Bastubygge i skärgården med budget under 25.000.
Eftersom jag genom åren surfat runt på flera ställen i detta forum och jagat idéer och svar så vill jag bjuda tillbaka lite. Här kommer bilder och beskrivning på min vedbastu som byggts på en skärgårdsö utan el. Förutsättningarna var tight budget, ingen el som sagt, och klar på en sommarsemester…. Dessutom ligger stället otillgängligt och långt från fastlandet.
Jag beslöt att skippa isolering och plastfolie. Ett bygge med regelstomme kräver på både inner och ytterpanel för att bli snyggt. Byggsatser med ”knutimmer” går bort i min värld eftersom jag helt enkelt tycker det är fult, i alla fall i skärgården. Men smaken är som ni vet.
Jag använde dock en snarlik princip. Liggande plank 45x145 (stallgolv kallades det för där jag köpte) som var spontat.
Bastun har två rum, bastu och relax. Bägge skulle vara 2 meter för att man skall kunna sträcka ut och sova om man vill. Bredden gavs av att jag ville ha två lavar och att man skulle kunna sitta på bägge hela vägen utan att vara rädd för aggregatet. Längden är 4.20 och bredden 2.50 meter. För otåliga läsare kommer en bild på det (då nästa) färdiga bygget först.
Grunden.
Platsen som valdes var i princip plan vilket gjorde att vi kunde borra 6 st hål och sätta galvade järn i. Notera att vi svavlade fast dessa. Vet inte om man kan köpa svavel idag men svärfar hade en ”säck” kvar sedan 70-talet. Luktar f-n men är otroligt enkelt att använda, smält pulvret över låga (billigast gasolplattan från Biltema), placera din dubb i hålet och häll i det smälta svavlet. Stelnar på 5-10 minuter, sitter som berget! Använd mask.

IMG_1174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6243.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvet
Första varvet yttervägg och mellanvägg drogs ihop, vägdes in och fästes i stolpskorna. Regla 45x45 skruvades som en ram på vilket golvet lades, ett standard furugolv, 34x195. Golvet har lämnats ”obehandlat” så när som på att det såpaskuras efter bastubad.
Väggarna
Väggbitarna hade jag förkapat på hemmaplan så att vi slapp handsåga på plats. Varje planka fästes mot underliggande med 145 mm träskruv, hålen förborrades och försänktes halva plankas bredd (eller höjd eftersom de står upp). Planken jag fått tag på var väl inte helt spikraka så skruvarnas placering anpassades efter var man behövde spänna så det blev tätt. Knutarna skruvade med 2 st 95mm träskruv. Jag är extremt tacksam för den nya skruvdragaren som jag köpt och de extra batterierna jag fick låna. På tre dagar klarade vi av baxandet av virke, grunden, golvet och väggarna upp till takfoten. Och då hann vi umgås med familj, silluncha, grilla och dricka pils också.
Som kanske framgick av första bilden använde jag järnvitriol på ytterväggarna. Tyvärr "läckte" detta in på insidan (kappilärverkan...) på ett par ställen vilket var lite trist men förstör inte helheten nämnvärt.
Fönster
Fönster finns att köpa billigt idag, antingen på blocket eller som i vårt fall på en rivningsfirma. Utmaningen var att hitta hyfsat rätt storlekar men ibland har man tur. Två stycken 50x50 cm och två 140x50 cm, allt för en tusenlapp., dubbla isolerrutor. Givetvis hade det gått utmärkt med enkelglas också men det här blev riktigt bra. Hålen där fönstren skulle sitta fanns ju på plats då allt var förkapat. Rutorna kilades fast och sedan använde jag EPDM gummilist mellan glas och foder. Foder var 17x70 inne och 21x70 ute.
IMG_6254.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0162.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Dörr
En gammal bastudörr fanns i ursprungstankarna men den visade sig blivit angripen av rötan. Annonssök stod på listan men en polare hade hittat en dörr som stod oanvänd så den bytte vi till oss. Vår gamla dörr blev temporär ytterdörr, den var ju redan utbaxad till landet. Vi får se om vi byter i framtiden.
Taket
Gavlarna travades upp till nock. Därefter skruvades dubbla ”takstolar” på var sida om vardera gavel och mittvägg. Utsticket är väl tilltaget. Yttertaket (och innertaket för den delen med) är spontat 22x120. Sedan är det vanlig underlagspapp och galvad plåt. Pannplåten (som jag annonsfyndade) är den snyggaste av plåta, och med en tjocklek på 0.9 så lär den överleva mig.
Lavar
Här kan man göra av med mycket pengar, vilket vi inte hade denna sommar. Lösningen blev att köpa glespanel 27x70 (Byggmax) för 7.95/meter. Tanken var att byta kommande sommar eller så, men resultatet blev så bra att de tankarna är helt borta. Rummets bredd är två meter, jag ville absolut inte ha en mittsträva ner till golvet och det finns fullvuxna människor som sak basta. Lösningen blev att skruva stående glespanel. Övre laven är 7 plankor djup och den undre har 9 plankor. Stående panel skruvades underifrån på varannan planka. Lavarna ligger på stöd fästa i väggarna vilket gör att de enkelt kan lyftas och skjuta s då man skurar golvet. I relaxen blev det en likadan konstruktion på bänk. DSC_0216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sten
Aggregatet står på en gjuten betongplatta. Denna gjöts på en slät formplyfa vilket gjorde att ovansidan blev väldigt snygg. I formen placerades ett 45 mm plaströr som när plattan ställdes på plats gick ner genom golvet för att få in friskluft under kaminen. För att få upp plattan från golvet något ställdes den på plastdistanser (fönsterkilar).
Murad skyddsvägg
Innan plattan placerades på plats murades och putsades en skyddsvägg. Vanliga 45 mm lättbetongblock användes. Igen använde jag plastkilar för att få upp allt från golvet. Vartannat varv armerades med klena järn. För att få stabilitet i konstruktionen skruvades långa skruv in i väggen. Skruvens skalle hamnade mitt mellan två varv med sten. Vinkelväggen putsades när allt var klart.
Aggregat
Aggregatet placerades på plats, skorstenen mättes in, hål borrades i taket och skarvarna tätates enligt konstens alla regler. DSC_0214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0217.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andrai
  • Laddar…
Premiär
Premiärbastu skall INTE badas samma dag som allt blir klart, tro mig. Det ryker och luktar f-n. Vi fick ut skorstenen samma helg som det skulle premiärbastas, det han bli kväll och vi hoppade i för premiärbad, handuk runt höften och pilsner i handen.
Vid första uppvärmningen (som gick långsamt enligt regelboken) så bränner man in skorstenskittet. Det luktar f-n. Sen, när man vädrat ut det och tror att det är dags och kastar första skopan vatten, då är det någon annan skit man bränner av luktar apa. Troligen är det botten på stenmagasinet, eller stenarna eller inte vet jag. Så premiären blev så där.
Men dagen efter, då var det himmelriket! Och alla andra dagar därefter.
Ventilation och avlopp
Jag köpte ventiler som skulle monteras in vid behov. Dessa ligger kvar i sina lådor. Det kommer in bra med luft under aggregaten och under dörren, rummet är rätt stort och det finns några små springor som tillsammans gör att det fungerar alldeles utmärkt.
För att enkelt kunna raka ut vattnet när man skurar har jag köpt två stycken bottensilar till diskho på IKEA. Dessa har jag fällt in i golvet, när man bastar stänger man dem enkelt och när det skall rakas skurvatten är det bara att öppna.
Höll budgeten då? Ja, faktiskt, vid senaste sammanställningen var vi på 20.000 prick, men då hade vi inte köpt knutbrädor eller virke till utebänkarna. Och sen har jag säkert glömt diverse småplock.... Hoppas text och bild kan inspirera fler "enkla" bastubyggen!
PS. Insåg att jag inte fick någon bra bild när hela taket var klart men ni fattar nog principen ändå. Och som sagt, ytterdörren skall nog bytas till något snyggare...
DSC_0130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN3509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Så vackert! Mina finska gener studsar av glädje över ditt vackra bygge(y)
 
Underbart!
 
Imponerande bygge med den budgeten - smart!
Hur fungerar golvet, har du behandlat med något? Är ni försiktiga med vatten inne i bastun?
 
Hej
Tack för uppskattningen.
Stebo: Nej vi är inte försiktiga med vatten, vi kastar vatten ganska friskt, golvet är oisolerat så det finns inget som kan ta skada. När vi skurar (vilket vi gör med saltvatten) så häller vi på ganska bra och sen rakar ut vattnet genom avloppet, lite eftervärme och ventilation torkar upp ganska snabbt, inga problem.
 
Toppen!
Åh avlopp - hur har du löst det?
 
Stebo: som jag skrev ovan, med "hål" i golvet och infälld avloppsil som enkelt kan stängas. Sedan går vattnet ut på berget under bastun. Berget lutar svagt mot baksidan av bastun.
 
Fint bygge!
Blir själv sugen på bygga en bastu till sommarn. Hur ser kostnads sammanställningen ut?
Det blir en budget variant för oss om vi bygger nästa år så det skulle vara kul att veta hur du fick ihop det.
 
För mig som bastar minst en gång i veckan så är det en fröjd att se, enkelt och snyggt!
 
Stebo, precis just denna sil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.