Hej!

Jag och min kille vill köpa tomt och bygga hus i Stockholmsområdet, helst Nacka. Undrar nu om någon här har gjort det, eller tänkt göra. Vi är osäkra på det här med kostnader om det kan skena i väg när det gäller småhustillverkare. Vi båda jobbar själva i byggbranschen och jag vet att i de storbyggen jag håller på med så kan saker bli dyrare. Då är det dock mycket mer komplicerade byggnationer.

En annan sak jag undrar över. Vilken betalningsplan brukar det vara? Jag skulle helst inte betala så mycket innan jag sett att huset börjar bli klart...

Finns det några försäkringar som ni tagit som skydd mot att hustillverkaren går i konkurs eller inte levererar det hus man beställt?

Totalentreprenad är det vi tänkt. Är det någon som har rekommendation på specifik hustillverkare ni varit riktigt nöjd med och i denna entreprenadform.

Funderar på A-hus, Smålandsvillan eller trivselhus.
 
Oftast så börjar man betala när det är dags för första leveransen.
Försäkring mot konkurser följer oftast med. (Garbo).

A-hus och Trivselhus ligger i en helt annan klass än Smålandsvillan. Men vilken du än väljer av dom så kommer du nog bli nöjd.
 
Jag skulle välja trivselhus men det är baserat på att jag gillar deras husmodeller. Luftiga i fina. Har bott i en SMV med en hel del tillval, då kommer du upp i samma prisklass som de andra. Vi trivdes i SMV och hade inge kvalitetsproblem alls.
 
Tack för svaren. Undrar även om ni vet ifall priserna som vissa hustillverkare skriver på sina hemsidor inkluderar arbetskostnaden? Vill ju ha ett totalpris och bara lägga till tomtpris och anslutning till el och vatten.

Ska boka in möte med säljare från några tillverkare, då får jag nog veta mer. Men man vill gärna höra information från fler än deras egna säljare...
 
Sannolikt inte, eftersom det skiljer i olika delar av landet.
 
smartcat skrev:
Tack för svaren. Undrar även om ni vet ifall priserna som vissa hustillverkare skriver på sina hemsidor inkluderar arbetskostnaden? Vill ju ha ett totalpris och bara lägga till tomtpris och anslutning till el och vatten.
Vanligtvis ingår bara husleveransen i priserna, men det kan variera. Att få ett totalpris kommer att bli svårt, eftersom ytterst få vågar ge ett fast pris på grundläggningen. Kostnaden för den kan springa iväg rejält jämfört med det som hustillverkarna anger som "standardgrund". Sedan tillkommer vanligtvis bygglov, målning av hus utvändigt, utvändiga trappor, trädgård mm.

Slutligen skulle jag vilja säga att det skiljer en del i grundkonstruktion mellan olika tillverkare, men det absolut viktigast för att du skall bli nöjd med slutresultatet beror på de hantverkare som arbetar med huset på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.