Som Thomasx skriver tidigare.

Om det nu händer någonting, oavsett om det är ok med pannan i garage eller inte, är det värt den risken?
Måste finnas en anledning till att man det kanske inte är ok annat än att det står i ett blad i en skrift.

Om nu sotaren, kommun boverket eller vad det kan vara godkänner. Kommer de att hjälpa dig om det sker något, om garaget brinner ned?
Fråga ditt försäkringsbolag vad de säger.
 
När jag talade med kommunen så fick inte pelletspannan stå i garaget, var det öppning till garaget skulle det vara luftsluss med två dörrar som inte kan vara öppna samtidigt.
Så då slutade jag fundera på det. Trots enklare pelletshantering.

Sotaren sa att det räckte med enkelgips i rummet där pannan ska stå, om det är avskilt från övriga garaget och bara dörr ut. Dock rekommenderade hon att man satte dubbelgips med förskjutna skarvar ändå, det var en sådan enorm skillnad i händelse av brand.

Inget problem att ha pelletsförråd i samma rum (på pall).
Vill ha så man kan lyfta in en pall med traktorn, och bara behöva kasta i pelletsen i veckoförrådet. Onödigt att bära i onödan. Det har jag nu så det räcker...
Bär en säck åt gången ner i källaren, smal dörr lågt i tak omständigt värre :(

Angående sotare så verkar vissa vara lika jobbiga att ha och göra med som hon jag talade med var bra :)
Hon besiktigade min installation av flexrör, inga problem. Och det gick utmärkt att diskutera med henne :)
 
Har fått svar från Boverket nu. Dom säger att även fast elden är inne i pelletspannan så räknas det som öppen låga pga av att tilluften tas ifrån garaget.:confused: Då sa jag att tilluften tas utifrån,då blev han återigen tveksam. Hur som helst så kommer jag göra ett pannrum med gips åt pannan. Däremot i nya BBR 19 har dom släppt kravet med luft sluss. Räcker med dörr ut mot garaget som klarar ei 30.
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.