saker att tänka på:
El tror jag att du skall kalkylera med. Bedömer att det kostar runt 30' att fixa på ett sätt som du trivs med.
 
Jugend skrev:
Mina kommentarer. Jag tycker spontant att huset ser väldigt bra ut och det är bara att köpa! Har dock dålig koll på prisbilden där nere.

"dränering: 100 000"
Svar: Låter dyrt. Du har ju garagesidan tex så du behöver ju inte dränera ett helt hus.

nytt tak (inte säkert att det behövs, men ändå) 120 000
Svar: Låter dyrt. Även om du har hög lutning har du låga kostnader för tex ställning och plåtslageri, baserat på det man ser.

anlägga jordvärme: 100 000
Svar: Tror inte att det går. Däremot berg och då får du räkna med avsevärt mer. Kanske kan köra L/V-pump för att hålla kalkylen.

nya fönster (i gammal stil) ca 170 000
Svar: Kan bli dyrare.Väldigt dyrt med fönster. Jag har över 100 fönster i orginalutförande i ett av mina hus. Det är ekonomiskt omöjligt att byta ut. :) Har räknat mycket på sånt. Är man kräsen som jag är så är fönster extremt dyrt.

nytt kök och nya badrum: 250 000
Svar: Låter högt. Köket kan ifs bli väldigt dyrt om du skall ha hög standard.

Kanske nya stammar och avlopp: 100 000
Svar: Stam är inte så dyrt som man tror. Det är bara två våningar i ditt hus tror inte att det kostar alls mycket att säkra upp den gamla stammen.

Saker att tänka på:
El tror jag att du skall kalkylera med. Bedömer att det kostar runt 30' att fixa på ett sätt som du trivs med.
Känns som en otrolig glädjekalkyl med tanke på att allt jobb ska lejas bort.......
 
Jugend skrev:
Mina kommentarer. Jag tycker spontant att huset ser väldigt bra ut och det är bara att köpa! Har dock dålig koll på prisbilden där nere.

"dränering: 100 000"
Svar: Låter dyrt. Du har ju garagesidan tex så du behöver ju inte dränera ett helt hus.

nytt tak (inte säkert att det behövs, men ändå) 120 000
Svar: Låter dyrt. Även om du har hög lutning har du låga kostnader för tex ställning och plåtslageri, baserat på det man ser.

anlägga jordvärme: 100 000
Svar: Tror inte att det går. Däremot berg och då får du räkna med avsevärt mer. Kanske kan köra L/V-pump för att hålla kalkylen.

nya fönster (i gammal stil) ca 170 000
Svar: Kan bli dyrare.Väldigt dyrt med fönster. Jag har över 100 fönster i orginalutförande i ett av mina hus. Det är ekonomiskt omöjligt att byta ut. :) Har räknat mycket på sånt. Är man kräsen som jag är så är fönster extremt dyrt.

nytt kök och nya badrum: 250 000
Svar: Låter högt. Köket kan ifs bli väldigt dyrt om du skall ha hög standard.

Kanske nya stammar och avlopp: 100 000
Svar: Stam är inte så dyrt som man tror. Det är bara två våningar i ditt hus tror inte att det kostar alls mycket att säkra upp den gamla stammen.

Saker att tänka på:
El tror jag att du skall kalkylera med. Bedömer att det kostar runt 30' att fixa på ett sätt som du trivs med.
250 000 för 2 badrum och nytt kök??? Låter extrem glädjekalkyl för mig, och du tycker det är för mycket. Kanske om man nöjer sig med väggmatta och återmontering av gamla kranar. Aldrig om du ska ha kakel och klinker...

Jag skulle nog lägga på lite på taket oxå...
 
Men det finns väl inte två badrum i fastigheten? Det är väl en toalett och ett badrum? Så har jag räknat iaf. Tror det definitivt går. Men du måste vara en bra byggledare. :)
 
Nu är det lite "hur långt är ett snöre" diskussion... 250tkr räcker gott och väl för budgetbadrum och ett litet Ikea kök om du gör allt själv, men ska du ha ett stort premiumkök med exklusiva vitvaror så räcker 250tkr inte ens till köket. Om man anstränger sig så kan man säkert göra av med 250tkr på bara vitvaror. Badrum kan i princip bli hur dyrt som helst. Vilken nivå har TS tänkt lägga sig på?
 
Redigerat:
  • Gilla
weezer
  • Laddar…
gröngölingen skrev:
Det behöver alltså fixas en hel del. Och vi har ingen lust att göra i princip någonting själva.
Det tar många timmar att renovera ett hus......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.