Hej - tänkte köpa ett litet elverk mest för att känna mig lite säkrare för strömavbrott . man borde kunna driva luftvärmepumpen med en liten maskin tycker jag .
Är det ngn som vet hur bra ( eller dåliga ) de kinamaskiner som säljs billigt just nu ? tex på www.onzza.se eller tom på Coop numera ...
 
En luftvärmepump drar som mest ca 2000 watt så ett elverk på 10A borde räcka.
Men sen är det ju hur känslig elektroniken är i pumpen??? Tror inte det är att rekomendera.

Mvh Tobbe
 
Jag har ett elverk, 3-fas 7.5 kWh  http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/huven106.jpg

men tyckte jag skulle ha ett lite mindre också, och ansåg jag gjorde ett klipp när Jula sålde sina för 2.695:- = samma som det Du visar för 1.400:- >:( >:( så du kan knappast bli lurad till de pengarna. Elverket går mycket fint och tyst.

O`key 1.490 då + moms+frakt
 
Ok Selle79 - hur men varför menar Du att elektroniken skulle ta skada ?! Är strömmen av " dålig kvalitet" ??

Staurnus2: - det blir ju i slutändan ungefär det du gett för den - fast Coop tar 2295:- iofs just nu för dem ...

Inga fler som köpt och kört dessa billiga elverk ?!
 
På jobbet har vi prövat att driva elektronisk utrustning med elverk när strömmen har varit nedstängd men det elverket vi fick hyra av kommunen höll inte måtet på kvalitén på energin den gav.Finns olika typer av elverk. De som ger en jämn och fin sinuskruva som det skall vara ur ett vanligt vägguttag och de som ger en "fyrkantig" sinuskurva. Våra masikner på jobbet gillade inte den fyrkantiga sinus kruva så blev att stänga ned allting. Kan tilläggas att det som skulle drivas gick genom UPS:er så det var de som sa ifrån att kvalitén på strömmen var för dålig.

// Snozzi
 
I startögonblicket blir det stora spänningsfall och frekvensen ändras ju oxå en kort stund
Värmepumpen är ju byggda för 50 Hz, när pumpen startar sjunker varvtalet och frekvensen till kanske 30 Hz för en sekund på elverket innan det hinner kompensera och det är de som tar knäcken på elektroniken.
En borrmaskin eller vinkelslip spelar ingen roll men känslig elektronik är ej att rekomendera på små elverk
 
Det kan vara riktigt att strömmen blir svajig, men det har mindre betydelse för elverktyg, som jag använder mina elverk till. Men man kan undra hur det går med känslig elektronik för de som bor lite "avsides", för det förekommer även där att det blir svängningar elleveranserna.
 
saturnus2 skrev:
Det kan vara riktigt att strömmen blir svajig, men det har mindre betydelse för elverktyg, som jag använder mina elverk till. Men man kan undra hur det går med känslig elektronik för de som bor lite "avsides", för det förekommer även där att det blir svängningar elleveranserna.

Svängningar blir det aldrig 50Hz blir 50Hz men späningsfall blir det men så länge den inte blir under 205 volt så anser Elverket där jag bor i alla fall att det är OK.

Mvh Tobbe
 
Ursäkta min okunnighet i ämnet, (jag borde veta bättre, farsan hade en större elfirma)
men för en del år sedan bodde jag granne med en industri, och när cirkulationspumpar och andra strömslukande motorer startade därinne, då blev det näst intill svart i kåkarna runt om ;D, och det berodde nog även på för klena ledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.