Har nu läst en gammal tråd på 18 sidor där folk nästan bankar skiten ur varandra ;-) och diskuterar Leca eller lättbetong - intressant och god läsning, än om man kanske inte är så mycket klokare efter att läst det hela :)

Funderar på om några av dom problemen som man diskuterade då har ändrats i dag? Världen går ju vidare och kanske det har skett en utveckling?

Jag ska bygga och måste i loppet av två veckor nu bestämma vad jag ska välja - Leca eller Lättb. Så jag hör gärna vad ni som diskuterade den gången, och nya, har att säga om ämnet.

Och... i Tyskland finns ett system man i 40 år har byggt med som heter MAGU - cell på båda sidor och betong i mitten. Det första huset står den dag i dag - som ett praktexemplar - och även den tekniken har utvecklats vidare och är i dag systemet för många som bygger passiv hus. Det ska inte jag, men ändå. Detta system finns i dag över stort sett hela världen - också klimat som är sämre en vårt, och i Danmark så bygger man numera mycket med detta och det har ett u-värde på ca 0,1

Ja, jag värderar detta också - det är billig, det isolerar som bara helvete och man bygger en våning på kanske 5 dagar...

Men, jag är också mycket för dom andra alternativen... Så nu har jag väl kanske satt i gång enda en 18 sidors diskusjon, men oavsett, jag är i behov av kvalificerad hjälp... och litar på att ni kan hjälpa mig göra ett bra val - vad är det bästa i dag - några år senare?

Om någon funderar på vad det tredje systemet är - www.isobyg.dk som säljer www.magu.de
 
Mig veterligen byggs det mycket EPS-betong-EPS hus i Sverige också. Thermomur från svenska dorocell är ett system, bewi (norskt) ett annat. Bewi-systemet säljs för övrigt på byggmax
 
Ja, men Bewi har, så som jag kan se det, sina begränsningar i sin höj og längd på byggblocken, samt att man inte kan bygga över 2,5 m höjd. Enligt rykten så var Bewi på besök hos Magu för några år sedan för att börja producera på licens, som man gör i Australien, men Norrmännen började plötsligen producera sin egen lösning... dom producerade, och producerar fortfarande, fiskkassar, och lösningen är extremt begränsad i förhållande till Magu. Och jag är ingen norsk hatade . jag är själv norrman och affärsman - fan, vad jag hatar folk som själar andras idéer :) Mig bekant så är det Magu som har kommit längst på det här området, men kanske man ändå ska välja leca typ produkt eller lättbetong?
 
Jag såg på tv (tror det var Grand Designs) när de byggde ett sådant hus fast det var någon annan leverantör troligen eftersom blocken såg ut som äldre betonghålsten, sådana med två stora hål i, så det var bara att sätta ihop hela väggen som lego för att sedan fylla betong i hela rasket på en gång. De tyckte iaf hela grejen var otroligt bra och de hade gjort hemläxan på det här. Det var ju iofs i UK så de har ju ett annat klimat... Själv har jag byggt källare och krypgrundsmur i leca men det kanske hade blivit annat om jag vetat om det här systemet då.
Vet inte om det här inlägget hjälpte något egentligen, men men... :surprised:
 
Jo, det hjälper :) Visar att fler tänker på vilka alternativ som finns. Också grunden till att jag ser mig omkring - tänker att den enorma utveckling som sker på alla andra områden så funderar jag på vad som sker på byggfronten. Mycket möjlig det som redan finns är det bästa, och att jag kommer att bygga "traditionellt", men ingen grund till att inte se nya metoder. Det känns som om det är en viss "tröghet" för nytt inom byggbranchen - gammalt och provat = bra, men om man ser på färdighus producenterna i dag så är det nästan ingen som bygger i närleken av passiv och få som bygger riktig lågenergi - på grund av att deras fabriker inte kan hantera detta - vilket är like med att vi alla får hus som är långt under den standard som vi egentligen borde kunna få...
 
sapph skrev:
Och... i Tyskland finns ett system man i 40 år har byggt med som heter MAGU - cell på båda sidor och betong i mitten.
Alla handelsnamn, oavsett det heter MAGU, Bewi, Dorocell Thermomur, bygger på samma princip med skalblock av cellplast (EPS) som sedan fylls med betong. Samma typ av block kan man få tag på i stort sett alla EU-länder, fast från någon lokal producent. Vem som var först med ideen? Vet ej.

Jag tror att de flesta har varit ense i diskussioner rörande EPS-block att cellplast på insidan skapade problem med infästningar, och framför allt att man gick miste om stommens värmelagrningsförmåga. Efter gjutningen måste man klä in alla innerväggar med skivmaterial, förslagsvis gips, för att ha en yta att måla på. Personligen föredrar jag putsade innerväggar i ett stenhus. Under byggskedet kan vinden ställa till det, och man får tejpa och regla de lätta EPS-blocken för att de inte ska blåsa bort. Något annorlunda i praktiken jämfört reklamen. Oroligt under gjutningen? Ja, här får man verkligen se upp med både sättmått, ballast och gjuthastighet.

Ur isoleringsperspektivet är det inget hokus pokus, utan en kompromiss mellan hållfasthet och isoleringsvärde. Man kan ha en homogen vägg av ett material som isolerar tillräckligt väl vid en acceptabel tjocklek, eller så får man ta till sandwich-metoden med två eller tre lager.

Lättbetong eller leca, är nog uttjatat ämne vid det här laget :)
Räkna först på kostnader, och vikta sedan samman, ekonomi, produktens egenskaper, och möjligheter att genomföra projektet med valda komponenter.
 
Gäller även att få tag i lämplig byggfirma när man valt byggsätt, inte alla firmor som är intresserade av andra byggsätt än det de själva jobbar med.

När jag pratat med ett flertal markfirmor angående källarlösningar så har alla kört på Thermomur och är ganska ointresserade av att köra något annat då det är så bekvämt med lätta block.

Att de kör med just thermomur verkar vara då dorocell ger en smidig helhetslösning och kan leverera allt material till plattan (cellplast, armering, golvvärme), sen väggarna med thermomur och armering, sen då det behövs även leverera allt material till gjutna mellanbjälklag (peva45 samverkansplåtar, armering och golvvärme), och alt det inkl konstruktionsritningar. Blir väldigt enkelt för dem att bara ha att göra med en leverantör som levererar allt.

Själv ogillar jag att ha betongen i mitten och isoleringen utanpå betongen, känns fel att ha EPS på insidan, sen undrar man vad som händer så småningom om 30-40 år med de ingjutna plastbitarna som träskivorna skruvas i, plast brukar bli sprödare med åren...

själv är jag mest för att bygga med prefab element där det är möjligt att få lagom stora element (optimalt att alla element är typ 3x7m), eller bygga med lammiblock där det är små väggar då det är liknande princip som med frigolitblocken men det är betog på insidan och utsidan. Dock är markfirmorna som jobbar med lätta thermomur-block extremt osugna på att jobba med block som väger 25kg/st, men det finns en hel folk från öst som inte har problem med tunga block men då gäller det att få tag i rätt folk då kvalitén varierar en hel del och det är svårt att veta vilka som är bra
 
Hej!
Är i ungefär samma sits som Sapph - vi behöver bygga till, och har för tillfället fastnat för Finjas Ergotherm 400. De har rätt så detaljerade arbetsanvisningar (och svarar tålmodigt på frågorna jag ställt), inklusive en typritning som åtminstone jag har haft stor nytta av. I frågan om Leca/lättklinker versus lättbetong verkar L/l vara mer robust mot fuktpåverkan; men det kanske bara beror på att jag inte hunnit sätta mig in i frågan ordentligt.

En del rekommenderar massiva block/vägger plus yttre isolering tills rätt u-värde uppnås. Räkna med att väggen då blir åtminstone en halvmeter tjock, om du vill ned mot ett u-värde på 0,1.

Oavsett om man väljer det ena eller det andra, så är putsen tydligen rätt så avgörande. Med tanke på hur svårt det verkar att få putsen rätt alternativt hitta någon som kan, så har jag börjat fundera på fibercementskivor istället (t.ex. Ivarit). I vårt fall skulle det dessutom innebära att tillbygnaden kommer att ha en fasadbeklädning som liknar det gamla LB-huset som vi skall bygga till. Men det kanske måste vara puts?
 
Hatt skrev:
Oavsett om man väljer det ena eller det andra, så är putsen tydligen rätt så avgörande. Med tanke på hur svårt det verkar att få putsen rätt alternativt hitta någon som kan, så har jag börjat fundera på fibercementskivor istället (t.ex. Ivarit). I vårt fall skulle det dessutom innebära att tillbygnaden kommer att ha en fasadbeklädning som liknar det gamla LB-huset som vi skall bygga till. Men det kanske måste vara puts?
På vilket sätt avgörande? Det handlar mycket om smak och tycke. Bestämmer man sig för puts bör det vara tunnputs på tilläggsisolering (cellplast/minealull) eller tjockputs, ifall man putsar direkt på block.
Ja då, klåpare finns det gott om, men nog finns det firmor som kan sin sak.
 
Det värkar som att det lutar åt Finja/Leca typ lösning. Då detta är ett suterränghus frågade en av dom som lämnar offert på grundarbeten om jag är intresserad i att dom också murar väggen i bakkant för en byggare kommer och gör det resterande av stommen. Är det några fördelar i detta eller kan det bli vårt att skilja på vem som ansvarar för vad?
 
Snart klar med mitt hus som jag byggt med dorocell thermomur. Om jag skulle bygga igen så skulle jag välja samma alternativ igen, dorocell har också varit väldigt hjälpsamma hela vägen från början till slut. insidan av väggarna har jag klätt med osb först sedan gips.
 
Hej, tack för inlägg - intressant. Kan du berätta lite mer om varför du skulle välja samma en gång till? Har du byggt själv? Hur snabbt gick det och har du någon aning om ca. pris pr m2 på din vägg?
 
sapph skrev:
Hej, tack för inlägg - intressant. Kan du berätta lite mer om varför du skulle välja samma en gång till? Har du byggt själv? Hur snabbt gick det och har du någon aning om ca. pris pr m2 på din vägg?
Ja jag har byggt själv, Iom att jag har byggt tvåvåningshus så har det tagit lite längre tid, men skall du bygga ett enplanshus så bygger du lätt upp väggarna på en dag, själva blocken då sen tar det ca en vecka att stämpa väggarna inför gjutningen om man jobbar på.

Jag fick ge 550:- plus moms per kvm på väggarna sen tillkommer ju betong
jag kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att det gick 350 L betong per kvm

Varför jag skulle välja det igen beror väl på att man klarar av att bygga själv och det går fort plus att du får ett hus som inte ruttnar.
 
Tack! Mycket intressant. Bjälklag - vad valde du - och yttertak?
 
Jag köpte allt ifrån dorocell, grund väggar, samverkansbjälklag peva 45 hette det . en korrigerad plåt man la vägg till väg sen stämpade man under ifrån och gjöt 20 cm betong ovanpå.

yttertak har jag plåt bandtäckning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.