Det finns säkert en massa gamla trådar om det här ämnet, men jag tar mig friheten att starta en ny tråd - så att aktuell info kommer med.

Vi vill ha en maskin som klarar av att själv hitta runt i bostaden, dvs gå från rum till rum, och sedan tillbaka till laddaren. Helst ska allt gå helt automatiskt, dvs utan att man ska behöva förbereda med magnetband och lighthouses eller liknande i onödan. Maskinen ska helst inte ramla ner för trappan heller.

Vi har få mattor (inga med fransar). Däremot en hel del sladdar på golvet på sina ställen (t.ex. vid datorer) - det är ok att maskinen inte klarar av att dammsuga sladdhärvor, men den ska inte fastna ovanpå utan hitta därifrån.

Någon som har tips, varningar eller råd? Något mer man bör fundera på?
 
Vi har haft en Neato XV-15 i ca en månad och vi är väldigt nöjda.

Den gör ett väldigt bra jobb och klarar allt du frågar efter, så jag skriver bara vad den inte klarar.

Trösklar över 15mm, det dumma är att den försöker köra upp fast tröskeln är lite högre och riskerar att fastna.

Vi har en fåtölj med med ca 18 mm medar som den har problem med, problemet är att den inte ger sig
i första taget utan ska bestämt städa just där även när det inte går så bra.

Hörnen är den inte så noga med, men vi kör den 2ggr i veckan och har nog aldrig haft så lite damm som nu
 
janwide
Samsung NaviBot (silver) går bort med dina krav. Funkar bra men kräver att man förbereder rummen genom att plocka ganska rent på golven. Vi ser dock detta som en fördel eftersom plockandet annars inte skulle bli av ;o)
Det händer också ibland att den tappar kollen och "kör i cirklar" vilket är mindre lyckat.
 
Tack för svaren. Neato låter intressant!
 
Har också en Neato Xv15 sedan ett år och är extremt nöjd.
Var lite jobb med att robotsäkra hemmet, typ sätta lite kablar i kabellister och sätta ut msagnetlister på medarna på sängen. Men efter det var gjort funkar det hur bra som helst, blir fortf förvånad över mängden damm den hittar och inser hur dammigt det var förr :)
Har ställt den på timer, så det alltid är dammsuget när man kommer hem från jobbet...
 
Vi har också en Neato. Den fungerar som den ska. Innan vi satte magnetlister på medarna till sängen så fastnade den där.

Som redan sagts så tar den inte de sista centimetrarna mot lister och hörn och ersätter inte fullt ut en riktig dammsugare men är ändå väl värd pengarna.
 
Jag kan rekommendera Samsung VCR8855L3B som jag tycker är en av de mest prisvärda på marknaden tillsammans med Indream 9700 XR som är en intressant uppstickare.
 
Jag har ingen själv, men efter vad jag läst så skulle jag välja Neato. Antingen XV-15 eller den nya versionen (kommer inte ihåg modellbeteckningen, men den nya modellen ska ha ännu starkare sug, bättre borste och filter). Neato har en "laserradar" som skannar av rummet och bygger upp en karta över bostaden. Först dammsuger den runt rummets kanter och därefter kör den öppen golvyta i raka linjer. Ser den en dörröppning till ett nytt rum så kommer den ihåg det och vandrar dit när den är klar med rummet den håller på med. Tar batteriet slut återvänder den till laddstationen och fyller på för att sedan återvända till där den var och återuppta arbetet.

Neaton skall också ha kraftigare sug än konkurrenterna (dock högre ljudnivå, men tanken är ju att man skall schemalägga den till att köra en runda varje dag när man är på jobbet)

Roomba, som är marknadsledande, har inte samma intelligens utan studsar mest runt på måfå i rummet. Ljusfyrar sägs behövas för att få den att effektivt städa flera rum.

Samsung Navibot bygger visserligen också upp en karta som Neato, men många recensenter verkar missnöjda med själva städresultatet och hur väl den dammsuger runt t.ex. bordsben och liknande.

Jag tror de flesta dammsugarrobotar idag har en sensor som hindrar den från att ramla nerför trappor (alltså utan magnetband/ljusfyr)
 
Årets julklapp här hemma kommer troligen bli en Neato XV-25!
 
Är också husse till en XV-15 sedan en dryg månad och är imponerad över intelligensen och effektiviteten och även framkomligheten hos den. Den navigerar sig skickligt fram överallt, runt eller över alla hinder, från rum till rum, utan problem. Kommer ihåg var den varit och missar inte en fläck som den kommer åt. Mycket imponerande maskin! Men även solen har sina fläckar och till XV-15s nackdelar hör främst (o)ljudet! Den är mer en dammsugare än konkurrenterna med högre sugförmåga och att det är en dammsugare hörs verkligen, den låter som ett flygplan när den sätter igång. Går inte att använda den medan man sover eller i samma rum som man tittar på TV. Hos oss är det inget problem då den är schemalagd att dammsuga dagtid när ingen är hemma. Till övriga nackdelar kan vara att den saknar sidoborste. Detta uppvägs till en del av den bättre sugförmågan som gör det till ett ganska litet problem, men den lämnar ändå oftast en cm längs väggen och mer i hörn. Men totalt är den mycket imponerande och självgående, nackdelarna känns små jämfört med fördelarna men man ska ändå vara medveten om dem, och då framförallt ljudet.
 
Hej!
Hur känslig är neaton för höjdhinder? Den är väl själv ca 11 cm hög, men var går gränsen för vad den åker under? (tänker att lasermätaren inte är helt rak tex). Dvs, vad behöver man ha för marginaler?
 
Min kör under allt den kommer under rent fysiskt. Själva "laserhuset", det runda "tornet" som sitter baktill, är den högsta punkten och när det gäller en byrå som står i hallen som vars undre höjd är mitt emellan höjden på resten av maskinen och högsta punkten så kör den under så långt den kommer tills laserhuset tar i, så den dammsuger ca 20 cm in under. Köksskåpen som är någon halvcentimeter högre undertill kör den under helt.
 
  • Gilla
dow
  • Laddar…
Jag köpte XV-15 hos inWarehouse för 3990:-, de har den för det priset till och från, senast i helgen såg jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.