Idag har jag varit i Köpenhamn och sprungit Eremitageloppet. (13,3 km i en park, 19 000 löpare.) På vägen hem såg jag en familj som hade en häst på garageuppfarten.

När jag berättade det för min kompis berättade han att han kände till en som har en gris i trädgården mitt i villaområdet.

Har ni några exotiska djur i trädgården?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1349615156.683742.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1349615241.733546.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Är det bara "tama" djur du tänker på?

Jag såg en gröngöling (hackspett) i träden och på marken letandes efter mat på vår tomt i förrgår.
Det gladde mig, jag har aldrig sett den fågeln IRL förut.
 
Tama eller vilda. Det spelar ingen roll. :)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
En bäver bor i ån, en utter har en stig över tomten, ett hägerpar har bosatt sig vid tomtgränsen. Ett ändpar gick upp från ån till huset varje morgon och tittade om det fanns någon mat att få. :)
 
ullet
Vi har en igelkott som bor i komposthögen - trevligt sällskap!
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Nu skall vi se, inget exotiskt direkt.
Men några fridlysta arter.

Här finns regelbundet (så gott som dagligen) rådjur, hare, huggorm, ödla (vet ej vilken art), diverse groddjur, enstaka älgar, någon gång en kopparorm.

Hönsen räknas väl inte?

PS Just det, igelkotten som bor i ett stenröse. Har bara sett en än så länge.
 
Redigerat:
Paddor (katterna äter inte dom)
Grodor (katterna äter inte dom)
Inga kaniner (katterna äter dom)
Inga möss eller råttor (katterna dödar dom)
Massor med fina småfåglar (katterna hinner inte med alla)
Havs- och Kungsörnar (skulle nog ta katterna om dom var tillräckligt hungriga)
En och annan förrymd ko.
 
Inga mullvadar för tillfället elektroniska mullvadsfällan gör sitt jobb
 
En liten rådjursfamilj, en get med två kid brukar komma förbi med jämna mellanrum. Däremellan kommer en liten räv förbi...
 
Förutom de vanliga bestarna, möss, grannens katt och så hittade vi detta bredvid studsmattan.
bajs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var på landstället vid Norrtälje och vi funderar på om detta skulle kunna vara björnbajs. Någon som vet ?
 
Kan vara björnbajs... ser ut som det iallafall.
 
Hmm... det är väl knappt lönt att komma med "ekorre" nu. Fast kul att titta på är hen i alla fall.
 
Brukar ha besök av några fladdermöss. Rätt trevliga att se när de jagar i skymningen.
Lite extra roliga att de kommer ifrån kyrkogården som gränsar till tomten.
 
Grodor i dammen, tyvärr är dom gaphalsarna fridlysta.
 
Hemmakatten
Jag toppar alla inlägg med att berätta att vi har varg som gått på tomten (eller snarare på isen (vårt vatten) vid vår brygga. Har dessutom sett varg vid ytterligare tre tillfällen. Vi bor (tyvärr) mitt i det så kallade "Riala-reviret" i Roslagen. Numera har vi våra hundar i koppel på promenader då flera hundar blivit dödade av varg

Förutom varg så har vi björn som strövar förbi (såg ut som björnbajs på bilden ovan), rävar, grävlingar, lodjur, mink (tyvärr), vildsvin (ännu mera tyvärr, har dock aldrig sett något vildsvin), havsörn, sångsvan, storlom, häger och ett antal fågelarter till. En kungsfiskare en gång (extremt ovanlig men fångad på foto). Ålg, rådjur i mängd (vargföda) och massor med fästingar som haft rådjuren som värddjur (ett rådjur kan bära på 2000 fästingar). Ekorrar som våra hundar älskar att hålla koll på. Huggorm och snok o kopparorm. Aborre, gädda, kräftor i sjön. Har tyvärr inte sett någon igelkott.

Låter som värsta djurparken och kanske det är det. Hade aldrig kunnat föreställa mig ett sådant rovdjurstillhåll bara 5 mil norr om Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.