ricebridge skrev:
Finns väl inga begränsningar för användningsområdet?! Lagen säger bara att man får bygga upp till 15 kvm golvyta / max 3 m till nock, fristående och minst 4 m från tomtgräns. Vad man ska/får ha bygget till framgår inte.
Jag tror att du har rätt och att jag får ändra min uppfattning.

Så här står det om förarbetena till lagen:
Hur får friggeboden användas?
I förarbetena till lagen finns inte angivet vad man får använda friggeboden
till. I litteraturen anges uthus, garage, förråd, trädgårdsväxthus, gäststuga,
bastu och båthus som exempel. Även andra användningssätt är
möjliga. Boden ska vara ett komplement till bostadshuset.
Något hinder mot att installera el i friggeboden finns inte. Plan- och bygglagen
anger inte något om detta.
Så jag tror att i början av friggebodens saga var man mer restriktiv med användningen, ungefär som man är med sjöbodar fortfarande.
Som det står ovan, "Boden ska vara ett komplement till bostadshuset."
Dvs inte en egentlig bostad.

Men man verkar ha släppt på reglerna.
Var kanske omöjligt att se till att de efterlevdes ändå (y)

En eloge till Berit Friggebo!

En av de få politiker som har blivit odödlig redan under sin livstid (y) (y) (y)
 
Nu är jag ingen värme eller vvs expert, men jag kan bara tala gäntemot mina egna erfarenheter småutrymme och element.

10 kvm är ett så litet utrymme så det tar ingen tid att värma upp, ställ ett element under fönstret eller montera det på väggen.

Vrid ned det när han går och när han är tillbaka skruva det upp, är boden isolerad så värms det snabbt upp det finns säkert anna elektronik som bidrar till värme under den tiden tv, dator lampa stereo, m.m.
 
Den lilla skvätt olja som är i ett oljefyllt element spelar knappt nån roll i det här sammanhanget. Den jämnar ut temperaturen lite, men fördröjningen i uppvärmning handlar om minuter.

Ang. verkningsgrad så måste elradiatorer varar en av de få saker som har en 100% verkningsgrad. Skulle det på något sätt bli en förlust så omvandlas även den till värme i slutändan.
 
Ska man spara ström så är kolfiber det nya!:rolleyes:
 
  • uploadfromtaptalk1349505248131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ricebridge skrev:
Effektförluster! Gäller all energiomvandling i olika hög grad.
Dumheter. Vad skulle det finnas för energiomvandling i en oljefylld radiator menar du?

Alla el-element har exakt samma verkningsgrad nämligen 100%. Punkt. Slut.

TS: Den enda skillnaden mellan oljefyllda och icke oljefyllda element är komforten. Oljefyllda är bättre i det avseendet eftersom dom inte blir så varma och inte luktar bränt damm om dom inte använts på ett tag.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Ska ni inte tagga ner lite i mobbningen mot Ricebridge. Visst var hans inlägg synnerligen konstiga och säkerligen har han lagt hela natten på att studera högstadiefysik så låt oss lämna detta.

När det gäller radiatorerna så kan inte jag påstå att jag upplever dom oljefyllda som svalare och jag förstår inte heller varför dom skulle vara det så länge vi jämför samma storlek på dom.
 
AXS
Luktar bränt och är varma gäller element från 70-talet.

Köp valfritt, men se till att det har elektronisk termostat.
Själv skulle jag köpt utan olja men med fläkt.
 
zeus_axel skrev:
Själv skulle jag köpt utan olja men med fläkt.
Stör inte det om man ska sova där? Fast fläkten kanske normalt går att reglera separat?
 
Jag har fått för mig (rätt eller fel?) att man felaktigt säger att oljefyllda radiatorer har bättre effektivitet pga att värmen blir något jämnare runt om.
I extremfallet: ett gammalt element sitter under ett dåligt isolerat fönster med kallras, elementet eldar på som sjutton pga att termostaten kyls av kallraset.
Elementet värmer då upp ytterväggen bakom ganska mycket, vilket leder till större förluster.

Jämfört med ett nytt oljefyllt som kanske inte värmer väggen lika mycket.

Tänker jag fel?

Hur som helst så blir ju inte elementets verkningsgrad annorlunda.

skickat från en telefon nära mig.
 
Man skall inte köpa de billigaste varianterna av el-element.
Det finns modeller med s.k. konvektor.
Det är en veckad plåt som är svetsad på baksidan av elementet,
som skapar vertikala luftkanaler.
Det gör att mer av värmen avges som konvention, dvs luftströmning,
i stället för strålning.
Sålunda värms inte väggen bakom elementet lika mycket, och elementet kan sägas vara "effektivare".
 
Redigerat:
Oljeelement (y) det luktar inte bränt när det varit oanvänt,och har vad jag förstår ett minimum av brandrisk
båda avger 100% av tillförd effekt
 
Hemmakatten
En viktig sak att tänka på, oavsett vilken typ av el-element man änvänder, är att elementet inte blir så varmt att man upplever att man bränner sig. Med tanke på hur liten friggeboden är så vill man förmodligen kunna möblera ganska nära elementet. Och tonäringar brukar vara ganska bra på att slänga kläder och annat på golvet, som då kan hamna nära elementet.
 
Min egen erfarenhet av oljefyllda element är att de ger en jämnare värme och inte blir lika varma. Har legat ute i bodar i jobbet och de har varit runt 12-15 kvm. Där bodarna haft rena plåtelement så har temperaturen ofta pendlat 2-6 grader vilket ibland har gjort det svårt att sova, kan även tillägga att vissa bimetalltermostater klickar rejält högt i en tyst miljö.
Där det suttit oljefyllda diton har boden hållit en jämn och fin temperatur, slår kanske på en halv till en grad. Även om det suttit bimetalltermostat på dessa har de varit betydligt tystare.
Energimässigt är det troligtvis minimal skillnad, ett oljefylld lagrar värmeenergin lite längre och lite längre tid att värma upp, men komfortmässigt tycker jag det är värt det.
Oavsett modell ni väljer bör ni räkna på värmebehovet så ni köper ett element med tillräcklig effekt.
Väljer man ett för litet element så går det nästan konstant och blir då ofta riktigt hett, även vissa oljemodeller blir otäckt varma. Vissa tillverkare uppger maxtemp på elementet vilket kan vara bra att veta med tanke på brandrisken som tidigare inlägg tipsat om.
 
Har båda sorterna med elektronisk termostat i fritidshuset varav en byggnad är på 16m2.
Tre nya, ej oljefyllda, sattes in i våras och de luktade brännt vid första uppstarten sedan helt lukfritt.
De var avstängda över sommaren och vid uppstart nu i höst luktfritt.
Du kan välja det som passar bäst, men välj med elektronisk termostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.