Jag är med på en budgivning på ett hus (som man kanske läst i en annan tråd :)) och jag tycker en viss sak är märklig och jag behöver komma till lite insikt om jag bara är nojjig eller om det kan finnas en anledning till hur försäljningen sköts. Vill inte fråga mäklaren då jag inte vet om han skulle tala sanning.

Budgivningen påbörjades för en vecka sedan och det har stått mellan mig och en till budgivare. På denna tid har aldrig annonsen uppdaterats med att budgivning pågår på hemnet och jag kan inte förstå varför. I säljsyfte tycker jag att det borde vara en fördel ju fler som vet att det rör på sig. Mäklarfirman är en av dom större och jag vet att jag sett att dom skrivit ut sånt i andra annonser. Kan det vara nåt skumt med detta? Nåt som jag borde kolla upp på nåt sätt?

Sen nästa grej.... Nu efter dessa budgivningsdagar så har mäklaren plockat bort annonsen då han tycker det står mellan mig och den andra och "inte vill ha fler inblandade". Är det jobbigt om det fler intressenter dyker upp och höjer budet eller hur ska man tolka det?
 
Eller budar du mot en bulvan :thumbdown:. Det är väl sådana funderingar som dyker upp i huvudet. Jag förstår att du funderar. Är det sug efter hus i området eller är de svårsålda ?
Att inte uppdatera annons kan väl vara lathet/glömska.
Att ta bort annonsen i förtid känns konstigt. Vet inte vad de kan tjäna på det, så det kanske också är lathet... att slippa flera bjudare :).
Det här inlägget hjälpte nog inget.
 
largab skrev:
Eller budar du mot en bulvan :thumbdown:. Det är väl sådana funderingar som dyker upp i huvudet. Jag förstår att du funderar. Är det sug efter hus i området eller är de svårsålda ?
Området är hyggligt poppis och vissa objekt går på några dagar medan andra med lite omotiverade höga priser blir liggande lite längre. Vanligtvis ligger dom då ute nån månad utan prisändring eller så sänks priset lite och så försvinner dom tämligen omgående. Kan väl nämna att området ligger strax utanför Sthlm.
 
Jag tycker att du skall utgå från att det är en bulvan som du bjuder emot. Även om det inte är det så hjälper det dig att verkligen inte gå över vad du är villig att betala för bostaden. Jag själv har varit med i ett par budgivningar på hus strax utanför sthlm och min erfarenhet säger att det är mycket båg på just villamarknaden. Det är lockpriser som bara slösar allas tid, det är acceptpriser som ändå inte accepteras när dessa uppnås. Det är många villor som köpts, renoverats och läggs ut till oresonliga priser. Att det finns bulvaner med i budgivningar är nästan praxis i sthlmstrakten.

Mitt råd är att syna budet från andra budgivaren. Säg att du lägger dig i budgivningen. Och sen om du vill ha huset iaf, kontakta mäklaren efter några dagar/en vecka och säg att du ångrar dig och lägger ett nytt bud. Är det en bulvan som du bjudit emot som kommer denne att svettas när du lägger dig och förmodligen lägga ner sitt vinnande bud.
 
Hej

Är själv mäklare, hoppas jag kan bringa lite klarhet genom att berätta hur jag arbetar.
Jag använder inte heller budgivning pågår om buden understiger utgångspriset, vet inte hur det är i ditt fall men så gör vi iaf. Att tro att du budar mot en bulvan, mäklaren är skyldig att tillhandahålla en budgivningslista åt både köpare och säljare. Där framgår det mot vem du har budat, namn och telefonnummer. Ring upp och kontrollera, man får inte längre vara anonym i en budgivning, vissa undantag finns. Att agera genom att lägga sig i budgivningen och höra av sig en vecka senare, då är huset sålt om det var en riktig spekulant du bjöd mot....kanske trist om det är drömhuset.
Jag förstår dock inte varför mäklaren plockat huset från nätet, som säljare hade jag varit missnöjd då andra presumtiva spekulanter inte längre kan hitta huset. Bra för dig att inte fler kan bli inbjudna i budgivningen...
Trevlig helg på er!
 
olomar skrev:
Hej

Är själv mäklare, hoppas jag kan bringa lite klarhet genom att berätta hur jag arbetar.
Jag använder inte heller budgivning pågår om buden understiger utgångspriset, vet inte hur det är i ditt fall men så gör vi iaf. Att tro att du budar mot en bulvan, mäklaren är skyldig att tillhandahålla en budgivningslista åt både köpare och säljare. Där framgår det mot vem du har budat, namn och telefonnummer. Ring upp och kontrollera, man får inte längre vara anonym i en budgivning, vissa undantag finns. Att agera genom att lägga sig i budgivningen och höra av sig en vecka senare, då är huset sålt om det var en riktig spekulant du bjöd mot....kanske trist om det är drömhuset.
Jag förstår dock inte varför mäklaren plockat huset från nätet, som säljare hade jag varit missnöjd då andra presumtiva spekulanter inte längre kan hitta huset. Bra för dig att inte fler kan bli inbjudna i budgivningen...
Trevlig helg på er!
Förlåt, jag skulle varit tydligare. Med bulvander menar jag s.k. bidbuddies. Det är någon/några bekanta till säljaren som agerar spekulant på visningen. Detta sker helt utan mäklarens vetskap eller samtycke. Du som är mäklare borde känna till fenomenet.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Nanny Fine
Underlat skrev:
Jag tycker att du skall utgå från att det är en bulvan som du bjuder emot.
Det måste vara ganska jobbigt att alltid gå runt med inställningen att alla lurar dig hela tiden..... Själv tror jag folk om gott tills motsatsen (be)visats... Tror att vi blir blåsta lika ofta, du och jag, men jag tror också att jag är lyckligare mellan dessa tillfällen......
 
  • Gilla
gasolgrill och 4 till
  • Laddar…
Håller helt med ovanstående, dumt att vara naiv, men ännu jobbigare att gå runt o se konspirationer i alla sammanhang.

Jag tror absolut inte att det är vanligt med fejkade bud, däremot säkert mycket vanligt med budgivare som lägger bud samtidigt på två objekt eller bara budar utan att vara säkra på att de verkligen kommer att fullfölja köpet om budet vinner.

Men seriöst, "bidbuddies", och det skulle vara jättevanligt på villamarknaden i Sthlm? :rolleyes:

Man agerar ju idiotiskt som säljare då, riskerar bara att skrämma bort köpare, eller att få lägga ut huset på nytt vilket verkligen är en

/A
 
olomar skrev:
Hej

Är själv mäklare, hoppas jag kan bringa lite klarhet genom att berätta hur jag arbetar.
Jag använder inte heller budgivning pågår om buden understiger utgångspriset, vet inte hur det är i ditt fall men så gör vi iaf. Att tro att du budar mot en bulvan, mäklaren är skyldig att tillhandahålla en budgivningslista åt både köpare och säljare. Där framgår det mot vem du har budat, namn och telefonnummer. Ring upp och kontrollera, man får inte längre vara anonym i en budgivning, vissa undantag finns. Att agera genom att lägga sig i budgivningen och höra av sig en vecka senare, då är huset sålt om det var en riktig spekulant du bjöd mot....kanske trist om det är drömhuset.
Jag förstår dock inte varför mäklaren plockat huset från nätet, som säljare hade jag varit missnöjd då andra presumtiva spekulanter inte längre kan hitta huset. Bra för dig att inte fler kan bli inbjudna i budgivningen...
Trevlig helg på er!
Hur tusan kan man kontrollera en bulvan? Det är ju rätt enkelt för säljaren att be en vän lägga lite bud på låtsas - att som köpare kontrollera om personerna känner varandra kan vara desto svårare. Det behövs nog en mindre armé av privatdetektiver för att t.ex. luska ut att säljarens lumparpolares dotter var på samma fotbollsläger som bulvanens dotter 2003.
 
Handlar inte om att vara konspiratprisk, snarare realistiskt. Men det viktiga är ju att man själv vet vad man är beredd att betala. Bidbuddies spelar då ingen roll.
 
Sailfast skrev:
Hur tusan kan man kontrollera en bulvan? Det är ju rätt enkelt för säljaren att be en vän lägga lite bud på låtsas - att som köpare kontrollera om personerna känner varandra kan vara desto svårare. Det behövs nog en mindre armé av privatdetektiver för att t.ex. luska ut att säljarens lumparpolares dotter var på samma fotbollsläger som bulvanens dotter 2003.
man lägger högsta budet men sen " ångrar man sig" om mäklaren återkommer för att den med näst högst bud också hoppat så kan man ju vara rättså säker. Man kan ju också ha fel.
 
olomar skrev:
Hej

Är själv mäklare, hoppas jag kan bringa lite klarhet genom att berätta hur jag arbetar.
Jag använder inte heller budgivning pågår om buden understiger utgångspriset, vet inte hur det är i ditt fall men så gör vi iaf. Att tro att du budar mot en bulvan, mäklaren är skyldig att tillhandahålla en budgivningslista åt både köpare och säljare. Där framgår det mot vem du har budat, namn och telefonnummer. Ring upp och kontrollera, man får inte längre vara anonym i en budgivning, vissa undantag finns. Att agera genom att lägga sig i budgivningen och höra av sig en vecka senare, då är huset sålt om det var en riktig spekulant du bjöd mot....kanske trist om det är drömhuset.
Jag förstår dock inte varför mäklaren plockat huset från nätet, som säljare hade jag varit missnöjd då andra presumtiva spekulanter inte längre kan hitta huset. Bra för dig att inte fler kan bli inbjudna i budgivningen...
Trevlig helg på er!

Då har jag en fråga till dig.

Tänk dig följande scenario.
Ett objekt ligger ute för säg 2,2 miljoner och budgivningen börjar, det är 5 budgivare, jag är den ena och B är den andra för att nämna några.
När jag har bjudigt 1,5 Miljoner så är det bara jag och b kvar.
Det bjuds på och när jag lagt mitt bud på 1,8 så bjuder b 1,9 och objektet går till budgivare b.

Efter 2 veckor så blir det ingen affär med b (denna anledning kan vara vad som helst jag kan ju aldrig veta).
Självklart bestämmer du dig för att ringa andra spekulater för att se om intresse finns för att få objektet sålt.

När du ringer mig, vart ligger vi då i budgivningen och varför?
 
D
Tycker den frågan (#12) är lite konstig. Man är ju vid fastighetsköp inte bunden vid de bud man ger och om situationen uppstår så får du väl själv avgöra på vilken nivå du anser att du står?
 
Får väl motvilligt erkänna att jag som helt vanlig knegare la "fake" bud på en polares bostadsrätt för 10-15 år sedan. Tror inte att jag var ensam... :)

Så det är troligtvis varken ett nytt eller ovanligt beteende. Dock var man ju anonym på den tiden.

(Går och ställer mig i skamvrån en liten stund)
 
D
zenobia skrev:
la "fake" bud på en polares bostadsrätt för 10-15 år sedan. Tror inte att jag var ensam... :)
Så din polare hade fler som la fake bud och tävlade med varandra? ;)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.