Hej.

Jag har sökt men inte hittat. Finns det små, väldigt små vattenmantlade pelletskaminer med dygnsförråd för pellets?

Jag tänker mig som komplement till ett värmepump/solpanel system under årets kalla månader (Stockholmsområdet) men som man fortfarande inte behöver övervaka hela tiden. Jag vill så klart ha den tempstyrd så att jag kan ställa in när den skall stödja på (e g. precis innan elpatronen är tänkt att kicka in)
 
Finns flera olika. Hur många kW avser du? Det finns ju de som kan puttra på från ett par kW men lägre effekt än så går nog inte att få.

Själv tittar jag just nu på en Twist 80/20 för den verkar kunna tugga på ganska länge utan tillsyn.
 
hmm. Ja något sådant skulle ju göra jobbet, men åt helvete för överprisat (ursäkta språket) men 50600:- är faktiskt ganska sjukt... För mig behöver det inte vara något glas då den skall stå inne i pannrummet och inte ha någon som helst mysfaktor. Det skulle kunna vara en liten pelletsbrännare med vattenmantlad förbränningskammare, mer eller mindre. 100%-funktion alltså.

Helst skulle jag vilja koppla den mot ett styrsystem som känner av ifall luftvattenpumpen eller solpanelerna inte levererar över en viss temp så skall den tända och värma acktanken innan elpatronen måste kicka in.
 
Okej, då tror jag inte man kallar det för kamin. :)
 
Nej Kanske inte,
 
Intressant jag är inne på samma idé som dig Thiger. Jag har tittat lite på ved bara. Men jag skall kolla runt efter pellets också - återkommer. Dock när jag tittade lite på det sist tyckte jag att det var på tok för dyrt. Hur stor är kåken som du skall stödvärma?
 
Ahh, va roligt. Då är vi iaf två som letar. Mitt hus är 108+ lika stor källare (öppnat med vanlig villatrapp ner). Vattenburna radiatorer överallt. Ditt då?
 
Uppvärmd yta är det drygt 280. Delar av ytan skulle jag nog kunna övergå till att köra konvektorer som det beskrivs ibland.
 
Ok. Ja för oss blir det totalt 210. Låter inte konvektorer en hel del?
 
Jo men det är ju inte för matsalen precis ... :)

Men jag skall titta runt och återkomma.
 
Verkar intressant dock är jag lite skeptisk till sol måste jag säga. Jag har inte tillräckligt bra solläge. På mitt sommarhus har jag det men inte på mitt året runt boende. Jag är lite inne på att sätta in en vattenmantlad kamin och elda i den för att värma delar av huset.
 
Ok. Vi har platt tak och fritt solläge i söder så en solpanel passar oss ypperligt. Jag kan trimma in den precis som jag vill ha den (eller som den skall stå för bäst verkningsgrad) Dessutom har jag redan panelen så det är ingen extra inköpskostnad på den.

Frågan är bara om Stockbros lösning är "för mycket" pelletspanna och således är sämre lämpad för en Luft/Vatten/Solpanel lösning med bara stöd från pellets när det är som kallast!?

Jag hittade även denna mini laddpanna som kanske skulle kunna vara ett alternativ. http://www.framtidsenergi.se/visa_produkt.asp?id=42&t=MiniQ+20kW

Mvh
Thiegr
 
Ulma har åxå en nätt laddpanna
 
Jag har en ULMA 2000-laddpanna den är inte så jätte stor... visst den klarar väl som max 20kw eller nått i den stilen. Ja man måste ha ett föråd för pellets men har du ett pannrum så är det väl inget problem??
Annars så är den vattenmantlad och så har den automatsotning.. (om du köper den biten) så den puttrar på. Jag hade lite problem i våras men då visade det sig att det var kompressorn som lagt av så automatsotningen funkade inte. Annars tycker jag den putrar på fint. Nu har jag inget jätteföråd ännu
så jag får väl i ca 15 säckar, jag brukar fylla i 6 säckar/ vecka för man bör väl kolla pannan en gång i veckan i alla fall.. Automatsotningen funkar ju för brännaren resten av pannan får man sköta för hand och Ulma pannan är lättsotad.. Visst det kan säker vara sånt som kan vara bättre men i det hela så är jag väldigt nöjd med både panna/brännare och bemötande från Ulma när man behöver ringa dit.. MiniQ är väl från polen eller nått men det var den jag tittade på först innan jag tillsist valde Ulma.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.