Jag har mycket svårt att tro att yta blir vattensjk om man planterar en björk. Hela vår tomt består av ganksa lerig jord och gräsmattan är frodig och fin, behåller fukt mycket bra, utom på den plats där vi har två björkar placerade. Där är det i princip alltid kruttort. Björkarna står i anslutning till den del av huset som har torpargrund sedan 25 år tillbaks(en utbyggnad). Det finns inte tillstymmelse till fuktangrepp/problem i torpargrunden. Jag har inga vetenskapliga belägg för hur det ligger till. Men det verkar dock inte skada att björkarna står i nära anslutning till huset och dricker bra med vatten.
 
Ja det låter märkligt att det skulle bli blötare i marken av att man pumpar upp vatten ur den.....! Under mina björkar på tomten är det väldigt torrt i marken, mycket torrare än på andra ställen på tomten.
 
MathiasS skrev:
Ja det låter märkligt att det skulle bli blötare i marken av att man pumpar upp vatten ur den.....! Under mina björkar på tomten är det väldigt torrt i marken, mycket torrare än på andra ställen på tomten.
Fast bara på sommaren antar jag. Nu när träden inte har löv dricker de i princip inget vatten heller.
 
Flyttade 8m höga tujor engång. 7 av 8 överlevde. Vattna mycket och under flera veckor. Bäst planteringstid är hösten.
 
HUR vattensjukt är det? Finns det risk att det blir stående vatten där på vintern? I så fall finns det risk att rötterna ruttnar innan de ens kan börja suga. I så fall skulle jag hellre göra planteringen nu genast och satsa på att stödvattna hela sommaren men framför allt på försommaren.

Hur tänkte du staga upp trädet? Behövs nog rejäla pålar så att det inte blåser kull vid första vindpust.

Eftersom detta är ett riskfyllt projekt skulle jag för säkerhets skull även plantera en liten 2-metersbjörk på platsen. När du ändå har grävaren igång.
 
Du skulle passat på att anlita maskinen som de använde för att flytta träd i Borlänge när gjorde i ordning det nya handelsområdet för IKEA.
Jo, det var något sådant jag tänkte mig. Jag har ju dessutom fördelen att inte ha en tidplan som är huggen i sten, så de kan ju göra det om de ändå har vägarna förbi.

Jag har mycket svårt att tro att yta blir vattensjk om man planterar en björk. Hela vår tomt består av ganksa lerig jord och gräsmattan är frodig och fin, behåller fukt mycket bra, utom på den plats där vi har två björkar placerade. Där är det i princip alltid kruttort.
Det är min erfarenhet också. Där björkarna står håller det sig torrt.

Fast bara på sommaren antar jag. Nu när träden inte har löv dricker de i princip inget vatten heller.
Å andra sidan så är det väl inte lika mycket vatten som rör sig i marken då heller?

HUR vattensjukt är det? Finns det risk att det blir stående vatten där på vintern?
Nej, ingen större risk, såvida det inte kommer århundradets översvämning.

Hur tänkte du staga upp trädet? Behövs nog rejäla pålar så att det inte blåser kull vid första vindpust.
Jag räknar med att de som flyttar träd vet sådant.
 
Fick svar från min kompis, inga prisuppgifter tyvärr då de jobbar kommunalt och har egna maskiner:

”Liten”…… mindre björkar typ meterhöga är ju inga problem att flytta men större….. går och går… det gör det säkert men jag kan inte tänka mig att det är billigt. Måste gräva en stor grop så att man får med sig en rejäl jordklump runt björkens rötter. Detta kräver en maskin, sen ska den flyttas från ett ställe till ett annat = lastbil, sen ska man gräva en rejäl grop på nya stället och lyfta ner trädet (med en maskin). Maskiner att hyra är ju inte speciellt billigt, vet inte vad timkostnad är på maskiner med förare. Ett sådant stor träd är heller inte billigt, vte inte ens om det finns att köpa en björk som är så pass stor.
 
Nja, i mitt fall så har jag trädet och transporten är från ett ställe på tomten till ett annat, kanske 150 m transportsträcka. Ingen kostnad för trädet, ingen lastbil behövs, bara maskinen som tar upp och sätter ner trädet, samt bemanning. Och, som sagt, jag är inte låst i någon tidplan, så de kan pressa in det när de har tid över mellan storjobb.

Ska dock kolla med mina kontakter på kommunen, kanske något går att arrangera mot avgift där.
 
Troberg skrev:
Nja, i mitt fall så har jag trädet och transporten är från ett ställe på tomten till ett annat, kanske 150 m transportsträcka. Ingen kostnad för trädet, ingen lastbil behövs, bara maskinen som tar upp och sätter ner trädet, samt bemanning. Och, som sagt, jag är inte låst i någon tidplan, så de kan pressa in det när de har tid över mellan storjobb.

Ska dock kolla med mina kontakter på kommunen, kanske något går att arrangera mot avgift där.
Hej! Jag är själv intresserad av att flytta ett träd, dock ett ganska stort träd och det skulle då flyttas cirka 15 m. Själva lyftandet tror jag inte bli så dyrt då vi idag fick en hyfsat stor lekstuga flyttad ett par mil för ett par tusen, utan frågan blir väl mer hur lätt det är och hur mycket jobb som man måste köpa in före lyftandet. Hur gick det för dig?
 
I slutänden så lade jag ner det projektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.